أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۶۰۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
بر اساس آمار گمرك در سال 93، شش ميليون و 954 هزار تن دانه گندم خوراكي به ارزش دو ميليارد و 289 ميليون دلار به كشور وارد شد و اين محصول در صدر كالاهاي وارداتي قرار گرفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از هشدارنيوز، در سالي كه از طرف مقام معظم رهبري به نام «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نام‌گذاري شده است، بي‌توجهي دولت به توليد داخل يك‌بار ديگر نشان داد زيرمجموعه كابينه پير، چندان هم اعتقادي به اقتصاد مقاومتي ندارند و شعارهاي زيبا فقط در رسانه‌هاي كشور سروده مي‌شوند. نمونه بي‌اثر بودن اين شعارها، داستان تكراري خريد گندم از كشاورزان است كه صداي كشاورزان كردستاني را درآورده است. ركود، ورشكستگي  واحدهاي توليدي و اخراج كارگران معادن، فيش‌هاي حقوقي نجومي و ... هرچند هيچ قرابتي با اقتصاد مقاومتي ندارند اما تا به امروز توجيه دولت اين بوده كه تحريم‌ها و دولت قبلي در اين فاجعه اقتصادي بازيگر اصلي بوده است، بااين‌حال به نظر مي‌رسد در مورد اخير يعني خريد تضميني گندم ديگر توجيهي براي دولت نمانده است.

گندم در سبد غذايي ايرانيان جايگاه خاصي دارد زيرا كه ايرانيان تا 2.5 برابر ديگران از اين محصول استفاده مي‌كنند. بنابراين ازنظر درجه اهميت در بحث امنيت غذايي مهم‌ترين و اولين جايگاه به خود اختصاص داده است. به جرات مي‌توان گفت كه اگر كشوري همانند ايران با توجه به شرايط سياسي فعلي نتواند در توليد اين محصول استراتژيك به خودكفايي برسد يكي از مهم‌ترين مؤلفه‌هاي قدرت را ازدست‌داده است.

بر اساس آمار گمرك در سال 93، شش ميليون و 954 هزار تن دانه گندم خوراكي به ارزش دو ميليارد و 289 ميليون دلار به كشور وارد شد و اين محصول در صدر كالاهاي وارداتي قرار گرفت.

در سال 1394 نيز هرچند اين ميزان تا حدودي كاهش‌يافته ولي بازهم واردات گندم به 5/ 1 تا ۲ ميليون تن است و بر اساس آمار گمرك سهم گندم از كل واردات 2 و 9 صدم درصد بوده است.

كشاورزان كردستاني و دردهاي ناگفته

استان كردستان ازجمله مناطقي است كه به لحاظ شرايط اقليمي فصل برداشت محصول برخلاف جنوب و مركز كشور از اواخر تيرماه آغاز مي‌شود. شهرستان بيجار در اين استان يكي از قطب‌هاي توليد گندم و جو مي‌باشد كه هرساله به گفته كشاورزان با مشكل خريد گندم مواجه هستند. در حال حاضر همان‌طور كه در تصاوير نيز ديده مي‌شود كمبود انبارها و سيلو موجب صف‌هاي طولاني تحويل گندم شده و خريد گندم در فضاي باز انجام مي‌شود و همين فضا نيز پرشده و حسابي صداي كشاورزان را درآورده است.

گزارش خبرنگار هشدارنيوز از بيجار حاكي است هرچند فقط حدود 15 درصد از كشاورزان اين شهرستان گندم‌هاي خود را تحويل داده‌اند، اما به علت پر شدن سيلوها و انبارهاي غله و عدم انتقال گندم به استان‌هاي ديگر، تحويل گندم با مشكلات زيادي همراه است.

اله مرادي مسئول خريد شركت تعاوني روستايي منطقه كراني ازجمله كساني است هرساله با اين مشكل دست‌وپنجه نرم مي‌كند. وي معتقد است نبايد گندم روي دست كشاورز بماند اما متأسفانه هرساله به علت كمبود سيلو و انبار و خريد گندم در فضاي باز، شخصاً از اين وضعيت زيان مالي بسياري زيادي ديده‌ام.

سهل‌انگاري وزارت كشاورزي همواره سابقه تاريخي داشته است و صرفاً محدود به حال نيست. نمونه آن اظهارنظر عجيب عيسي كلانتري مشاور معاون اول رئيس‌جمهور بود كه در سال 94 خودكفايي كشاورزي را «مزخرف» دانست. به‌هرحال مسئوليت اين ناهماهنگي و مشكلات در درجه اول متوجه مديران جهاد كشاورزي استان كردستان است اما درنهايت مسئول اصلي آن وزير جهاد كشاورزي است كه از حوزه مديريت خود غافل بوده و در خواب غفلت شعار زيباي «اقتصادي مقاومتي» سر مي‌دهد.

رئيس جمهور محترم در نخستين اجلاس جهاني شوراها و شهرداران به كنايه مي گويد نگاهمان به آسمان است كه خدا روزي برساند. شهرداري‌ها نيز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست كه بالاتر بروند تا بتوانند پول تراكم بگيرند و كشور را اداره كنند اما آقاي روحاني علاوه بر نگاه به آسمان، زميني ها را نيز دريابيد. البته  ايشان در سفر استاني كرمانشاه جواب خود را از مردم دريافت كردند و فرافكني و تخريب رقبا ديگر قصه هاي تكراري است و امروز اتفاقا روز، روز پاسخگويي به عملكرد سه ساله شماست آقاي روحاني...

در ادامه تصاوير مشكلات كشاورزان شهرستان بيجار آمده است:










نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها