کد خبر: ۳۸۶۷۸۶
زمان انتشار: ۱۶:۵۷     ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
وقوع 3 حادثه آتش سوزی در کمتر از یک ماه در صنعت پتروشیمی ایران نشان می‌دهد وزیر نفت برای ایجاد اطمینان از شرایط صنعت پتروشیمی به منظور جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و حفظ ثروت ملی، باید مدیر کارآمدتری برای این صنعت منصوب کند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، همه کارشناسان و فعالان صنعت نفت و گاز در جهان به این نکته اذعان دارند که این صنعت یکی از پرخطرترین صنایع در جهان شناخته شده است، تاجایی که برخی از این افراد معتقدند وقوع حادثه در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی یک پدیده طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

به طوری که سالانه چندین مجتمع پتروشیمی، پالایشگاه و یا تاسیسات نفت و گاز به دلایل فنی و یا خطای انسانی دچار آتش سوزی و انفجار شوند؛ ولی با این شرایط همه کشورهایی که دارای صنعت نفت و گاز هستند، سعی دارند وقوع این حوادث را به حداقل برسانند، از این رو یکی از آمارهایی که هر از گاهی توسط مسؤؤلان HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) در سراسر جهان منتشر می‌شود، کار بدون حادثه است.

به این مفهوم که هرچه فعالیت، با ایمنی بیشتر صورت گیرد و حادثه ای در صنعت نفت رخ ندهد، میزان ساعت کار بدون حادثه افزایش می‌یابد، از این رو مسؤولان صنعت نفت در سراسر جهان سعی دارند، تا در این زمینه رکورد خود را افزایش دهند.

اما ظاهرا مسؤولان صنعت پتروشیمی کشور این اصل یعنی، کار بدون حادثه را فراموش کرده‌اند و از این بابت هر از گاهی شاهد یک حادثه در این صنعت هستیم، به طوریکه در کمتر از یک ماه سه حادثه آتش سوزی در صنعت پتروشیمی به وقوع پیوست.

95.5.8 آتش سوزی در پتروشیمی بیستون

عصر روز جمعه 8 مرداد ماه سال 95 یکی از مخازن ذخیره سازی محصولات در پتروشیمی بیستون آتش گرفت تا شرایط  این مجتمع برای ساعاتی بحرانی شود.

گرچه این بار مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همان ساعات اولیه آتش سوزی به محل حادثه رفت، اما وقوع این حادثه اذهان را به سمت حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی برد و این گمان ایجاد شد که ممکن است آتش سوزی در این مجتمع چند روز طول کشد و با اتمام سوخت مخزن آتش خاموش شود.

اما نیروهای اطفای حریق و مسؤولان منطقه این‌بار به سرعت وارد عمل شده و آتش کمتر از 4 ساعت مهار شد.

گرچه هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نشده است اما براساس اخبار و اطلاعات منتشر شده، ظاهرا مشکل در سیستم برق این مخزن موجب به حادثه آتش سوزی شد.

95.5.1 آتش سوزی در خط اتیلن غرب

عصر جمعه اول مرداد ماه سال 95 خط اتیلن غرب کشور به (دلیل آنچه که گفته شد) ریزش کوه در منطقه پلدختر دچار شکستگی شد و آتش گرفت.

در همان ساعات اول آتش سوزی، تزریق اتیلن به این خط متوقف شد تا بالاخره این آتش بعد از گذشت 3 الی 4 ساعت به طور کامل خاموش شد.

پس از اطفای حریق عملیات تعمیر خط لوله اتیلن غرب آغاز شد، به طوری که روز چهارشنبه هفته گذشته بعد از گذشت 5 روز کار تعمیر به پایان رسید و برای بار مجدد اتیلن به خط تزریق شد و فعالیت مجتمع های پتروشیمی که در مسیر این خط لوله قرار داشتند، از سر گرفته شد.

95.4.16/ پتروشیمی بوعلی آتش گرفت

ماه مبارک رمضان تازه به اتمام رسیده بود که خبری بهت آور آتش سوزی پتروشیمی بوعلی در رسانه های داخلی منتشر شد.

این حادثه که در واحد پارازایلین و برج 8001 پتروشیمی بوعلی رخ داد منجر شد تا مخازن ذخیره سازی بنزن نیز که در این مجتمع قرارداشت، آتش بگیرد.

در همان ساعات اولیه این حادثه اگرچه آتش برج 8001 اطفاء شد، اما مخزن ذخیره سازی بنزن همچنان در آتش می سوخت، به طوری که رسانه های داخلی و خارجی این حادثه را بزرگترین حادثه آتش سوزی تاریخ صنعت پتروشیمی عنوان کردند.

گرچه آتش نشانان و نیروهای امدادی از نقاط مختلف کشور برای اطفای این حریق در منطقه ماهشهر حضور پیدا کرده بودند، ولی گستره آتش اجازه اطفای سریع حریق را به تیم آتش نشانی نمی داد، به همین دلیل با ایمن سازی مخازن اطراف اجازه داده شد، سوخت مخزن بسوزد تا آتش خاموش شود. مهار این آتش سوزی نزدیک به سه روز طول کشید که خوشبختانه حادثه تلفات جانی در بر نداشت.

مسؤولان شرکت بیمه ایران در همان ساعات ابتدایی بعد از اطفای حریق اعلام کردند، این حادثه خسارت 60 میلیون یورویی به جای گذاشته است.

به گزارش فارس آنچه که تاکنون ذکر شده است، تنها 3 حادثه ای است که کمتر از یک ماه در صنعت پتروشیمی رخ داد و به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود.

اما حوادث پتروشیمی در همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه در سال 95 یعنی در مدت 5 ماه شاهد حوادث دیگری در این صنعت بودیم که از جمله این حوادثه می توان به آتش سوزی در پتروشیمی شهید تندگویان بندر ماهشهر اشاره کرد، به طوری که در ساعات اول شب 31 اردیبهشت ماه سال 95 پتروشیمی شهید تندگویان بند ماهشهر به دلیل نشت روغن در واحد CTA دچار آتش‌سوزی شد.

خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی و مصدومی برجای نگذاشت و آتش‌سوزی بعد از گذشت ساعاتی به طور کامل مهار شد.

همچنین سقوط یکی از مهندسان پتروشیمی مارون در تاریخ 31 خرداد ماه و سقوط دو کارگر در پتروشیمی ایلام در تاریخ 11 و 12 اردیبهشت ماه از دیگر حوادثی است که در صنعت پتروشیمی ایران رخ داده است.

این حوادث در حالی رخ می دهد که در رسانه های مختلف داخلی و خارجی هر چند وقت یک بار اعلام می شود که شرکتهای سرمایه گذار داخلی و خارجی به دنبال سرمایه گذاری در صنعت نفت و به خصوص در صنعت پتروشیمی هستند و هر از گاهی برای رصد صنعت پتروشیمی ایران به تهران سفر می کنند و ملاقاتهایی نیز با مسؤولان این صنعت دارند.

بنابراین وقوع این حوادث که در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب دارد، می تواند آینده سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران را با خط مواجه کند، به همین دلیل صنعت پتروشیمی کشور علاوه بر اجرای الزامات و مقررات سخت‌گیرانه HSE، نیازمند مدیریت کارآمدتری است که باید وزیر نفت هرچه سریعتر در این زمینه تدبیر کند، تا دیگر شاهد حوادث سریالی در این صنعت پر ارزش نباشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها