أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۶۴۲۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
مشكلات سياسي عميق و حل نشدني ميان ايران و آمريكا و بدعهدي‌ها و مانع تراشي‌هاي مكرر اين كشور در زمينه‌هاي گوناگون به خصوص در روند اجراي برجام، باعث شده است كه شمارش معكوس براي فروپاشي اين توافق تاريخي آغاز شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پايگاه نشنال اينترست،‌ توافق تاريخي هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 كه در روز 14 جولاي سال 2015 به امضا طرفين رسيد با اميدها و نااميدي هاي فراواني يك سالگي خود را طي كرد. اين توافق كه هدفش متوقف كردن روند دسترسي ايران به سلاح هسته‌اي بود و در عوض آن قرار بود تحريم هاي اعمال شده عليه اين كشور برطرف شوند رسما برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) ناميده شد. اين توافق علي رغم اميدواري هايي كه براي برقراري روابط و آب شدن يخ هاي ميان ايران و آمريكا و متعاقب آن ايجاد صلح و ثبات در خاورميانه ايجاد كرده بود تاكنون روند بسيار كندي را تجربه كرده است.

وزارت امور خارجه آمريكا اين توافق را شكننده ولي كارا ناميده است. برخي از تحليل گران سياسي نيز مدعي شدند كه اين توافق خطر جنگ ميان ايران، آمريكا و اسرائيل را از بين برده است. اين گونه نظرات خوش بينانه خيلي دوام نياوردند و تنها چند ماه پس از دستيابي به اين توافق مشخص شد كه برجام دارد به نقطه پاياني خود نزديك مي شود.

اقدامات اخير آمريكا كه با روح اين توافق در تضاد است احتمال بر هم خوردن اين توافق را به شدت افزايش داده است. اين اقدامات شامل اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران در ماه اكتبر كه در پاسخ به آزمايش هاي موشكي ايران صورت گرفته و يا تصرف دارايي هاي اين كشور كه به دستور دادگاه عالي ايالات متحده صورت گرفت مي باشند، همچنين دستگيري 10 ملوان آمريكايي توسط نيروي دريايي ايران كه وارد آب هاي سرزميني اين كشور شده بودند و يا تهديد دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان در انتخابات آمريكا براي تغيير اين توافق بر اين احتمال تاثير زيادي گذاشته‌اند.

در واقع انتظارات ايران براي نوسان اقتصادي پس از توافق و يا انتظارات آمريكا براي تغيير رفتار منطقه‌اي ايران تا كنون محقق نشده‌اند.

دو دليل اصلي براي اجراي غير شفاف اين توافق وجود دارد. دليل اول اين است كه ماهيت انحصاري و اختصاصي اين توافق تنها برخي از نگراني هاي كوتاه مدت روابط نامطلوب ايران و آمريكا را در بر مي‌گيرد در حالي كه بسياري از مشكلات عميق تر سياسي همچنان در جاي خود باقي مانده‌اند.

دليل دوم اين است كه مخالفان اين توافق در تهران و واشنگتن كه تاكنون عقب نشيني كرده بودند در حال قدرت گرفتن هستند و مسلما براي از بين بردن اين توافق حملات خود را با شدت بيشتري وارد خواهند كرد. اين دو عامل در مجموع احتمال نجات اين توافق را كاهش و احتمال نابودي آن را افزايش داده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها