کد خبر: ۳۸۶۲۵۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
تابعيت شيخ عيسي قاسم توسط پادشاه ديكتاتور بحرين سلب شده است. اين اقدام رژيم آل‌خليفه با واكنش‌هاي بسياري همراه شد و بحريني‌ها در واكنش به آن خواستار برگزاري تظاهرات گسترده شدند. مداح معروف عرب به حمايت از شيخ قطعه‌اي خوانده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، آيت الله حاج شيخ "عيسي احمد قاسم الدرازي البحراني" از برجسته‌ترين علما و رهبران سياسي بحرين در سال 1938 در روستاي "الدراز" ديده به جهان گشود، تحصيلات مقدماتي خود را در همين روستا كه از روستاهاي اطراف "منامه" پايتخت بحرين است به پايان رساند. او تدريس خود را در مدارس دولتي در ابتداي دهه 60 آغاز كرد و همزمان به تحصيل علوم ديني نيز اشتغال داشت. شيخ عيسي قاسم در سال 1964 براي ادامه تحصيل علوم اسلامي به شهر نجف اشرف هجرت كرد و تحصيلات دانشگاهي را در دانشكده فقه و اصول شهر نجف اشرف ادامه داد، وي درعين حال از محضر اساتيد بزرگ حوزه علميه بهره جست. در سال 1972 از او خواسته شد به بحرين بازگردد و در مجلسي كه براي نوشتن قانون اساسي و تشكيل پارلمان مردمي و تأسيس سه قوه مهم در كشور بحرين ــ كه قرار بود اين قوا منتخب مردم باشد ــ شركت كند. او به‌دستور "آيت الله شهيد سيد محمد باقر صدر" و "شيخ محمد امين زين‌الدين" به بحرين مراجعت كرد و در اين شورا حضور يافت.

در همان سال در تأسيس جمعيت التوعيه الاسلاميه شركت كرد، هدف از ايجاد اين جمعيت در آن سال، جلوگيري از نشر و اشاعه افكار "ماركسيستي" در ميان جوانان بحريني بود، تا اينكه حاكمان بحرين فعاليت اين جمعيت را در سال 1984 ممنوع اعلام كردند. در سال 1972 وي نامزد نمايندگي درمجلس ملي بحرين شد و با به دست آوردن آراي لازم به اين مجلس راه يافت و تا زمان انحلال مجلس با اخلاص و وفاداري در خدمت به مردم بحرين تلاش كرد. شيخ "عيسي قاسم" همواره به تدريس و تبليغ و نشر آگاهي‌هاي ديني از طريق امامت نماز جمعه و جماعت در مساجد بحرين و شركت در مجالس ديني و مذهبي و سياسي و احياي مناسبت‌هاي اسلامي پرداخت، تا اينكه در بحرين به نماد روحانيت مبارز و مرشد و مربي فاضل قشر نخبه شيعي لقب گرفت.

شيخ "عيسي قاسم" همواره سعي مي‌كرد، افكار ديني را به‌سبك و سياق روز و بسيار جذاب مطرح كند، به‌خصوص قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و بعد از پيروزي انقلاب مواضع ايشان در جهت تأييد و الهام گرفتن از انقلاب و پيروي از بيانات بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت آيت الله العظمي امام خميني(ره) بود. در سال 1992 شيخ "عيسي قاسم" براي تكميل تحصيلات حوزوي به حوزه علميه شهر قم مقدس هجرت كرد، و در حوزه علميه نزد مراجع عالي‌قدري همچون آيات عظام سيد كاظم حائري و فاضل لنكراني و سيد محمود هاشمي شاهرودي به تكميل تحصيلات حوزوي پرداخت.

در سال 1994 آن زمان كه در بحرين مردم براي دفاع از مطالبات مشروع و آزادي‌هاي مدني تحركات مسالمت آميز خود را آغاز كردند، شيخ "عيسي قاسم" رهنمودهاي لازم را به مردم منعكس مي‌كرد، به‌طوري كه سخنان و بيانات وي در سخت‌ترين و بحراني‌ترين شرايط تأثير بسزايي بر انگيزه جوانان انقلابي مي‌گذارد. پس از بهتر شدن نسبي شرايط سياسي در سال 2001 وي به بحرين بازگشت، و به‌خواست مرجعيت زمام هدايت ملت بحرين را به‌عهده گرفت. شيخ عيسي قاسم در سال 2004 اقدام به تأسيس مجلس علمايي اسلامي بحرين كرد، اين مجلس مسائل زيادي را دنبال مي‌كرد، كه مي‌توان گفت در جو فساد و انحراف حاكم در بحرين به هدايت صحيح شيعيان از نظر فكري، عقيدتي، ديني و تربيتي مي‌پرداخت. حضرت آيت الله العظمي امام سيد علي خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، آيت الله شيخ عيسي قاسم را «ستاره‌‌اي در آسمان تشيع» توصيف كرده فرمودند: "اينجانب به وجود شيخ افتخار مي‌كنم".

حالا تابعيت او توسط پادشاه ديكتاتور بحرين سلب شده است. اين اقدام رژيم آل خليفه با واكنش‌هاي بسياري همراه شد و بحريني‌ها در واكنش به آن خواستار برگزاري تظاهرات گسترده شدند. جالب است كه وي از علماي بسيار ميانه‌رو و در واقع ترمزي براي انقلابيون بود. اين اقدام رژيم بحرين تنها به شعله‌ورتر كردن انقلاب بحرين كمك خواهد كرد.

«شيخ حسين اكرف» يكي از مداحان مشهور عرب در لبنان است. وي اصالتاً بحريني است. در شهرهاي نجف و قم درس طلبگي خوانده است. چهار سال هم در بحرين در بازداشت رژيم جنايتكار آل خليفه بوده است. او چند سالي است به‌خاطر اسلوب جديدي كه در مداحي ايجاد كرده، در كشورهاي عربي و ايران مشهور شده است. مداحي‌هاي او در مورد مدافعان حريم اهل بيت(ع)، مقاومت و حمايت و همبستگي با «شيخ علي سلمان» دبيركل جمعيت الوفاق بحرين شهرت زيادي ميان طرفدارانش پيدا كرد. وي همچنين چندي پيش اثر مشتركي را با حامد زماني با موضوع راهپيمايي اربعين حسيني(ع) را اجرا كرده بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها