يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۶۰۳۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
سعید کمانی تهیه کننده سریال «سایبر» ضمن اشاره به برخی محدودیت‌های مالی در تولید این اثر تاکید کرد شخصیتی که نیروهای پلیس «فتا» ارائه شده به واقعیت بسیار نزدیک است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، سعید کمانی درباره سریال «سایبر» که این شب ها به کارگردانی احمد معظمی از شبکه پنج سیما پخش می شود از نبود حمایت های لازم برای تولید اثر سخن گفت و بیان کرد: دغدغه مسئولان برای ساخت یک سریال بسیار مهم است وقتی سریالی با چنین مسایلی تولید می شود باید مورد حمایت های لازم قرار بگیرد.
 
سایبر
 
وی در واکنش به نقاط ضعف این سریال یادآور شد: قصه های خیلی خوبی در زمینه سایبر وجود دارد اما وقتی بودجه کافی برای ساخت یک سریال نداریم، نمی توان خروجی خوبی از یک اثر داشت. علیرضا آل یمین نویسنده این سریال نیاز به پیچیدگی هایی داشت که من گفتم اجرایی شدن این پیچیدگی ها بودجه می خواهد و بنابراین سراغ این پیچیدگی ها نرفتیم. به طور مثال شاید نیاز بود پلیس برای بررسی یک پرونده به چهار نفر سر بزند تا به متهم برسد اما ما به دلیل کمبود بودجه تعداد نفرات یا لوکیشن را کمتر کردیم.

با کمبود بودجه مواجه شدیم

تهیه کننده سریال «سایبر» با اشاره به کارکرد مهمتر این سریال یادآور شد: دغدغه ما و پلیس فتا در این سریال این بود که مردم تا حدی متوجه شوند چه خطراتی در حوزه مسایل سایبری تهدیدشان می کند. در این راستا پلیس فتا در ساخت این اثر مشارکت داشت و ما از حمایت های معنوی و امکانات آنها برخوردار شدیم.
 
سایبر
 
وی اضافه کرد: البته ما در تولید این کار با کمبود بودجه مواجه و مجبور شدیم کار را با شرایط سخت تری جلو ببریم. با این وصف فقط توانستیم کار را به تولید برسانیم و حتی عوامل سریال دستمزد خود را دریافت نکردند.

برای بازنویسی زمان نداشتیم

کمانی در پاسخ به این پرسش که می شد روی داستان های کمتری متمرکز شد اما پر و بال بیشتری به آنها داد، اظهار کرد: بیان این امر خیلی ساده است، ما از ابتدا با مشکلی مواجه بودیم و آن، این بود که نویسنده می گفت داستان ها زود تمام می شود و وارد داستان بعدی می شویم و این هم به دلایلی بود که بیان شد. به هر حال کاش این دغدغه را داشته باشیم که برای بعضی از موضوعاتی که بیشتر به درد مردم می خورد حمایت بیشتری قایل شویم.

وی در پاسخ به اینکه علیرضا آل یمین نویسنده این کار چقدر برای نگارش قصه ها زمان در اختیار داشته است، توضیح داد: بعد از به تصویب رسیدن طرح توسط پلیس فتا، آل یمین نویسنده کار به پلیس فتا رفت و داستان های مورد نظرش را در حدود ۶ ماه نوشت و بعد آنها را بازنویسی کرد. چهار قسمت آخر سریال نیز توسط علیرضا ثانی فر بازنویسی شد اما ما زمانی برای بازنویسی کل کار نداشتیم.

آل یمین تاکنون سریال پلیسی ننوشته بود

وی با اشاره به همراهی ها در تولید این سریال یادآور شد: سازمان صداوسیما در تولید این اثر به کمک مان رسید و من اینجا لازم است از محمودرضا تخشید رییس وقت مرکز امور نمایشی سیما تشکر کنم که حمایت کرد تا این سریال به تولید برسد. اگر آقای تخشید ما را باور نمی کرد این کار اصلا اتفاق نمی افتاد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از این کار تصویربرداری شد که بودجه به ما نرسید و تولید این سریال مدیون آقای تخشید است.

تهیه کننده سریال «سایبر» در پاسخ به پرسشی درباره نگارش این سریال توسط آل یمین که تاکنون در حوزه آثار پلیسی کار نکرده است، گفت: من انتقاداتی را نسبت به این سریال می پذیرم اما نگارش هم به دلیل نبود بودجه با مشکلات مواجه شد درواقع همانطور که گفتم تقصیر من بود که می خواستم داستان از گره های کمتری برخوردار باشد. آل یمین تاکنون سریال پلیسی ننوشته بود ولی به نظرم در نوع خودش پدیده است و آینده خوبی دارد.

وی تصریح کرد: بهتر است با دید یک مجموعه آموزشی به این سریال نگاه کرد نه اینکه آن را با مجموعه های پلیسی و اکشن مقایسه کنیم.
 
سایبر
 
سروان در سریال ویژگی های واقعی پلیس های فتا را دارد

کمانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سروان فروزان و نحوه برخورد وی با متهمان که بسیار مودبانه است، تصریح کرد: در پلیس فتا همه از همین برخورد و نحوه رفتار با مخاطب و متهم برخوردار هستند. زمانیکه شما وارد پلیس فتا شوید به دلیل برخوردهایشان فکر می کنید که وارد دانشگاه شده اید. در پلیس فتا بیشتر جوانان خوش فکر و خوش برخورد حضور دارند و حتی شما از دیدن آنها و رفتارهایشان متعجب می شوید البته سرهنگ های باتجربه هم مشغول به کار هستند اما در نهایت بیشتر جوانانی آنجا حضور دارند که اتفاقا باسواد و توانمند هم هستند. آنچه که در سریال به تصویر کشیده شد همان بود که دیدید و اگر ما در سریال شخصیت سروان را به گونه دیگری ترسیم می کردیم خارج از واقعیت بود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره تیتراژ این سریال که شعری عاشقانه دارد و مضمون متفاوت آن با سریال توضیح داد: ما شعر اولیه ای برای تیتراژ سریال انتخاب کردیم که چون عجله ای تنظیم و ساخته شد به تایید نرسید. ما زمانی برای پرداخت بهتر همان تیتراژ اولیه را نداشتیم بنابراین تیتراژ کنونی ارایه شد.

مهمترین مشکل سایبری مردم خالی شدن یک باره حساب

این تهیه کننده درباره قصه ها و موضوعاتی که در این سریال به آنها پرداخته شد، عنوان کرد: ما به مهمترین مسایلی پرداختیم که این روزها مردم با آنها درگیر هستند. به طور مثال یکی از مهمترین مسایلی که مردم برای آن به پلیس فتا مراجعه می کنند، این است که هر بار حسابشان به یک باره خالی می شود. در مورد کارت های عابر یک مساله این است که وقتی مردم آنها را به یک فروشنده ارایه می کنند فروشنده به راحتی در دستگاه کارتخوان خود قرار داده و با اسکینری که در کارتخوان قرار دارد یک کپی کامپیوتری از آن دریافت می کند و وقتی رمز را هم به او می گویند اطلاعات کارت را به طور کامل در دست دارد و صبر می کند تا در زمان مناسب کارت را خالی کند.

سریال را با بودجه یک فیلم تلویزیونی ساختیم

وی این قصه را مهمترین چالش مردم دانست و یادآور شد: غیر از این ما با قصه جذاب دیگری مواجه نبودیم و از طرفی هم بودجه لازم را نداشتیم به همین دلیل سریال از ۲۶ قسمت به ۱۲ قسمت کاهش یافت.

کمانی در پایان تاکید کرد: ما این سریال را در ۶۰ روز ساختیم اما باید توجه داشت که ما این سریال ۱۲ قسمتی را با بودجه یک فیلم تلویزیونی ساختیم. اکنون همه تاکید می کنند که باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی کار کرد و اگر رویکرد ما این باشد که کار ارزان تولید کنیم و سخت نگیریم، می توانیم آثار زیادی را تولید کنیم و بسیاری از عوامل و بازیگرانی که اکنون در حوزه سریال بیکار هستند مشغول به فعالیت می شوند.

«سایبر» محصول نهایی شبکه پنج سیماست که با همکاری مرکز بسیج صداوسیما ساخته شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها