أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۷۵۴۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۱۴ مرداد ۱۳۹۵

 به گزارش پایگاه 598، كيهان نوشت:

وقتي قرار شد رئيس جمهور به‌مناسبت شروع سال چهارم رياست جمهوري اش،مستقيم با مردم صحبت كند،انتظارات فراواني در ذهن‌ها نقش بست. بخصوص با ورود دولت به سال پاياني و عدم تحقق صدها وعده مختلف،مردم انتظار داشتند روحاني درباره چرايي اين وضعيت به آنها توضيح بدهد. به آنها بگويد چرا از آن‌همه وعده چيزي عايد آنها نشده و صادقانه به‌خاطر تاخير و ناميدي هواداران دولت،از آنها عذر خواهي كند.
اما گفت و گوي تلويزيوني وي با دو كارشناس سيما،آب سردي بود بر آن همه انتظار!گويي رئيس جمهور،همان متن ايام رقابت‌هاي انتخاباتي در خرداد 92 را بارديگر از جيبش در آورده است و اين بار به جاي «كليد »مشهور،چند برگ نمودار به همراه دارد تا به هر نحو ممكن به مخاطبان منتظر ثابت كند تورم تك رقمي شده!و فراموش كند كه خود روحاني بود كه گفته بود؛«معيار تورم جيب مردم است نه آمار مركزآمار و بانك مركزي»!
روحاني به كلياتي پرداخت كه تكراري و خسته‌كننده بود و در عين حال،چيزي براي مردم نداشت!مردم چندروزي بود سعي كرده بودند به هر نحو ممكن صدايشان را به گوش رئيس جمهور برسانند و مطالباتشان را پيگيري كنند،اما به‌نظر مي‌رسد ديگر دولتمردان دولت يازدهم،آن شور و حال روزهاي اول را ندارند كه هر روز در شبكه‌هاي اجتماعي ظاهر شوند و نشان دهند در ميان مردمند!
تكراري و غيرشفاف
اظهارات رئيس جمهور در گفت و گوي زنده تلويزيوني با واكنش منفي و سرد روزنامه‌هاي زنجيره‌اي حامي دولت نيزمواجه شد، اين روزنامه‌ها ضمن انتشار اظهارات رئيس جمهور از وي به دليل عدم شفافيت لازم و نيز بيان نكردن ناگفته‌ها(!) انتقاد كردند !
روزنامه زنجيره‌اي اعتماد در گزارشي با عنوان «كمي شفاف‌تر آقاي رئيس جمهور ! » نوشت: «تدبير» سه ساله و «اميد» چند ماهه، دستاوردهاي دولتي است كه تولد چهارسالگي خود را در رسانه‌اي به وسعت همه ايران جشن مي‌گيرد. حسن روحاني در پايان نخستين روز از ٣٦٥ روز باقيمانده از حضور خود در پاستور، ميهمان‌خانه‌هاي ايرانيان مي‌شود؛ ميهماني كه پس از شش ماه غيبت، اعلام حضور مي‌كند، براي بيان دستاوردهاي دولتمردان، به گذشته‌هاي دور نمي‌رود. معيار او براي سنجش كار، عيد امسال است.
اين روزنامه در ادامه گزارش خود ضمن تشكيك در آمار و ارقام اعلام شده از سوي رئيس جمهور آورده است: حسن روحاني گرچه هنوز آمار اوليه‌اي از رشد اقتصادي كشور ندارد اما از علايمي ياد مي‌كند كه حكايت از حركت رو به جلو دارد(!) حركتي كه براي نشان دادن آن به مردم، شايد به ناچار دست به كاري مي‌زند كه خيلي يادآور خاطرات خوشي نيستند. نمودارهايي كه آماري از وضعيت تورم، توليد و صادرات نفت خام و كالاهاي غير نفتي و واردات گمركي را نشان مي‌دهد.
اعتماد در گزارش خود از روحاني خواست كمي شفاف‌تر سخن بگويد‌! اما نگفت چگونه مي‌توان درباره چيزي كه نيست صريح‌تر سخن گفت!؟
كدام ناگفته‌ها ناگفته ماند !؟
روزنامه زنجيره‌اي آرمان نيز در گزارش مربوط به اظهارات رئيس جمهور به آن چيزهايي پرداخت كه روحاني از آن سخني به ميان نياورده است.
روزنامه آرمان در گزارش خود اظهارات رئيس جمهور را تكراري خوانده و ادامه داد: روحاني آن رئيس‌جمهوري نبود كه ديروز [سه شنبه شب] حاميان و بيشتر مردم انتظار داشتند. او ... براي خود خط قرمزهاي زيادي ترسيم كرده بود كه با وعده‌هاي گذشته او مبني بر لزوم اطلاع جامعه از تمام اتفاقات همخواني نداشت. روحاني ديشب آنچه را گفت كه براي مردم تازگي نداشت و بارها ازسوي او و وزرايش بيان شده بود كه تنها دو جدول را بايد موضوع جديد دانست.
آرمان در گزارش خود از تماس‌هاي مخاطبان حامي دولت با اين روزنامه سخن گفته و افزود: اظهارات دكتر حسن روحاني در شب گذشته چنان بود كه تماس هاي زيادي با آرمان از سوي حاميان دولت گرفته شد؛ حامياني كه به مشي اتخاذ شده از سوي رئيس‌جمهور انتقاد داشته و عنوان مي‌كردند دكتر روحاني وعده داده بود مردم از تمام موضوعات بايد آگاه باشند اما نشان داد كه مردم را آنچنان كه تصور مي‌شد محرم نمي‌داند و اظهاراتش براي مخاطبان جذابيتي ندارد.
صداي مردم شنيده نشد!
مردم اما پرسش‌هاي ساده‌اي داشتند!در طي روزهاي قبل هزاران پرسش از آنها در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد
برخي از ساده‌ترين پرسش‌هاي مردم در ايام اخير را بخوانيد:
1- آيا عملكرد دستگاه ديپلماسي در طول اين سه سال بر پايه عزت مورد انتظار جمهوري اسلامي ايران بوده است؟
2- آيا اعتبار پاسپورت ايراني نسبت به زماني كه شما آمديد، بالاتر رفته است؟
3- آيا دولت يازدهم، از جايگاه ايران بين همسايگان دفاع منطقي كرده و پاسخ و جسارتهاي گاه و بيگاه كشور‌هاي حاشيه خليج فارس و گستاخي‌هاي سياسي اقتصادي اخلاقي مكرر عربستان را داده است؟
و همچنين خلف وعده‌هاي غرب در توافق هسته‌اي چگونه توجيه مي‌شود؟
4-  آيا بعنوان رئيس جمهور و كسي كه براي مردم بيانيه صادر كرد كه در مبارزه با فساد و مسائل اقتصادي با كسي عقد اخوت نبسته است از روند مقابله با اين معضل در دولتش راضي است؟
5- آيا حسين فريدون، برادر آقاي روحاني‌، خط قرمز كابينه است ؟! اگر نيست، پس چرا به تخلفات عديده وي رسيدگي نمي‌شود!؟
6- آيا صد روز وعده داده شده به پايان نرسيده است؟
7-آيا رئيس جمهور از بيكاري جوانان در شهره‌اي دور و نزديك با خبر نيست؟
8- چرا علي رغم چندين بار وعده،مسكن مهر مزخرف ناميده شد و مردم از داشتن سر پناهي ساده و ارزان محروم شدند؟
9- طرح مسكن اجتماعي كه قرار بود جايگزين مسكن مهر شود به كجا رسيد؟!
10- آقاي رئيس جمهور!شما گفتيد پس از برجام هر روز يك گشايش داشتيم،آيا خبر داريد كه كارخانه‌ها يكي پس از ديگري تعطيل مي‌شود!؟ از تعطيلي ارج چيزي به شما گفته اند؟
11- بنظر شما ،بازديد از يكي از مهمترين كارخانه‌هاي ايراني يعني مپنا سوار بر خودرو زرهي گران قيمت خارجي و تماشاي آن از پشت شيشه ماشين،تكريم كارگر و توليد ايراني است!؟
12- آقاي روحاني!واردات و قاچاق كالا مردم و كارگران را بيچاره كرده!نمي خواهيد فكري براي آن بكنيد!؟
13- با آنكه وعده داده بوديد،هنوز در حوزه‌هاي مشترك نفت و گاز ،از شركاي خود عقب هستيم!يادتان هست وعده كرديد در كوتاه مدت،از آنها جلو مي‌زنيم؟
14- شما گفتيد خزانه خالي است،پس اين مديران نجومي از كجا اينگونه بيت المال را غارت مي‌كردند!؟ فقط براي عمران و آبادي كشور خزانه خالي بود!؟
اينها بخش اندكي از صدها و صدها سوالي بود كه مردم منتظر پاسخ آن بودند  اما جوابي به آنهاداده نشد و دست خالي تلويزيون خود را خاموش كردند!
روي خط طنز!
در همان حال پيامك‌هاي طنزگونه و مطايبه‌آميزي نيزتوسط مردم توليد و روانه فضاي مجازي شد كه مرور بخش اندكي از آنها هم نشان از درد دل مردم و ناميدي از پاسخگويي دولت دارد. بخوانيد:
1- صد روز، چند روزه؟
2- ببخشيد داداشتونم تقصير دولت قبله؟
3- آقاي روحاني با توجه به اينكه صفدر حسيني ذخيره انقلابند آيا ايشون سقف قرارداد رو رعايت كرده؟
۴- سوال من كه هيچي، ولي مطمئنم الان مجري برنامه ميره ميگه: آقاي روحاني برجام و واردات و توليد ملي و روابط خارجي و حسين فريدون و مديراي نجومي و فيش‌هاي حقوقي رو بي‌خيال، حالتون چطوره؟!
۵- اگر يك سانتريفيوژ با سرعت 2 متربر ثانيه و چرخ زندگي با سرعت 1 متر بر ثانيه بچرخد،تعداد دفعات برخورد اين دو چرخ در مدت چهارسال چقدر است؟(از اصطكاك صرف نظر شود.)
۶- آقاي رئيس جمهور معمولا افراد در دور دوم رياست جمهوري عملكرد ضعيف تري دارند. آيا بهتر نيست جنابعالي در اوج خداحافظي كنيد؟!!
۷- آقاي پرزيدنت، اين آفتاب برجام تا پاييز و زمستون هم ميخاد بتابه؟،مرديم از گرما!!
اين رويكرد حتي همزمان و بعد از گفت و گوي تلويزيوني هم ادامه پيدا كرد ومردم نوشتند:
1- رييس جمهورهمين الان: «از ابتدا اميدوارم بودم كه امسال سال گشايش‌ها باشد.» ولي خب نشد ديگه شرمنده. تو شادياتون جبران كنيم.
2- «رشد 4/2 درصدي مصرف برق نشان دهنده‌ حركت روبه‌جلو در صنعت است» گرما هم كلا هيچ ربطي به اين قضيه نداره!
3- «امروز 400 بانك خارجي با ما در ارتباط هستند.»حيدري: پس چرا سوئيفت قطعه؟روحاني: براي اينكه ما با اونا در ارتباط نيستيم حيدري: آهان!
در واكنش به تيتر آرمان كه نوشت:«ناگفته‌ها ناگفته ماند»! روحاني:آقا !چرا انقد پيله مي‌كني!؟ اگه چيزي داشتم مي‌گفتم ديگه!
در اين بين مدير مسئول كيهان نيز در پيامكي كه خبرگزاري فارس منتشر كرد به سخنان روحاني اينگونه واكنش نشان داد:« رئيس جمهور محترم در باره دستآوردهاي برجام  بجاي ان شاءالله خواهد شد بايد مي فرمودند ؛ نستجيربالله نشد !! آقاي رئيس جمهور در گفت‌و‌گوي تلويزيوني تقريبا هيچ دستآوردي از برجام ارائه نكردند و فاصله ميان آنچه قرار بود بشود ولي نشده است را با وعده پر كردند ! و حال آنكه  شايسته‌تر آن بود   بجاي ان‌شاءالله خواهد شد  مي‌فرمودند ؛ نستجيربالله نشده است !»
مي‌بينيم كه مردم،از بي‌محلي به سؤالات خود دلخور و ناراحت،شبكه‌هاي اجتماعي و زبان طنز و كنايه را براي ابراز گلايه برگزيده‌اند .
بعيد است روحاني در 365 روز باقيمانده،كاري بيش از 100 روز گذشته بكند ،اما صميمانه دعا مي‌كنيم گزارش‌هاي بعدي وي،نه تكرار وعده‌ها، كه خبر از گشايش‌هايي در زندگي و معيشت مردم باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها