يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۶۷۰۹
زمان انتشار: ۱۶:۲۱     ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
در ۴ماهه سال جاری ۴۷۵میلیون دلار برنج به کشور وارد شده است که در صورت مقایسه آن با واردات ۳۰۲میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۷درصدی را نشان می‌دهد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، گمرک کشور عملکرد 4 ماه تجارت کشور را منتشر کرد که این گزارش شامل "افزایش 21درصدی صادرات غیرنفتی" و "واردات 12 میلیارد و 865 میلیون دلاری" است.

با وجود اینکه تراز تجاری کشور مثبت بوده و با افزایش 4 میلیارد دلاری، بهترین عملکرد تجارت خارجی خود را در سال‌های اخیر تجربه کرده اما وضعیت واردات کالاهای اساسی به کشور کماکان نگران‌کننده است.

از 5 محصول عمده وارداتی به کشور 4 محصول آن  محصولات استراتژیک کشاورزی است و امسال نیز دور باطل واردات و وابستگی این محصولات ادامه دارد.

بنابراین گزارش، بعد از حاشیه‌هایی که در مجلس بر سر واردات برنج پیش آمد و شروع شدن فصل برداشت، واردات این محصول از 31 تیرماه ممنوع شد اما همین مدت نیز کافی بود که رقم زیادی برنج به کشور آید.

بر این اساس در 4 ماه ابتدایی سال جاری 475 میلیون دلار برنج با سهم ارزشی 3 و 70صدم درصد به کشور آمده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم  302 میلیون دلار و وزن 291هزار تن، افزایش 57درصدی را تجربه کرده است.

در همین مدت میزان واردات ذرت دامی 335 میلیون دلار و سهم ارزشی آن  2 و 60صدم درصد، لوبیای سویا 315 میلیون دلار و سهم ارزشی آن  2 و 45صدم درصد، کنجاله سویا  240 میلیون دلار و سهم ارزشی یک و 87صدم درصد بوده است.

میزان واردات قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری بنزینی (ردیف 8703) با حجم سیلندر 2000 سی‌سی با ساخت داخل 14 درصد تا کمتر از 30 درصد به‌استثنای لاستیک نیز در این مدت به‌ارزش 227 میلیون دلار و سهم ارزشی  یک و 77صدم درصد بوده است.

گفتنی است که بر اساس اعلام گمرک در این مدت  12 میلیارد و 865 میلیون دلار انواع کالا به‌وزن 9 میلیون و 958 هزار تن وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از نظر وزن 12 و 79صدم درصد و از لحاظ ارزش 7 و 12صدم درصد کاهش داشته است.

افزایش 21درصدی صادرات غیرنفتی

به گزارش تسنیم صادرات غیرنفتی کشورمان در چهارماهه اول سال جاری افزایش مناسبی داشته و با رسیدن به بیش از 16 میلیارد دلار، نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، در چهارماهه نخست امسال 41 میلیون و 161 هزار تن کالا به‌ارزش 16 میلیارد و 308 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن 36 و 37صدم درصد و ازلحاظ ارزش 21 و 11صدم درصد افزایش نشان می‌دهد.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان در 4ماهه نخست امسال محصولات پتروشیمی با 13 میلیون و 438هزار تن و ارزش 5 میلیارد و 679 میلیون دلار بود و سهم ارزشی سایر کالاها 65 و 18صدم درصد بوده است.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت 396 دلار و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک‌هزار و 292 دلار بوده  و کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و هند پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بوده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها