أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۶۸۷۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
افتتاحیه دوره آموزشی تابستانه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا با حضور حجه الاسلام و المسلمین شریفی معاون پژوهشی سابق موسسه امام خمینی (ره) هفته گذشته در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد.

 به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، افتتاحیه دوره آموزشی تابستانه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا با حضور حجه الاسلام و المسلمین شریفی معاون پژوهشی سابق موسسه امام خمینی (ره) هفته گذشته در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد.

حجه الاسلام والمسلمین شریفی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مدرسه صدرا گفت : یکی از دلایل اینکه نیاز داریم در عرصه علوم انسانی یک جهاد صورت بگیرد مساله کم کاری می باشد. ما در عرصه رشد علمی جزو برترین کشورهای آسیا بوده و در کشورهای اسلامی بالاترین تولید علم را داریم و یکی از تولید کنندگان علم جهان هستیم. اما این تولید و رشد علم در عرصه علوم طبیعی است و در حوزه علوم انسانی مثلا هیچ نظریه ای نداریم در اقتصاد که جهان بتواند از آن استفاده کند.


ایشان در ادامه تاکید کرد: با تجربه ای که بنده در عرصه علوم انسانی دارم عرض می کنم که درحوزه علوم انسانی فعلا در سطح ترجمه و تقلید هستیم.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) درباره کم کاری های صورت گرفته در زمینه علوم انسانی اسلامی افزود: یکی از دلایل دیگر کم کاری در این زمینه، علاقه شدید مدیران همه دولت ها به کارهای ملموس و مشهود و مشت پر کن است؛ علوم انسانی جزو کارهایی نیست که خیلی زود مشهود باشد. از طرف دیگر ما از معدود کشورهایی هستیم که عمر مدیران علمی مان از کوتاه ترین عمرها در دنیاست. عمر متوسط یک رئیس دانشگاه در کشور ما دوسال است درحالیکه این عمر در کشورهای دیگر پانزده سال است. علوم انسانی برای نتیجه دادن زمان می برد و باید سرمایه گذاری طولانی مدت در آن شود.

وی در ادامه گفت: علوم انسانی اهمیت بیشتری نسبت به علوم طبیعی دارد. علوم انسانی مثل روان شناسی و فرهنگ ارتباط مستقیم با اعتقادات، فرهنگ، فکر و جنبه های روحی و معنوی برقرار می کند؛ اما علوم طبیعی مثل فیزیک و شیمی ابعاد جسمانی و حیوانی ما را در نظر دارد

معاونت سابق موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه سخنان خود گفت: تمامی تئوری های موجود از جمله اقتصاد و روان شناسی ریشه در مبانی لیبرالیسم دارند. مباحثی مثل الحاد عملی، امانیسم، لذت گرایی فردی و سودگرایی اجتماعی در تئوری های علوم انسانی موجود مشهود است که جزو مبانی اصلی لیبرالیسم می باشد

ایشان در ادامه توضیحات خود افزود: مشکل دیگر علوم انسانی موجود تکیه بر روش تجربی است. خداوند به ما چشم های متعددی برای دیدن حقیقت داده است؛ عقل، شهود، وحی، یکی هم تجربه است؛ لذا میگوییم علوم انسانی موجود تک بین و ناقص است و نمی تواند حقیقت را کشف کند و آنچه از علوم انسانی اسلامی می گوییم باید همه ابعاد را مد نظر بگیرد


حجه الاسلام و المسلمین شریفی در بررسی چیستی علوم انسانی افزود: علوم انسانی به بررسی و مطالعه ی رفتارها و کنش های انسانی می پردازند. این علوم کنش های ابعاد خاص انسان است؛ کنش هایی که اختیاری و هدفمند است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها