أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۶۶۹
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

«راما سیکا»، مستندساز آمریکایی در مصاحبه با خبرنگار سینمایی فارس درباره جشنواره امسال فیلم فجر گفت: سومین باری است که در این جشنواره شرکت می کنم و ارزیابی ام از جشنواره امسال خوب است ولی احساس می کنم این جشنواره بیش از آنکه بین المللی باشد ملی و خاورمیانه ای است.

* اگر از «جیم جارموش» دعوت می شد، حتما به ایران می آمد

وی با اشاره به حضور «شان استون»، پسر «الیور استون» در جشنواره امسال فجر گفت: البته برخی فیلمسازان اروپایی و آمریکایی نیز در این جشنواره حضور دارند که از جمله آنها می توان به «شان استون» اشاره کرد که برای ساخت فیلم به ایران آمده است، البته جا دارد تا مسئولان جشنواره برای دعوت از فیلمسازان و هنرمندان خارجی فعالیت بیشتری کنند، به عنوان مثال می دانم که اگر از «جیم جارموش» که یکی از مخالفان سینمای هالیوود و عملکرد آن در سطح بین المللی است به این جشنواره دعوت می کردند، حتما می آمد.

* فیلم های خسرو معصومی را دوست دارم

 

«راما سیکا» درباره فیلم های امسال جشنواره فجر گفت: فیلم خاصی نتوانست توجه ام را جلب کند، البته با توجه به علاقه ای که به «خسرو معصومی» و فیلم هایش بالاخص «باد در علفزار می پیچد» دارم، دوست داشتم که فیلم «خرس» را ببینم که متاسفانه نتوانستم و پس از آن نیز دیدم که در یکی از روزنامه ها در نقد این فیلم نوشته «خرس» خسرو معصومی دندان نداشت، تعجب کردم چون از نظر من فیلم «باد در علفزار می پیچد» واقعا از هر نظر فوق العاده بود و یکی از بهترین های سینمایی ایران در دهه اخیر بود.

* در آمریکا، مردم عاشق فیلم های ایرانی هستند

این مستندساز آمریکایی درباره ارزیابی اش از سینمای ایران گفت: من اخیرا با چند نفر از مردم ایران از نزدیک صحبت می کردم و برایم جالب بود که اکثر آنها چند سال از آخرین باری که به سینما رفته اند می گذرد و این درحالی است که در آمریکا، مردم عاشق فیلم های ایرانی هستند، صفی که این مردم برای دیدن فیلم های ایرانی می بندند باور نکردنی است، شاید در ایران صف شیر و ... طولانی باشد، ولی طولانی ترین صف ها در آمریکا صف مردم این کشور برای دیدن فیلم های ایرانی است.

وی دلیل چنین استقبالی را اینگونه عنوان کرد: تفاوت فیلم های ایرانی و هالیوود از زمین تا آسمان است، مثل این می ماند که این فیلم ها در دو کره متفاوت ساخته شده اند، مردم آمریکا از هالیوود و زرق و برق آن خسته اند، آنها عاشق سادگی فیلم های ایرانی هستند، البته شاید دلیل دیگر این اشتیاق این باشد که آنها کنجکاوند تا درباره مردم ایران و سبک زندگی شان بیشتر بدانند.

وی در ادامه درباره هزینه های تماشای فیلم در آمریکا گفت: علی رغم آنکه برخی در ایران، علت خالی ماندن سینماها را هزینه های گزاف آن می دانند، باید بگویم که هزینه تماشای فیلم در آمریکا در جایی که من زندگی می کنم، برای هر نفر 12 دلار است که با محاسبه هزینه ها جانبی چون خورد و خوراک، این هزینه به نفری 15 تا 16 دلار هم می رسد.

«سیکا» در جواب به این سوال که آیا فیلم «جدایی نادر از سیمین» ، نماینده سینمای ایران در رقابت های اسکار را دیده است یا خیر؟ گفت: بله ولی متاسفانه تنها توانستم 20 دقیقه از آن را ببینم، شاید باید بیشتر تحمل می کردم و آن را تا انتها تماشا می کردم تا بتوانم بهتر درباره آن قضاوت کنم، البته موفقیت او در گیشه بین الملل و جشنواره های جهانی نشان می دهد که این فیلم حرفی برای گفتن دارد ولی خوب متاسفانه امروزه آنچه که یک فیلم را چه در ایران و چه در جامعه جهانی مورد توجه قرار می دهد جنجالی است که آن فیلم به پا کرده است.

این فیلمساز در ادامه درباره نفوذ سیاست در سینمای جهان بالاخص هالیوود گفت: امروزه متاسفانه در سینمای جهان بالاخص در هالیوود حرف اول را پول و پس از آن قدرت می زند، امروزه سیاستمداران آمریکایی و حتی صهیونیست حرف هایش را از زبان سینمای هالیوود می زند ولی خوب این مطلب اگرچه در آمریکا یک تابو نیست، ولی اینقدر که در ایران و برخی دیگر کشورها به آن پرداخته می شود، در کشور خودمان مورد توجه قرار نمی گیرد، نمی دانم مردم در این باره چیزی می دانند یا نه ولی می دانم به جزء عده ای فیلمساز و هنرمند، چندان مورد توجه بقیه نیست.

* «مارلون براندو» همیشه از هالیوود و اسکار متنفر بود

 

وی افزود: به عنوان مثال «مارلون براندو» همیشه از هالیوود، اسکار و هرچیزی که به این دو مربوط می شد، متنفر بود، امروز نیز «شان استون»، «شان پن»، «جیم جارموش» و ... به شدت از هالیوود و عملکرد آن انتقاد می کنند.

این مستندساز آمریکایی، در پایان درباره انگیزه اش از شرکت در جشنواره امسال فجر گفت: اگرچه پیش از این نیز به جشنواره فجر آمده ام، ولی انگیزه ام برای شرکت در این جشنواره کنجکاوی بوده است، دوست داشتم بیایم و از نزدیک با سینمای ایران، فیلمسازان ایرانی و سبک کارهایشان بیشتر آشنا شوم.

«سیکا راما»، مستندساز میانسال آمریکا، تاکنون فیلم هایی چون «ماه کامل در شهر بندری»، «تپه های گم شده»، «سپیده دم » و... را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است که فیلم کوتاه«سپیده دم » او با موضوع محیط زیست سال 2000 در جشنواره فیلم کوتاه لس آنجلس به نمایش درآمد و برنده این جشنواره شد.

 

گفت و گو و ترجمه از: نرگس محمدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها