يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۶۸۷۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
رصدخانه سلطنتی گرینویچ امسال نیز فهرست نهایی نامزدهای رقابت عکاس نجومی سال را منتشر کرده است.
  به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، تصاویر 30 نامزد نهایی امسال شامل مناظری از اجسام در فضای عمیق، چشم‌اندازهای برفی در زیر آسمان پر ستاره و شفق‌های قطبی درخشان در میان جو هستند.

رقابت عکاس نجومی سال توسط رصدخانه سلطنتی گرینویچ با همکاری شرکت Insight Investment و مجله آسمان شب بی‌بی‌سی برگزار می‌شود. امسال هشتمین سالی است که این رقابت برگزار می‌شود و بیش از 4500 تصویر دیدنی و جذاب از عکاسان آماتور و حرفه‌ای از بیش از 80 کشور جهان دریافت کرده است.

این تصویر با عنوان "درخشش بلوری" توسط تامی ریچاردسن از نروژ ثبت شده که منظره‌ای فراطبیعی را به نمایش گذاشته است. حلقه نور اطراف ماه را "هاله ماه" می‌نامند.

تصاویر شفق‌های قطبی همیشه طرفداران خاص خود را داشته‌اند اما جان اولسن از نروژ تصویر خارق‌العاده‌ای از این پدیده را ثبت کرده که آن را "پرتره شفق قطبی" نامیده است. وی در توصیف این تصویر گفته که نورهای درخشان شفق سبزرنگ قطبی شبیه پرنده‌ای است که بر فراز آب‌های آزاد در اولدردالن نروژ پرواز می‌کند.

لی کوک از انگلیس نیز تصویر از یک کلبه تنها در پای کوهستانی برفی گرفته و طی آن از تکنیک نوردهی درازمدت برای ثبت چرخش کره سماوی در بالای آن بهره گرفته است. این تصویر "تنها" نام گرفته است.

عجیب نیست که در دما نزدیک به منفی 15 درجه، عکاس تنها فردی بوده که در مجاورت کلبه فلات در پارک ملی کوه کوک در نیوزلند قرار داشته است.

لئوناردو اوراضی از ایتالیا در تصویر رنگارنگ خود بر مناظر خارج از مرز زمین تمرکز داشته است. کهکشان M82 که به عنوان کهکشان سیگار نیز شناخته شده، در فاصله حدود 12 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. یک سوپرباد در نمایشی قرمز رنگ از میان این کهکشان به بیرون منفجر شده است. باورها بر این است که کهکشان سیگار از شرایط مشابه جهان اولیه برخوردار بوده و مجموعه‌ای از ستارگان در آن در حال شکل‌گیری هستند.

خوزه فراسیسکو هرناندز کابررا از اسپانیا در تصویر جذاب خود "شادی هفت خواهر" را از خوشه پروین به نمایش گذاشته که در ادامه یک دنباله‌دار سبزرنگ قرار گرفته‌اند.

دنباله‌دار لاوجوی از میان تاریکی منظومه شمسی با رنگ درخشان خود عبور کرده و به نزدیکی خوشه پروین رسیده است. در این تصویر، ستارگان پروین به دلیل طبیعت بسیار داغشان به رنگ آبی می‌درخشند و آشکارترین خوشه ستاره‌ای قابل مشاهده در آسمان با چشم غیرمسلح محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از تصویر ستودنی این مجموعه، "غول یخی" نیکلاس روملت از آلمان است که یک خصوصیت زمین‌شناسی زیبا را با تاجی از نوار درخشان کهکشان راه شیری به نمایش گذاشته است. در اینجا می‌توان قوس آسمانی راه شیری را دید که با نور چراغ بالاسری یک علاقمند به ستارگان ترکیب شده و انحنای زیبایی را بر روی کوه سیون دلا پلا در قلب رشته‌کوه دولومیتدر شمال ایتالیا ایجاد کرده است.

از دیگر تصاویر برتر می‌توان به "شاه سیارات" اثر دامیان پیچ از انگلستان اشاره کرد که سیاره مشتری را به همراه توفان‌های شدید آن نمایش داده است. لکه بزرگ سرخ که یک توفان بزرگ مشابه گردباهای زمینی است، به رنگ نارنجی پررنگ در میان هاله‌های قهوه‌ای رنگ اطرافشان قابل تشخیص است.

"قاشق و چنگال و ماه" عنوان تصویر اندرو کالدول از نیوزلند است که یک کَفچه‌نوک ( از راسته لک‌لک سانان) را بر روی شاخه‌ای در زیر درخشش ماه کامل در خلیج هاوک نیوزلند نمایش می‌دهد.

ایوان اِدِر از مجارستان، سحابی مرداب را موضوع عکاسی قرار داده که در آن می‌توان ستارگان جدید را در حال شکل‌گیری در ابرهای موج‌دار آن مشاهده کرد. این سحابی در فاصله 5000 سال نوری از زمین قرار دارد.

تصویر "حلقه الماس" ملانی تورن انگلیسی به ثبت لحظه جذابی پرداخته که خورشید توسط سایه ماه در کسوف کلی 2016 در اندونزی پوشیده شده بود. خورشید از گوشه‌ای از سایه ماه ظاهر شده و شمایل یک حلقه الماس را ایجاد کرده است.

واقعا شگفت‌انگیز است که عکاسان نجومی چه تصاویری را می‌توانند با تجهیزات مدرن ثبت کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها