امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۸۶۲۶۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
مرحوم ميرزا اسماعيل دولابي مي فرمود: از هيمن جا غذاهاي بهشت را بشناس. همين غذاهاي دنيايي كه مي‌خوري مي‌تواند غذاهاي بهشتي بشود. يعني با فهم خوب و درك خوب از همين جا، خوردن غذاهاي بهشتي را شروع كن.
به گزارش پایگاه 598، مرحوم ميرزا اسماعيل دولابي مي فرمود: خداوند دوست دارد كه شما تميز باشيد، محل سكونت و غذاي شما طيّب و طاهر و حلال باشد. علاوه بر آنها با ذكر خدا هم همراه باشد. اگر خدا را ياد كني غذايت نور مي‌شود، مريضي نمي‌آورد. هرگاه با ياد خدا سر سفره نشستيد غذا نور مي‌شود. نور كه ثقل نمي‌آورد، سنگيني نمي‌آورد. از هيمن جا غذاهاي بهشت را بشناس. همين غذاهاي دنيايي كه مي‌خوري مي‌تواند غذاهاي بهشتي بشود. يعني با فهم خوب و درك خوب از همين جا، خوردن غذاهاي بهشتي را شروع كن. همين ذكري كه شما علاقه داريد و خداوند لطف كرده است و من درك مي كنم كه روز به روز دارد زياد مي‌شود، غذاي بهشت است. و الاّ اينجا كه جز چايي چيزي نمي‌دهند. در بهشت از اين گونه غذاها هست. منتهي آنجا پرده‌ها كنار مي‌روند و غذاها لذيذتر و زيباتر مي‌شوند. اميدوارم از اينجا كه مي‌‌رويد تا هفته بعد يكي دو بار ياد اين غذاها را بكنيد و لذّت آن را ببريد. هر وقت ياد آن را كردي بنشين دوباره اينجا را تحليل ببر و تماشاكن.


ديده‌ايد افرادي را كه اين طرف و آن طرف مي‌روند، غذايي مي‌خورند، بعد تا چند روز تعريف مي كنند كه نانش چه گرم بود پنيرش چه خوب بود. شا لازم نيست تعريف كنيد، خودت خورده‌اي، كس ديگري نفهميده است. غذاي شما را ديگري ملتفت نيست. هر كدامتان از يك چشمه‌اش و يك كلامش لذّت برده‌ايد. نمي‌توانيد به كس ديگري بگوييد. ياد كه كرديد، از نو بخوريد. آن وقت به غذاهاي بهشتي عادت مي‌كنيد و اشتهايتان زياد مي‌شود و قلب‌هايتان هم بزرگ مي‌شود.


پس از همين جا شروع كنيد. دُعيتُم فيهِ الي ضيافهِ الله. پيغمبر(ص) مي‌فرمايد: «من شما را دعوت مي كنم براي ضيافت الهي» در حال حاضر ميهمانخانه‌ ما اينجاست. اينجا شكمو بودن انسان را خبره مي‌كند. حتّي در سفرهاي زيارتي ديده‌ام كساني كه مردان رشيد و بخور هستند، در پختن هم خبره‌اند و از زن‌ها جلوترند.


از ابتداي خلقت تا حضرت آدم، از آدم تا خاتم، خدا مي‌داند چند هزار سال گذشته است. همه را با يك جمله حل مي‌كنند. انشاء الله الان هم همان‌طور باشد. اول نبات و جماد بوديم، ما را آوردند تا به آدم رساندند. از آدم هم ما را به خاتم رساندند. الان هم امّت پيامبر خاتم(ص) هستيم. مي‌دانيد معني آن چيست؟ در اين عمر كم خداوند چطور اينها را گنجانيده‌؟ به عقلت و قلبت رجوع كن!


شخصي از اميرالمومنين(ع) سوال كرد: يا علي شب را چگونه به صبح رساندي؟ فرمود: «در حالي كه خداوند مرا خلق كرد، آورد به اسلام رساند، و اسلام، من را آورد به محمد(ص) رساند و باقي راه را هم خودش مي‌برد.» حضرت مسير خوبي نشان مي‌دهد.

كتاب طوباي محبّت جلد دوم – ص 89
مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابي


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها