کد خبر: ۳۸۶۲۴۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
هیچ می‌دانستید هر ایرانی می‌تواند 3 قبضه سلاح داشته باشد؟ از نخجیر چه می‌دانید؟ روی هم بهتر است یا بغل هم؟ دستکش بهتر است یا اهرمی؟ ساچمه‌ای یا گلوله‌ای؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر، از دیرباز شکار یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات محسوب می‌شده است. لذت‌بخش و البته خطرناک. ابزارهای لازمه جهت شکار معمولاً توانایی خاصی را طلب می‌کنند.

طبق قوانین، اسلحه‌های شکاری عادی و نیمه‌خودکار جزو ادوات نظامی محسوب نمی‌شوند. ولی با این حال خرید، فروش و حمل و نقل آن تابع قوانین مشخص و سخت‌گیرانه‌ای است.

هر ایرانی بالای 18 سال می‌تواند سه قبضه سلاح حمل کند.

یک؛ تفنگ گلوله‌زنی برای شکار پستانداران.

دو؛ تفنگ گلوله‌زنی با کالیبری کوچک‌تر از 6 میلی‌متر برای تمرین تیراندازی. به این نوع سلاح اصطلاحا خفیف گفته می‌شود.

سه؛ یک تفنگ ساچمه‌زنی برای شکار پرنده. البته اقلیت های دینی می‌توانند برای شکار برخی از حیوانات دیگر مثل گراز و خرگوش با تفنگ ساچمه‌زنی نیز پروانه شکاردریافت کنند.

معمولاً روند کار به این صورت است که سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی عده‌ای معتمد را از پیش انتخاب می‌کنند. پس از ارائه پروانه کسب، عرضه رسمی سلاح آغاز می‌شود.

اسلحه‌های خارجی پیش از ورود به بازار توسط کارشناسان از نظر آلیاژی و نوع آتش بررسی می‌شوند. ریسک‌پذیری آن درجه‌بندی شده و سطح مجوز آن اعلام می‌شود.

در نظر داشته باشید که هر تفنگ از بادی گرفته تا اسنایپر، عمر مفیدی دارد که این میزان را با تعداد تیر تعیین می‌کنند. مثلاً می‌گویند فولاد این تفنگ 400 هزار بار شلیک خواهد کرد.

روند دریافت مجوز در ایران مسیری پیچیده ای دارد. مسیری که طبیعتاً می‌بایست با نظارت همراه باشد. مراجعه به یگان‌های انتظامی، انگشت نگاری، گواهی عدم سوءپیشینه و سلامت روانی و فیزیکی، پیش‌شرط‌های دریافت مجوز است.

در ابتدا به شما یک مجوز ساده حمل سلاح از مغازه تا منزل داده می‌شود. در این مدت اعتبار شخص بررسی می‌شود. به این صورت که غیر از تعمیرات و شرکت در کلاس‌های آموزشی نباید استفاده دیگر از آن شود.

پیش از دریافت مجوز کامل به شما بارها درباره اهمیت مالکیت آن گوشزد می‌شود. سپردن سلاح به کودکان، سپردن سلاح به شخص دیگر در شکار حسن شهرت شما را از بین می‌برد و مجوز به سرعت باطل می‌شود. گفتنی است مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از شلیک به عهده مالک آن است. توصیه می‌شود هنگام مسافرت اسلحه‌ها را ارگان‌های مربوطه تحویل دهید.

درباره تفنگ

اگر فکر می‌کنید تفنگ بزرگ‌تر و قوی‌تر بیشتر به ژست شما می‌آید از همین لحظه شکار را از برنامه‌هایتان حذف کنید. یک اشتباه ساده و کشته شدن یک شخص، تمام آروزهایتان را بر باد می‌دهد.

تفنگ‌های خوب بازار (چه ساچمه‌ای و چه گوله‌زنی) را چین، ترکیه، روسیه، آلمان، اسپانیا و خود ایران می‌سازند.

قدرت تفنگ را با واحدی به نام ژول و یا فوت پوند می‌سنجند. مدل‌های بادی ساچمه‌زنی معمولاً بین 16 تا 30 ژول توان دارند. دقت کنید که یک تفنگ ژول بالا یک پرنده کوچک را کاملاً از بین می‌برد.

سرعت کمیت دیگری است که واحد آن متر بر ثانیه است. ساچمه‌ای‌های معمولی 300 متر در ثانیه سرعت دارند.

طول کلی تفنگ تاثیر بسزایی بر کیفیت شلیک و دقت هدف‌گیری دارند.

جنس قنداق نیز می‌تواند خوش‌دست بودن تفنگ را تضمین کند. چوبی یا کامپوزیتی انتخاب با شماست.

درباره وزن مشخصه‌های بسیاری دخیل هستند. در برخی مدل‌ها سبک بودن مهم است و در برخی موارد سنگین بودن.

گوله‌زن‌ها هم به دو دسته اصلی، تک لول و دو لول تقسیم می‌‌شوند. دو لول‌ها نیز خود به دو دسته دیگر روی‌ هم و کنار هم تقسیم می‌شوند. روی هم در حقیقت آرایشی شبیه به 8 انگلیسی است. یک لوله در بالا و یک لوله در پایین. کنار هم مانند نماد بی‌نهایت است.

وایرخ و دیانا و گامو از معروف‌ترین برندهای سبک هستند.

اگر اهل هدف‌زنی هستید هاتسان بیشتر به کارتان می‌آید. مدلی که نیاز به شارژ کردن کپسول دارد. شکار روباه و خرگوش بالای 50 ژول نیاز دارند.

برای شکار متوسط تفنگ نیمه سنگین انتخاب کنید. ایر رنجر انگلیسی گزینه بدی نیست. سوماترا هم اگر وارد باشید کارتان را راه می‌اندازد.

برای فواصل زیر 80 متر دوربین لازم می‌شود. کیفیت لنز و نحوه بسته شده به لوله در خرید یک دوربین بسیار اهمیت دارد. اگر تازه وارد هستید با یک والتر شروع کنید.

بر اساس این گزارش ، مشهورترین سلاح شکار ایرانی نخجیر در مدل‌های 1، 2 و 3 است.

راهنمای پله به پله

1 - نوع تفنگ خود را از پیش تعیین کنید. شکار پرنده و شکار حیوانات بزرگ اسلحه و مهمات خاص خود را طلب می‌کند. برای کارهای ساده‌تر از ساچمه‌زنی بهره بگیرید. گلوله‌زنی را بگذارید برای وقتی که حرفه‌ای‌تر شدید.

2 از فروشنده‌ای که می‌شناسید اسلحه بخرید. مرگ و میر ناشی از خرید و فروش تفنگ‌های بی‌کیفیت دلال‌ها کم نیست.

3 حین خرید یک با تجربه را با خود به همراه ببرید. یک اسلحه تمیز الزاماً یک اسلحه جدید نیست. زاج مالی و روغن‌کاری معمولاً فریب می‌دهد.

4 دقت کنید لوله و پیش‌قنداق سلاح دارای یک شماره باشد. یادتان باشد یک خلافکار بعد از یک بزهکاری ابتدا پلاک و رنگ خودرو را عوض می‌‌کند.

5 سلاح را حتماً تست کنید و این را حتماً‌ خودتان انجام دهید.

6 با کوبیدن تفنگ خالی، از سفت بودن ضامن آن مطمئن شوید.

7 حضور پررنگ در فعالیت‌های سیاسی حسن شهرت شما را از بین می‌برد. سپس صلاحیت صلب می‌شود و مجوز باطل می‌شود.

8 شروع و پایان فصل‌های شکار را مد نظر داشته باشید.

9 تیراندازی‌هایی موسوم به نفله‌کاری و شکارکشی نیروهای حافظ محیط زیست را حساس می‌کند.

گلوله‌زنی/ گلنگدنی/ تک لول/ خزانه ثابت




گلوله‌زنی/اهرمی/تک لول/خزانه لوله‌ای




ساچمه‌زنی/کمرشکن/تک لول/چخماقی




ساچمه‌زنی/کمرشکن/دولول روی هم/کوسه




ساچمه‌‌زنی/کمرشکن/ دولول کنار هم/کوسه





ساچمه‌زنی/دستکش/تک لول/خزانه لوله‌ای




ساچمه‌زنی / نیمه خودکار / تک لول / خزانه لوله ای




ساچمه زنی / کمرشکن / سه لول / کوسه




فشنگ گلوله زنی




فشنگ ساچمه زنی در انواع مختلف




طول پوکه در فشنگ‌های ساچمه زنی قبل و بعد از شلیک


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها