أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۶۵۸۶
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
با وجود اینکه گمان می‌رفت در فصل تابستان دانشگاه‌ها کمتر درگیر حاشیه‌ باشند اما اتفاقات هفته‌های گذشته نشان داد در بعضی دانشگاه‌های کشور تب و تاب برخی اتفاقات حتی از هوای طاقت فرسای این روزها که حد مجاز گرما را هم رد کرده فراتر رفته‌است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، با وجود اینکه گمان می‌رفت در فصل تابستان دانشگاه‌ها کمتر درگیر حاشیه‌ها باشند اما اتفاقات هفته‌های گذشته نشان داد در بعضی دانشگاه‌های کشور تب و تاب برخی اتفاقات حتی از هوای طاقت فرسای این روزها که حد مجاز گرما را هم رد کرده  فراتر رفته است.

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)؛ دانشگاهی که هفته گذشته با شکایت از سه تشکل رسمی و انقلابی خود در صدر اخبار دانشگاهی قرار گرفت. در دانشگاهی که شخص رئیس جمهور ریاست هیئت امنای آن را بر عهده دارد آنچنان کار بر دانشجویان سخت می‌شود که امام جمعه قزوین در تریبون نماز جمعه به صراحت این دانشگاه را لانه فتنه گران می‌خواند و از مسئولین می‌خواهد دانشگاه را از دست فتنه گران نجات دهد.

علامت تعجبهایی که دردساز می‌شوند

ماجرا از این قرار است که سه تشکل دانشجویی بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و جامعه اسلامی دانشجویان در نماز جمعه شهر قزوین اقدام به انتشار بیانیه تحلیلی در خصوص شهدای خان طومان تحت عنوان «تسلط حامیان بر خان طومان، بی آبرویی معتمدان به مستکبران» می‌کنند و معاونت فرهنگی دانشگاه امام خمینی(ره) نیز در اعتراض به این حرکت اقدام به شکایت از این سه تشکل می‌نماید. اما نکته قابل تامل آن است که از موارد تخلف ذکر شده در این شکایت «استفاده از علامت تعجب مکرر برای دولت» می‌باشد!

 

 

آبتین عزیزی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) معتقد است: مسئله‌ای که در دانشگاه امام خمینی (ره) وجود دارد این است که در سال ۹۴ سه تشکل انجمن اسلامی، بسیج و جامعه اسلامی دانشجویان با یکدیگر همسو بودند و همکاری‌هایی را در زمینه فعالیت های خود داشته‌اند. یکی از فعالیت‌های انتشار بیانیه‌های تحلیلی این بود که طی فواصل خاص منتشر می‌گردید و در نماز جمعه و راهپیمایی‌ها پخش می‌شد.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: اما از سال جدید خاصه از خرداد ماه سال جاری گویا بیانیه های ما برای مسئولان دانشگاه مشکل ساز شد و شکایاتی علیه این سه تشکل صورت گرفت. اولین شکایت از جامعه اسلامی شد و اولین شاکی انجمن فرهنگ سیاست بود که جزو انجمن‌های تازه تاسیس دانشگاه به شمار می‌آید و بلافاصله بعد از آنها معاون فرهنگی دانشگاه شکایت کرد. بعد از انتشار بیانیه منتسب به شهدای خان طومان یک شکایت بسیار جدی تر علیه سه تشکل صورت گرفت. ما قبل تر از این نیز مشکلاتی با مسئولان دانشگاه امام خمینی داشته‌ایم اما چیزی که مسئولان آن را غیر قانونی می‌دانند در واقع فعالیت رسمی و قانونی دانشجویان خارج از محیط دانشگاه است چرا که طبق قانون دانشجویان اجازه فعالیت خارج از محیط دانشگاه را دارند.

عزیزی با اشاره به اینکه دانشگاه پیش از این با بیانیه‌های رسمی در راهپیمایی های ۲۲ بهمن و روز قدس که جزو بیانیه‌های اعلام موضع و مشخص شده می‌باشد مداخله و مشکلی نداشته است، اظهار داشت: اما این بیانیه‌های تحلیلی صرفا در نمازهای جمعه پخش می‌شده است و ما فکر می کردیم مشکل مسئولان دانشگاه بعد از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با دانشجویان و تاکید ایشان بر استفاده از تریبون‌های نماز جمعه توسط دانشجویان حل شود اما حل که نشد تشدید هم شد.

خبرگزاری دانشجو پس از پیگیری‌های خود گزارشی را تحت عنوان «درخواست برخورد با دانشجویان به خاطر «استفاده مکرر از علامت تعجب برای دولت»/ دانشگاه تعجب برانگیز!» منتشر و پس از آن، ماجرا را از مجلسیهای این استان پیگیری کرد. روح الله بابایی صالح نماینده بوئین زهرا کسی بود که در واکنش به حواشی پیش آمده برای دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و شکایت مسئولان این دانشگاه از سه تشکل رسمی انقلابی معتقد بود: به نظر می رسد حرکت آنها فراتر از قانون نبوده. اگر تشکلی انقلابی باشد و در چارچوب قانون نیز حرکت کند و در کنار فعالیتش خطوط قرمز را رعایت کند، کسی حق شکایت از آنها را ندارد. تشکل‌های انقلابی در همه عرصه‌های این انقلاب از راهپیمایی‌های 22 بهمن گرفته تا روز قدس و 13 آبان از ملت برای پیوستن به صحنه دعوت می‌‌کنند، چرا که آنها جزئی از این انقلاب و نظام هستند.

این نماینده مردم قزوین در مجلس در خصوص مطالبه نماینده های مجلس از وزارت علوم برای رسیدگی به وضعیت بین المللی امام خمینی گفت: وزارت علوم باید مدنظر داشته باشد که همه تشکل ها و انجمن هایی که در دانشگاه هستند، زیر نظر قانون و در چارچوب آن حرکت کنند و به همه آنها اجازه فعالیت داده شود. اگر دانشجو نتواند حرف و ایده اش را در دانشگاه نزند و ندایش را به گوش عموم مردم نرساند، پس چه کند و کجا حرف بزند؟ وزارت علوم قطعا باید با مسئولان دانشگاهی که برخلاف قانون عرصه را برای فعالیت دانشجویانش تنگ می کند، برخورد کند. مطالبه ما این است که وزارت علوم وارد ماجرا شود.

اما دیری نمی‌گذرد که آقای نماینده پس از انتشار این مصاحبه توسط یک کانال تلگرامی منتسب به خودش تمامی حرف‌هایی که در این مصاحبه به نقل از او زده شده را تکذیب می کند و خبرگزاری دانشجو برای روشنگری ماجرا اقدام به انتشار فایل صوتی این مصاحبه می‌کند  تا شاید برای این نماینده و کسانی که از اظهار نظرهای وی دل خوشی نداشتند بعضی چیزها یادآوری شود.

برای دانشگاهی که نام امام خمینی(ره) را یدک می‌کشد و شخص رئیس جمهور اسلامی ایران ریاست هیئت امنای آن را بر عهده دارد، گرفتار شدن در این مارپیچ هزار تو حکم  شکستی سخت را خواهد داشت. حاشیه‌های دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به مواردی که به آنها پرداخته شد ختم نمی‌شود و بحث تدریس افرادی که خودشان بانی فتنه هایی در کشور بودند، مسیر این دانشگاه را به خط انحراف از مسیر رشد علمی و فرهنگی نزدیک می‌کند، تدریس مخفیانه هاشم آقاجری در دانشکده علوم و تحقیقات اسلامیِ دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین به همت گروه آموزشی تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی این دانشگاه از این موارد است. تدریسی که البته به مدت یکسال از سوی مسئولان دانشگاه به صورت محرمانه! بایگانی شد. ضمن اینکه طی این مدت مسئولان دانشگاه امام خمینی(ره) با محمدتقی رهنمائی نیز در قالب درس جغرافیای تاریخی جهان اسلام همکاری کرد تا جمع اساتید اخراجی، سیاسی و ضد نظام در دانشگاه امام خمینی(ره) کامل شود.

دانشگاه آزاد شاهرود و یک متهم قضایی...

دانشگاه بعدی که با انتصاب یک متهم قضایی به عنوان ناظر انتخابات از دیگر دانشگاه‌های حاشیه ساز این هفته شد؛ دانشگاه آزاد شاهرود بود. انتخابات دبیری کانون‌های فرهنگی این دانشگاه در حالی برگزار شد که متاسفانه برخی از مسئولان دانشگاه در پی اعمال نظر بر این انتخابات بودند. حال مشخص شده که فردی به عنوان ناظر این انتخابات از سوی اسماعیلی، مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد انتخاب شده که کانونی با تخلفات عمده تحت نظرش فعالیت می کرده و هیچ نهاد نظارتی هم بر کار وی نظارت نمی کرده است.

انتخابات مجموعه کانون‌های این دانشگاه از یک ماه پیش برگزار شد و دبیران آن نیز مشخص شدند اما با برگزاری این انتخابات یک دبیر به عنوان نماینده تمام کانون‌ها مشخص می شود تا در جلسات به عنوان نماینده کانون ها باشد. پس از برگزاری این انتخابات مشخص می شود ناظر انتخاب شده دارای مشکلات زیادی است و پرونده وی در دادسرا در حال پیگیری است!

البته بعد از تذکرات مجموعه‌های مختلف به ریاست و معاونت فرهنگی دانشگاه، مسئولان قول دادند از وی در جلسات رسمی استفاده نکنند؛ اما در انتخاباتی که برای کانون‌های فرهنگی دانشگاه سمنان برگزار شد، وی به عنوان ناظر اصلی تهران معرفی شد؛ یعنی بعد از ارائه گزارش تخلفات و ارائه اسناد، به دلیل اینکه هنوز این موضوعات اثبات نشده، به جای اینکه وی را حذف کنند، مسئولیت بیشتری به او دادند و وی را به عنوان ناظر معرفی کردند.

انتخابات کانون‌های فرهنگی دانشگاه سه بار با حضور دبیران کانون ها برگزار شد، اما هر بار به بهانه‌های مختلف هم چون نبود ناظر مستقیم از تهران لغو شد. حال سوال دانشجویان این دانشگاه این است که  باید از مسولان پرسید وقتی ناظر مستقیم نیست، چرا برای کانون‌ها فراخوان می زنید و دبیران را دور هم جمع می کنید؟ چرا باید فردی که دانشجوی دانشگاه ازاد شاهرود نیست به عنوان ناظر انتخاب شود؛ در حالیکه قانونا اجازه ورود به دانشگاه را ندارد.

یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد شاهرود در خصوص رد صلاحیت چند دانشجوی ارزشی در این انتخابات می‌گوید: برخی دبیران را به بهانه‌های مختلف رد کردند؛ مثلا کسی که با لباس بسیجی عکس داشت، به این بهانه حذف شد. ظاهرا لباس بسیجی داشتن در دانشگاه آزاد جرم است. این دانشجو نه عضو شورای بسیج است و نه با بسیج همکاری دارد. فقط چند بار برای بسیج خطاطی کرده ولی چون یک عکس با لباس بسیجی در فضای مجازی داشت از حضور در این انتخابات محروم شد.

وی افزود: با همه تخلفات این ناظر، از تهدید دختران دانشجو به افتادن در درس و اخراج از دانشگاه تا دیگر تخلفات، وی به عنوان ناظر از تهران معرفی شد. همه این ها در حالی است که پرونده وی در دادگاه در حال پیگیری است و هنوز صلاحیتش تایید نشده است. اما مسئولان به جای اینکه احتیاط کنند، وی را به عنوان ناظر در انتخابات معرفی می کنند تا صلاحیت دیگران را تایید کند.

این فعال دانشگاه آزاد شاهرود با اشاره به اینکه تذکرات زیادی به دانشگاه داده شده ولی همچنان مسئولان به آن اعتنایی نمی‌کنند، گفت: هنوز هم جلسات شورای فرهنگی دانشگاه با حضور این فرد برگزار می شود، ده دقیقه قبل از جلسه به وی اطلاع می‌دهند تا در جلسه حضور پیدا کند؛ البته دانشجویان بسیجی این جلسات را به نشانه اعتراض ترک می‌کنند. اصلا چرا باید دانشجویی که مشکل دارد، اجازه ورود به مجموعه فرهنگی دانشگاه را داشته باشد.

روایت دانشجوی شاهرودی از انتخابات کانون‌ها در دانشگاه آزاد/ به جرم پوشیدن شلوار بسیجی در انتخابات رد صلاحیت شدم

نظارت، دانشجوی رد صلاحیت شده انتخابات دبیری کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های آزاد سمنان با اعلام خبر رد صلاحیت خود بیان می‌کند: در این انتخابات برخی دبیران را به بهانه‌های مختلف حذف کردند و بنده را هم به جرم اینکه یک گرمکن و یک شلور لجنی تنم بود و با بهانه اینکه بنده بسیجی هستم، رد صلاحیت کردند.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه ناظر انتخاب شده توسط اداره فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در دادسرا پرونده دارد، افزود: در جلسه ای که با حضور دبیران گرمسار، دامغان و شاهرود برگزار شد، این آقای ناظر به بنده گفت که شما در بسیج چه مسئولیتی داری؟ من  گفتم مسئولیتی ندارم که همان موقع عکسی را که در فتح پرچم قله شاهوار شاهرود با جمله نحن ابناالخمینی گرفته بودم نشان داد و گفت که در توضیحات این عکس آمده صعود بسیجیان دانشگاه آزاد شاهرود به قله شاهوار. بنده در همان جلسه گفتم که شما بسیجی بودن من را پیراهن عثمان کرده‌اید. طبق قانون و آنچه آقای اسماعیلی، مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد گفتند؛ کاندیداها نباید جزو شورای بسیج باشند و من هم عضو شورای بسیج نیستم.

این فعال دانشجویی ادامه داد: اختلافات ناظر مساله دار با من ادامه داشت تا اینکه نوبت به برگزاری انتخابات رسید و با بهانه گیری گفتند که پرونده شما را باید تهران بررسی کند و با حضورم در انتخابات مخالفت شد.

نشریه قلم و همت دانشگاه فرودسی مشهد در شرف تعطیلی!

در هفته‌های گذشته دانشگاه فرودسی مشهد با احضار مدیر مسئول دو نشریه همت و قلم به اتهامی یکسان از آنها شکایت و خواستار تعطیلی آنها شد. خلیل زاده، مدیر مسئول نشریه همت در خصوص این اتفاق ناگهانی آن هم در فصل تابستان دانشگاه‌ها معتقد است: چهارشنبه ۳۰ تیرماه طی پیامی به کمیته ناظر بر نشریات احضار شدم و این در حالی است که تا کنون روال نبوده در تابستان جلسه کمیته برگزار شود. با توجه به عضویتم در کمیته ناظر بر نشریات در جریان روال کار هستم؛ تاکنون هیچ جلسه‌ای برای بررسی پرونده نشریه ای در تابستان برگزار نشده و جلسات در طول ترم برگزار می‌شود. 

 

مدیر مسئول نشریه همت دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بعد از مراجعه به کمیته متوجه شدم یک عنوان اتهام کلی به من وارد شده؛ در صورتی که مرسوم است وقتی یک اتهام به نشریه ای وارد می کنند دقیقا مشخص می شود که کدام مطلب، پاراگراف و کلمه توهین آمیز بوده و یا مورد حقوقی داشته است؛ در صورتی که در نامه ای که برای بنده صادر شد عنوان «تحقیرآمیز» را به کل محتوای مطلب که یک مطلب طنز بود، داده اند و چون هیچ کلمه «توهین آمیزی» در این مطلب وجود نداشت واژه «تحقیر» را به کار بردند. 

خلیل زاده گفت: این مطلب یک مطلب طنز است و هیچ کلمه تحقیرآمیز و توهین آمیز در آن وجود ندارد. موضوع این طنز در مورد نامه سرگشاده یک شهروند خطاب به هاشمی رفسنجانی است که در آن به صحبت هاشمی مبنی بر اینکه «من می توانم با خیال راحت سر بر بالین مرگ بگذاریم چون توانسته ام احمدی نژاد را از صحنه سیاست حذف کنم» اشاره شده بود. طی مشورتی با اساتید حقوق، نظر آنها این بود که محتوای این مطلب هیچ مصداق برخورد حقوقی ندارد. 

خلیل زاده ادامه داد: ماده ۳۶ که براساس آن به من اتهام زده اند، کمترین حکمش محرومیت مدیر مسئول به مدت شش ماه و بندهای بعدی نیز محرومیت یک ساله و دائم است و فعلا مشخص نیست حکم من و نشریه همت چه باشد. 

اما نشریه همت تنها مهره سُر خورده روی میز شکایت مسئولین این دانشگاه نیست. نشریه قلم نیز دقیقا با اتهاماتی همچون انتقاد از هاشمی رفسنجانی و «توهین» و «تهمت» به آن به محاکمه فراخوانده می‌شود. محمدسعید ابراهیمی، مدیر مسئول این نشریه می‌گوید: اخیرا نامه‌ای به اتوماسیون اداری بنده ارسال شد و به دلیل روند اتخاذ شده در نشریه و خصوصا انتقاد از هاشمی رفسنجانی، بنده را به عناوین مجرمانه «توهین» و «تهمت» متهم کرده اند و حال آنکه در وهله اول بنده دانشجوی رشته حقوق در این دانشگاه هستم و در ثانی برای اطمینان خاطر از بار حقوقی مطالب، با اساتید حقوقی مشورت می کنم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: متاسفانه سیاسی کاری و رفتارهای هیجانی جایگزین عنصر عدالت و انصاف شده و آقایان هر آنچه را که به مذاقشان خوش نیاید با عناوین دهان پر کنی همچون: تهمت، افترا، نشر اکاذیب، توهین و... تخطئه و محکوم می‌کنند.

 

 در جلسه شرکت نمی‌کنم ولی تمکین خواهم کرد

وی با اشاره به یک هفته فرصت برای پاسخ کتبی به اتهاماتٰ گفت: همانطور که متذکر شدم جو حاکم بر این مجموعه، تحت تاثیر فضای سیاسی و احساسی قرار دارد و در چنین شرایطی تنظیم دفاعیه و اقداماتی از این قبیل، مصداق بارز آب در هاون کوبیدن است؛ چرا که رای کمیته از هم اکنون مشخص است. به تعبیری محکمه ای که حکم آن پیشاپیش معلوم است، محکمه نه، بلکه «مضحکه» است و قصد ندارم که با حضور در این جلسه و به آب و آتش زدن برای اقناع حضار محترمی که رای و تصمیمشان، منصرف از توضیحات و دلائل بنده است، مضحکه و ملعبه ایشان شوم.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی قلم در پایان یادآور شد: در جلسه مزبور شرکت نخواهم کرد و به هر تصمیمی که این کمیته اتخاذ کند، گردن نهاده، به فرآیند‌های مصرح در قانون، هر چند سلیقه‌ای اجرا شده باشد، تمکین می‌کنم.

از تابستان امسال با توجه به نزدیکی ایام انتخابات ریاست جمهوری، انتظار جوی سالم و آرام تر می‌رفت اما گویا عناصر خاص راه یافته به دانشگاه‌ها از این روزهای نفس گیر گرم تابستانی هم برای بستن دهان منتقدان و عناصر دلسوز دانشگاه دست برنداشتند. تابستان امسال علی رغم تصور بسیاری از دانشجویان بیش از اینکه گرمایش ایجاد خفقان کند جو بسته و دادگاه مانندش خفقان را وارد دانشگاه‌ها کرد. پس لرزه‌های این اتقافات قطعا برای فضای نشاط آور انتخاباتی که درطول سال می‌خواهد سالن‌های دانشگاهی را مملو از دانشجویان ببیند، نوید بخش روزهای خوشی نخواهد بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
۰
۱
چرا از بی قانونی حمایت میکنید. چون اینها بسیجی اند نمیتوانند اعلامیه را بدون مجوز پخش کنند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها