کد خبر: ۳۸۶۴۵۴
زمان انتشار: ۱۵:۰۱     ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
بلومبرگ به نتايج اقتصادي توافق هسته‌اي ايران پرداخت و نوشت نتايج اين توافق براي ايران نااميدكننده است و در اين مدت يك ساله پس از توافق تنها نقطه عطف اقتصاد اين كشور فروش بيشتر نفت بوده اما شغل همچنان براي جوانان ايراني كمياب است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، بلومبرگ طي گزارشي نوشت افزايش صادرات نفت، قراردادهاي تجاري با شركت‌هاي جهاني و كاهش تورم. يك سال از توافق هسته‌اي گذشته و اقتصاد ايران در دست ترميم است. اينها خبرهاي خوبي براي حسن روحاني در سال پاياني نخستين دوره 4 ساله رياست جمهوري‌اش است.

اما بانك‌هاي خارجي باتوجه به پابرجا ماندن تحريم‌هاي آمريكا، تهديد اعضاي كنگره آمريكا به تحريم هاي جديد و عدم دسترسي ايران به ميلياردها دلار داراييش در خارج  چندان از ازسرگيري روابط با ايران استقبال نكردند و نرخ بيكاري نيز هنوز بالاست.

رابرت پاول، مدير منطقه‌اي غرب آسيا (خاورميانه) و آفريقاي واحد اطلاعات ايكونوميست گفت: «در كل، نتايج اقتصادي توافق هسته‌اي نااميدكننده بوده است  اما خوش‌بيني بيش از حدي (در مورد آن )وجود داشت... بسياري در ايران احتمالا انتظار داشتند، منافع بسيار زيادي نصيب ايران شود.»

بلومبرگ در ادامه به بررسي 4 عملكرد اقتصادي ايران پرداخته است.

نفت، نقطه عطف اقتصاد ايران پس از توافق هسته‌اي

اين رسانه آمريكايي مدعي است كه تحريم‌هاي نفتي سلاحي بود تا ايران را به پاي ميز مذاكره بكشاند. 6 ماه پس از برداشته شدن اين تحريم‌ها، توليد نفت ايران به 3.8 ميليون بشكه در روز رسيده است كه 2 ميليون بشكه از آن صادر مي‌شود. محسن قمصري، مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران گفته است علي‌رغم اينكه اوپك تلاش كرد با فريز نفتي ميزان توليد نفت را ثابت نگه دارد تا قيمت نفت افزايش يابد اما ايران توانسته از 80 درصد سهم خود از بازار كه پيش از اعمال تحريم‌ها در دست داشت، دوباره بازپس بگيرد.

پاول در اين رابطه گفت صادرات نفت ايران «بيش از انتظار» افزايش يافته است. با اين حال، كاهش قيمت نفت به اين معناست كه درآمد مورد انتظار كمتر از نصف آن چيزي است كه در سال 2011 بود. بر اساس برآوردهاي واحد اطلاعات اكونوميست، اين رقم در سال 2016 حدود 50 ميليارد دلار است درحالي‌كه در 5 سال گذشته 119 ميليارد دلار بود.

اگر شغل داشته باشيد، از پس زندگي برمي‌آييد

قيمت‌ها به لطف سياست‌هاي پولي ومالي بهتر، كند‌تر از هر زمان ديگر در 25 سال گذشته در حال افزايش است. نرخ تورم در ماه ژوئن تك رقمي شد و هدف اعلام شده از سوي بانك مركزي محقق شد.

علي گرانمايه، تحليلگر غرب آسيا (خاورميانه) و شمال آفريقاي شوراي روابط خارجي اروپا مي‌گويد رئيس جمهور كارنامه خوبي در مهار تورم داشته است، اما نمي‌توان چنين حرف مشابهي را در مورد ديگر سياست چالشي دولت يعني مهار نرخ بيكاري جوانان عنوان كرد.

به گفته پاول، درحالي‌كه مقامات ايران انتظار دارند كه رشد اقتصادي اين كشور در يك سال منتهي به ماه مارس به 4.5 درصد افزايش يابد اما رشد سالانه 8 درصدي هدف‌گذاري شده از سوي دولت روحاني نيازمند تغييرات عمده است. وي توضيح داد «تسريع در برنامه خصوصي‌سازي» تسلط مقامات دولتي بر اقتصاد اين كشور را از بين خواهد برد و براي سرمايه‌گذاران شركاي شفافي فراهم مي‌كند.

پيام افضلي، رئيس بخش سرمايه‌گذاري موسسه كيان در رابطه با سرمايه‌گذاري خارجي در ايران گفت: «سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي واقعي زماني به ايران سرازير خواهد شد كه نگرش‌ها نسبت به سرمايه‌گذاري در اقتصاد ايران در ميان بانك‌هاي جهاني و سرمايه‌گذارهاي بين‌المللي تغيير كند.»

واقعي شدن بازار سرمايه

با اعلام انعقاد قراردادهاي سرمايه‌گذاري با توليدكنندگان داخلي نظير خودروسازي و شركت ايران خودرو، ارزش سهام در بورس اورق بهادار به شدت بالا رفت اما از آن زمان تاكنون، بازار آرامتر است.

رضا سلطان زاده، مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري صنايع ايران در مورد حركت مارپيچ بازار سرمايه ايران گفت: «تا ماه مارس بازار (به علت هيجانات) با يك رضايت‌مندي مواجه بود اما پس از آن واقعيت بر بازار مسلط شد. آنچه اكنون در بازار اتفاق مي‌افتد در راستاي عوامل بنيادين اقتصاد است...اين شور و هيجان كه ميلياردها دلار به اقتصاد ايران سرازير خواهد شد، واقعيت نيست.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها