کد خبر: ۳۸۶۲۷۲
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
دبيركل كانون دانشگاهيان ايران اسلامي با بيان اينكه غرب و آمريكا در رابطه با برجام بدعهدي‌ كردند و زمان مقابله به‌مثل با آنها فرا رسيده، گفت: برمبناى حكم عقل و شرع، واكنش متناسب درمقابل عدم پايبندي غرب به تعهداتش ضروري است.

به گزارش پایگاه 598، سيد محمد حسيني دبيركل كانون دانشگاهيان ايران اسلامي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بدعهد‌ي‌هاي غرب و آمريكا در رابطه با برجام، گفت: متاسفانه غربي‌ها و به ويژه آمريكايي‌ها به تعهدات خود در رابطه با برجام عمل نكردند و به بهانه‌هاي واهي انجام تعهدات خود را به تاخير مي‌اندازند، به همين دليل بيش از اين تحمل و ادامه اين وضع به مصلحت كشور نيست.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران با اشاره به آيه « وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلي‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنينَ»، گفت : خداوند در اين آيه مي‌فرمايند كه « اگر از خيانت و پيمان شكني گروهي ( از آنان كه با هم معاهده داريد ) بيم داري پس تو نيز ( نقض پيمان خود را ) بر مبناي تساوي و عدالت به سوي آنها بيفكن ( و بدون اعلام، پيمان خود مشكن) كه همانا خداوند خائنين را دوست ندارد. » براين مبنا قران هم به ما دستور مي‌دهد كه وقتي شواهد و قرائن و حتي دلايل متعدد و آشكار وجوددارد كه طرف مقابل به عهد و پيمان خود وفادار نيست و درصدد ضربه زدن هست، نمى‌توان ساده‌انگارانه و يك طرفه ملتزم به قراداد بود بلكه هم عقل و هم شرع مسلمانان رابه هوشياري ومقابله به مثل فرا مي‌خوانند.

وزير سابق فرهنگ وارشاد تصريح كرد: اگر ما اقدام متقابلي در مواجه باغرب و آمريكا انجام ندهيم آنها تصور مي‌كنند درموضع ضعف قرار داريم وناگزيرازادامه وضع موجودهستيم لذا شرايط بدتري رابرماتحميل خواهندكرد.

حسيني در ادامه با اشاره به سابقه بد آمريكا در عمل به تعهداتش در مقابل ايران، تصريح كرد: آمريكايي‌ها در گذشته هم به تعهدات خود در ارتباط با ايران از جمله قرداد الجزاير پس از آزادي گروگان‌ها درست عمل نكردند، اصولا برخي قدرتهاي غربي كه سابقه سياه استعمارگري دارند، هر زمان كه احساس كنند در موضع قدرت هستند به تعهدات خود كم توجهي و يا بي‌اعتنايي كرده و مي‌كنند لذا اينك باگذشت يك سال از توافق برجام ضرورت دارد يك تجديدنظر اساسي در رويه‌ گذشته صورت گيرد تا مصالح عالى نظام و منافع مردم آسيب نبيند.

وي گفت: خوشبختانه برخي مسئولان بر اين مسئله كه بايد در برابر بدعهدى غرب و آمريكا اقدام متقابل انجام دهيم تاكيد كرده‌اند، رئيس محترم مجلس هم گفتند كه بايد سازمان انرژي اتمي برنامه‌اي براي راه‌اندازي كارخانه سوخت هسته‌‌اي داشته باشد، كه اين موضع اصولى مي‌تواند شروعي براي اقدامات متقابل باشد.

اين استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: اگر غربي‌ها متوجه شوند ما در اقدام متقابل جدي هستيم چه بسا سريعتر به وظايفشان عمل كنند، تحريم‌ها را بردارند، بانك‌هاي بزرگ اين كشورها حاضر به همكاري با ما شوند و پولهاي بلوكه شده را زودتر آزاد كنند. زيرا نياز آنها مخصوصا امريكائيها به برجام جدى است هرچند كه درمواردي ژست مخالف به خود مى‌گيرند.

وي گفت: حال كه غرب به اهداف و امتيازات مورد نظردست يافته معناندارد كه به دلايل نامعقول دفع‌الوقت كرده و از زيربار تعهدات شانه خالي كند.

حسيني اضافه كرد: با توجه به مذاكراتي كه انجام شد امروز افكار عمومي دنيا متوجه شده‌اند كه ايران اهل مذاكره، گفت‌وگو و عمل به تعهدات خود است و اين طرف غربي است كه تعلل مي كند!

وي افزود: امروز از جهت افكار عمومي هم در داخل و هم در خارج اين آمادگي وجود دارد كه ما يك تجديدنظر اساسي در اين روند داشته باشيم و از موضع قدرت و قاطعيت با طرف مقابل برخورد كنيم، به همين دليل لازم است كه در اين رابطه تصميات جديدي براساس گزارش كميته ناظر بر برجام اتخاذ شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها