امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۸۶۴۱۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
نقوي حسيني:
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اينكه در گذشته اطلاعات محرمانه دانشمندان هسته‌اي ما از مجراي آژانس به دست صهيونيست‌ها افتاد و آنها دانشمندان ما را ترور كردند گفت: حال سوال اين است كه آيا با درز دوباره اطلاعات از آژانس، بايد باز هم منتظر ترور دانشمندان هسته‌اي كشور باشيم؟
به گزارش پایگاه 598، سيد حسين نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با نسيم، با اشاره به اينكه درطول مذاكرات هسته‌اي و روند توافق چه قبل از توافق ژنو و چه بعد از آن و نهايتاً توافق برجام بعضي از خطوط قرمز نظام ناديده گرفته شد، افزود: اين موضوع امروز مورد اعتراف تيم مذاكره كننده هم هست.

وي اشاره‌اي به يك ساله شدن برجام و گذشت 6 ماه از اعلام زمان اجراي آن توسط طرفين 1+5 كرد و گفت: با وجود اينكه عملاً شش ماه از اجراي "برجام" مي‌گذرد ما باز هم شاهد اين بوديم كه در برخي از بخش‌ها غربي‌ها به تعهدات خودشان عمل نكردند و يا اينكه خلاف توافق برجام عمل كردند كه اين موارد غيرقابل انكار هست و تيم مذاكره كننده هم به اينها اعتراف دارد.

نقوي در همين راستا افزود: اما بحث اصلي ما الآن اين است كه "برجام" يك توافق شكل گرفته است و اراده نظام بود كه اين توافق انجام شود پس امروز بايد فقط به اجراي برجام فكر كنيم و همه توانمان را در اجراي برجام به گونه‌اي بگذاريم كه حداكثر منافع ملي كشورمان تامين شود.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه دبه در آوردن، عهد شكني و اقدامات خلاف برجام از رفتارهاي مشخص و مسلم طرف مقابل است، گفت: طرف مقابل تلاش مي‌كند همان چه كه به عنوان حق هم در جريان برجام به جمهوري اسلامي تعلق گرفته محقق نشود يا حداقل آثار اين حقوق را خنثي كند.

وي ادامه داد: مثلاً وقتي تحريم سرمايه‌گذاري در ايران توسط شركت‌هاي خارجي روي كاغذ برداشته مي‌شود اما آمريكايي‌ها محدوديت ويزا براي سفر به ايران را تصويب مي‌كنند بايد گفت كه در واقع برداشتن اين تحريم اثري بر سرمايه‌گذاري خارجي در كشور ما ندارد و آثار مثبت آن خنثي مي‌شود.

نقوي همچنين گفت: مي‌دانيد كه يك بخشي از توافقات بلند مدت جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي توافقات محرمانه بود و در همان دوراني كه كميسيون برجام فعاليت مي‌كرد رئيس وقت كميسيون برجام طي مكاتبه با سازمان انرژي هسته‌اي اعلام كرده بود كه كميسيون بايد در جريان توافقات محرمانه قرار بگيرد اما سازمان انرژي هسته‌اي از اين امر خودداري كرد و با اين توجيه كه اسناد مذكور محرمانه است آن اسناد محرمانه را در اختيار كميسيون برجام مجلس قرار نداد.

وي با تاكيد بر محرمانه بودن اسنادي كه سازمان انرژي اتمي در اختيار آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار داده بود، گفت: در واقع اين اسناد امانتي بين طرفين است كه نبايد منتشر شود اما شما درروزهاي اخير مشاهده كرديد كه همين اسناد محرمانه توسط بعضي از خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها منتشر شده كه اين نشان مي‌دهد آژانس بين المللي انرژي اتمي تعهد محرمانه بودن اسناد را رعايت نكرده چرا كه طبيعتا اين اسناد از ما كه درز نكرده لذا از آژانس درز كرده است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: با توجه به اينكه درز اسناد محرمانه جمهوري اسلامي ايران در برجام نشان مي‌دهد كه آژانس به تعهد بين المللي خود عمل نمي‌كند، حق جمهوري اسلامي ايران اين است كه به شدت به آژانس اعتراض كند و حال كه اين اسناد و توافقات محرمانه دارد سر از خبرگزاري‌ها در مي‌آورد بهتر است كه سازمان انرژي هسته‌اي ما همين اسناد را در اختيار حداقل مراجع تصميم‌گير مثل كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس قرار بدهد.

نقوي با بيان اينكه در گذشته نيز شاهد درز اطلاعات محرمانه خود از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده ايم، گفت: ما در گذشته هم اين تجربه داشتيم كه آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي قابل اعتماد نيست چرا كه صهيونيست‌ها و گروه‌هاي ديگري در آن نفوذ دارند.

وي افزود: همانطور كه مي دانيد در گذشته تمام اطلاعات محرمانه دانشمندان هسته‌اي ما از مجراي آژانس به دست صهيونيست‌ها افتاد و آنها براي ترور دانشمندان ما برنامه ريزي كردند كه در نتيجه تعدادي از مهمترين و قويترين دانشمندان ما ترور شدند همه اينها به خاطر اين بوده كه آژانس محل نفوذ است و اطلاعات آن درز مي‌كند.

 نقوي تاكيد كرد: اين بار آژانس به جمهوري اسلامي ايران تعهد داده بود كه هرگز اجازه نخواهد داد كه اسناد محرمانه‌اش خارج شود اما ديديم كه باز هم اين اسناد درز كرده بنابراين آژانس قابل اعتماد نيست. حال سوال اين است كه آيا با درز دوباره اطلاعات از آژانس، بايد باز هم منتظر ترور دانشمندان هسته‌اي كشور باشيم؟

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واكنش به اظهارات اخير بان كي مون مبني بر اينكه "ايران با آزمايش هاي موشكي خود ناقض برجام رفتار كرده است" گفت: اين بيانيه بان كي مون واقعاً سطح دبير كل سازمان ملل متحد را به يك جايگاه سياسي سطح پايين تنزل داد چرا كه دبير كل سازمان متحد نبايد وارد مسائلي شود كه در سطح دبير كل و سازمان ملل نيست يعني اگر بحثي در توافق برجام وجود دارد اين آژانس است كه بايد گزارش كند و آژانس نهاد مسئول و تخصصي اين حوزه  است دوم اينكه ما به هيچ عنوان در مورد مسائل موشكي‌مان با هيچ شخصي مذاكره نكرديم و هيچ بند و ماده‌اي هم در برجام در اين زمينه توافق نشده است.

وي در همين زمينه ادامه داد: آن چه كه در برجام آمده طراحي و ساخت موشك‌هايي كه كلاهك هسته‌اي حمل كنند است و ايران از طراحي و ساخت اين نوع موشك‌ها منع شده است بنابراين هر نوع موشك ديگري را جمهوري اسلامي ايران براي دفاع از خود هم مي‌تواند بسازد و هم مي‌تواند طراحي كند، لذا اين نوع موضع‌گيري هم موضع‌گيري بسيار نا مناسب و غير قابل قبولي بود و جمهوري اسلامي ايران اين نوع اظهارنظرها را به شدت رد مي‌كند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها