أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۶۴۲۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
در حالي كه بازي پوكمون گو روز به روز محبوبيت بيشتري كسب مي‌كند بد نيست اطلاعاتي درباره سوابق طراحان اين بازي و شركت‌هايي كه در پس طراحي آن قرار دارند نيز منتشر شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در سال 2001 شركتي به نام كي هول يا Keyhole توسط فردي به نام جان هانكه تاسيس شد. اين فرد تا قبل از آن در بخشي مرتبط با امور خارجي در دولت آمريكا مشغول به كار بود. شركت كي هول در زمينه رسيدگي به ماهواره هاي نظامي فعال بود. يكي از حاميان اوليه و كليدي شركت ياد شده شركتي به نام In-Q-Tel بود.

In-Q-Tel يك شركت سرمايه گذاري وابسته به سازمان جاسوسي سيا محسوب مي‌شود. بخش عمده بودجه اين شركت از آژانس ملي اطلاعات مكاني آمريكا يا National Geospatial-Intelligence Agency (NGA) تامين مي شود. اين آژانس از وزارت دفاع آمريكا و طرح هاي جنگي آن حمايت مي كند و اطلاعاتي را در اختيار نهادهايي مانند آژانس امنيت ملي آمريكا، سيا و غيره قرار مي دهد.

محصول كليدي و عمومي شركت كي هول زمين يا ارث نام داشت كه بعدها و با خريداري كي هول توسط گوگل در سال 2004 گوگل ارث نام گرفت و امروزه ميليون ها نفر از خدمات آن استفاده مي كنند. بنابراين مي توان انتظار داشت كه اطلاعات ارزشمند شخصي كاربران اين سرويس در اختيار نهادهاي جاسوسي و اطلاعاتي آمريكا قرار بگيرد.

 نتورك ورلد در اين زمينه گزارش مي‌دهد: در سال 2010 شركت Niantic Labs طراح اصلي بازي پوكمون گو، در داخل گوگل توسط موسس شركت كي هول يعني جان هانكه تاسيس شد. در سال هاي بعد Niantic Labs دو بازي و برنامه مبتني بر موقعيت مكاني كاربران را تاسيس كرد. يكي از اين برنامه ها موسوم به Field Trip به كاربران امكان مي داد كه در حين قدم زدن اشيايي را در محيط اطراف بيابند.

برنامه ديگر موسوم به Ingress يك بازي علمي – تخيلي بود كه باز هم مبتني بر حركت و جابجايي كاربران در نقاط مختلف بود. در سال 2015 شركت Niantic از گوگل جدا و مستقل شد. بازي پوكمون گو هم توسط همين شركت طراحي و عرضه شد. در اين بازي شما بايد براي شكار شخصيت هاي مجازي از سيستم مكان يابي گوشي خود استفاده كنيد.

با توجه به سوابق شركت سازنده و اطلاعاتي كه بازي پوكمون گو به آن دسترسي مي‌يابد بهتر مي توان در مورد ماهيت بازي ياد شده قضاوت كرد. وقتي اين بازي را بر روي يك گوشي اندرويدي نصب مي كنيد دسترسي هاي زير به آن داده مي شود: جستجوي حساب هاي كاربري فرد كه به شناسايي هويت وي منجر مي شود، يافتن فهرست تماس ها، شناسايي موقعيت دقيق مكاني، دسترسي به عكس ها و فايل هاي چندرسانه اي و ديگر داده هاي ذخيره شده در حافظه گوشي، امكان استفاده از دوربين گوشي براي تهيه عكس و ويدئو، قابليت دريافت داده از اينترنت، كنترل ويبره گوشي، جفت شدن با گوشي هاي داراي بلوتوث روشن، دسترسي به تنظيمات بلوتوث، مشاهده كامل اطلاعات شبكه اي، استفاده از حساب هاي كاربري و جلوگيري از به خواب رفتن گوشي.

همچنين در حين اجراي بازي پوكمون گو اطلاعات زير بر روي سرورهاي شركت سازنده اين بازي ذخيره مي شود: موقعيت هاي مكاني فعلي و قبلي، مسير پيموده شده بين موقعيت هاي مختلف، زمان حضور در هر موقعيت و مدت زمان سپري شده در هر يك از آنها، آنچه كه شما در هر لحظه و در گذشته به آن نگاه مي كنيد(با مشاهده دوربين گوشي)، بررسي وضعيت ظاهري شما و فايل هايي كه بر روي گوشي داريد و محتواي داخل آنها.

مي توان حدس زد دسترسي به اين حجم از اطلاعات مربوط به ميليون ها نفر در دهها كشور جهان چه گنجينه اي براي افراد و سازمان هاي مرتبط با نهادهاي جاسوسي امريكا محسوب مي شود. سوابق اطلاعاتي و امنيتي جان هانكه ترديدي باقي نمي‌گذارد كه داده هاي حساس شخصي كاربران اين بازي در دسترس سازمان هايي مانند سيا و آژانس امنيت ملي آمريكا قرار مي گيرد و آنها براي تجزيه و تحليل شرايط كشورهاي مختلف و شناسايي شهروندان انها و روحيات و شرايطشان استفاده مي شود. لذا بهتر است در زمان استفاده از چنين بازي هايي به نكات فوق الذكر توجه كنيم و به فكر حفظ امنيت و حريم شخصي خود و كشورمان باشيم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها