کد خبر: ۳۸۷۷۱۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
خبرنگاران از دردهای جامعه می‌نویسند تا مشکلات مردم برطرف شود، اما چه کسی باید به مشکلات خبرنگار بپردازد؟

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، حال و هوای روز خبرنگار که از راه می‌رسد، زخم‌های خبرنگاران نیز برای مدتی سرباز می‌کنند و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دل‌نوشته‌هایی را برای هم می‌نگارند، به قول دوستی، خبرنگاران سنگ صبور ندارند، بلکه خودشان سنگ صبور هم هستند؛ شاید برای افرادی که خارج از این خانواده هستند قابل درک نباشد که افرادی که برای حل مشکلی در جامعه به این سو ‌و آن سو می‌روند، حرص می‌خورند، اغلب برای حل مشکلات خود درمانده هستند و هر روز نیز با چالش جدیدی مواجه می‌شوند.

خبرنگار از خود گذشته است، هر روز و هر ساعت باید به دنبال بیان مسائل یک جامعه باشد، راستش حتی در روز گرامیداشت مقام خودش نیز باید بنویسد و بنگارد، همه هم از او انتظار دارند تا به نحو مطلوبی اخبار آنها را منعکس کند و اگر بنا به دلایلی در این حوزه قصوری رخ دهد یا سهواً اشتباهی صورت گیرد، به پایمال کردن ارزش‌ها و زیر پا گذاشتن رسالت روزنامه‌نگاری متهم می‌شود.

البته نباید از این موضوع نیز بگذریم که وقتی خبرنگارنماهایی که طبیعتا در همه شغل‌ها همتا دارند، ساحت مقدس خبرنگاری را آلوده می‌کنند؛ همان خبرنگاران فعال و متعهد باید پاسخگو باشند و در کنار همه اقداماتی که می‌کنند، به دفاع از حیثیت و آبروی خود نیز بپردازند چراکه امکان تمیز و تشخیص برای اغلب افراد خارج گود وجود ندارد.

هر ساله با فرارسیدن روز خبرنگار، فعالان این عرصه گاها به بیان دغدغه‌های خود می‌پردازند، دغدغه‌هایی که شامل همه حوزه‌ها می‌شود، چه داخل خانواده و چه مسائل بیرونی،...؛

جالب آنکه هر سال نیز این دغدغه‌ها نه تنها کم نمی‌شوند بلکه پررنگ‌تر شده و به دلیل تکراری بودن آن، قدرت تأثیرگذاری آن نیز کاسته شده است. امسال نیز به مانند گذشته پای درد دل برخی از خبرنگاران نشسته و سخنان آن را با هم می‌خوانیم.

خبرنگاران تبلیغاتچی نیستند

خبرنگار روزنامه هگمتانه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان به مناسبت هفته خبرنگار با بیان اینکه خبرنگاران سنگ صبور ندارند و در اصل خود خبرنگاران سنگ صبور همدیگرند، اظهار کرد: جالب آنجاست که اولین افرادی که روز خبرنگار را به این قشر تبریک می‌گویند، خود خبرنگاران هستند.

طاهره شهابی با بیان اینکه خبرنگار در طول فعالیتش با خاطرات تلخ و شیرینی مواجه می‌شود که با این تلخی‌ها و شیرینی‌ها زندگی می‌کند، افزود: شمارش روزهای زندگی یک خبرنگار لابه‌لای سطر نوشته‌هایش از دست می‌رود و فراموش می‌کند که برای خود نیز زندگی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه خبرنگار از یاد می‌برد که روزها و ماه‌ها و سال‌های عمرش توأم با مشکلاتی بوده که کسی به آن‌ها توجهی نداشته است، افزود: با وجود این موضوع، مسائل و مشکلات هرگز باعث نشده که خبرنگاران شریف با وجدان‌های بیدار خود چشم بر روی حقیقت ببندند، چراکه این طلایه‎داران آگاهی با صداقت و ایثار پای تکلیف و رسالتشان ایستاده‌اند و خود را فدای آگاهی مردم این مرز و بوم کرده‌اند.

خبرنگار با سابقه رسانه‌های همدان با بیان اینکه لازم است جایگاه خبرنگار در سطح جامعه و خصوصاً در میان مردم کشورمان ارتقا یابد، تصریح کرد: برخی مسؤولان که خبرنگار را به چشم تبلیغاتچی می‌بینند، باید نسبت به حفظ حرمت این قشر زحمتکش، منتقد جامعه و عملکرد مسؤولان تلاش بیشتری معطوف دارند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم خبرنگاری حرفه نیست، عشق است؛ عشقی که انسان را به معنای واقعی عاشق می‌کند و در این راه پر پیچ و خم همچون شمعی می‌سوزاند تا جامعه روشن بماند و باید بگوییم که خبرنگار یعنی عاشق...

خبرنگاری، وقت و بی وقت

خبرنگار خبرگزاری فارس همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه شغل خبرنگاری در نگاه مردم جامعه یکی از مشاغل آسان با درآمدهای کلان و پرهیجان محسوب می‌شود، اظهار کرد: حتی افراد تحصیلکرده و دارای جایگاه اجتماعی، شغل خبرنگاری را ساده می‌پندارند، اما حقیقت را فقط افرادی درک می‌کنند که در این شغل فعالیت دارند و یا به طور مستقیم و غیر مستقیم با خبرنگاران و کار رسانه در ارتباط هستند.

اکرم محمدی با بیان اینکه خبرنگاری هم مانند سایر مشاغل سختی‌های خود را دارد، افزود: یک خبرنگار هیچ وقت نمی‌تواند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کند و این موضوع را گاهی برخی از خانواده‌های خبرنگاران نیز درک نمی‎کنند چه برسد به دیگران!

وی با اشاره اینکه شغل خبرنگاری به شیوه آنچه در استان و کشور مطرح است، به یک روند فرسایشی نیز بدل شده، اظهار کرد: به مرور زمان بی توجهی به سلامت خبرنگاران باعث تاثیرات منفی بر جسم و روان آنها خواهد شد.

خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه افرادی که شغل خبرنگاری را انتخاب می‌کند خواسته یا ناخواسته تمام وقت خود را صرف انجام شغلشان می‌کنند، تصریح کرد: چراکه هیچ وقت شهر آرام نیست و هر لحظه باید منتظر پیشامدی بود که نیاز به پوشش خبری دارد.

وی ادامه داد: اگر از سختی و دردسرهای شغل خبرنگاری بگذریم بسیاری از مسائل وجود دارند که دیدن آن برای خبرنگاران و رسانه‌ها دردناک است.

محمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضا روابط عمومی ادارات که به طور مستقیم با خبرنگاران در ارتباط هستند نیز شرایط خبرنگار را درک نمی‌کنند و یک ساعت و حتی گاهی چند دقیقه پیش از آغاز جلسه‌ با خبرنگار و یا دفتر رسانه تماس گرفته و درخواست اعزام خبرنگار برای پوشش خبری جلسه را دارند، که از سویی به استرس کاری خبرنگار افزوده و از سوی دیگر خبرنگار با ذهن خالی از اطلاعات در جلسه حاضر می‌شود.

وی با بیان اینکه از مشکلات دیگر حرفه خبرنگاری ورود و خروج افراد بی تجربه به عرصه خبرنگاری است، گفت: در حال حاضر شرایط به شکلی شده که افراد بیکار به شغل خبرنگاری روی آورده‌اند بدون اینکه یک دوره آموزشی سپری کرده و یا کتابی در مورد خبرنگاری مطالعه کرده باشند تا جایی که یکی از خبرنگارانی که چند سال در این حرفه مشغول به کار بود یک بار به بنده گفت که مگر خبرنگاری هم کتاب دارد!

خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه باید در این خصوص فکری عاجل کرد، اظهار کرد: اگر فردی فقط به دنبال سوء استفاده از شغل خبرنگاری باشد برای جامعه رسانه‌ای استان هزینه زیادی در برخواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات به حق خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای از مسؤولان داشتن روحیه نقدپذیری است، افزود: مسؤولان باید بدانند که خبرنگار واقعی دلسوز مردم و جامعه است و با نقد خود قصد ساختن و نه تخریب را دارد.

این خبرنگار تأکید کرد: خانواده‌های خبرنگاران فداکارترین خانواده‌ها هستند که شرایط شغلی فرزند، همسر یا پدر و مادر خبرنگار را می‌پذیرند.

خبرنگاران قلب تپنده جامعه

مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان همدان نیز ضمن تبریک هفته خبرنگار و فرا رسیدن هفدهم مرداد روز خبرنگار؛ از تمام خبرنگاران که زندگی خود را وقف اطلاع رسانی و پوشش اخبار و رویدادهای جامعه می کنند تقدیر کرد و گفت: همانگونه که قلب، خون را به تمام بدن انتقال می‌دهد، خبرنگاران نیز آگاهی و اطلاعات را به اقشار جامعه انتقال می‌دهند.

کامبیز همتی با اشاره به اینکه خبرنگاران با تمام اقشار جامعه در ارتباط هستند، افزود: ارتباط با روابط عمومی‌ها یکی از مهمترین و موثرین‌ترین تعاملات خبرنگاران محسوب می‌شود و این درحالی است که روابط عمومی‌ها نیز برای برقرای ارتباطی موثر با مخاطبان در ارائه خدمات، فعالیت‌ها و اهداف اصلی سازمان به این همکاری نیاز دارند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه رسانه‌ها در جامعه امروز، تصریح کرد: در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی‌های روز دنیا و روی کار آمدن فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه در فرهنگسازی و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان استفاده کرد.

مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش فنی‌ و حرفه‌ای استان با اشاره به همکاری و تعامل روابط عمومی‌ها با خبرنگاران و عکس آن، ادامه داد: این تعاملات و همکاری‌ها، تسریع در ارائه خدمات، اطلاع رسانی به موقع و پیگیری بهتر مشکلات مردم، دولت و ... در بر خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با خبرنگاران هیچ مشکلی نداشته است، خاطرنشان کرد: گاهاً دیده می‌شود برخی از خبرنگاران صرفاً تمام اخبار ادارات و سازمان‌ها را پوشش نداده و تنها به دنبال اخبار به اصطلاح مهم هستند، این درحالی است که خبرها متفاوت بوده و مخاطبان هر یک دنبال اخبار مورد نظر خود هستند.

همتی با اشاره به جایگاه ویژه خبرنگاران در جامعه افزود: از دیدگاه روابط عمومی‌ها، خبرنگاران در جامعه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند  و باید با تعهد و تعصب کاری خود به کمک افکار عمومی آمده و مردم را با امید، نشاط و پشتکار، دعوت به آرامش و زندگی بدون دغدغه نمایند.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه نقطه وصل خبرنگاران و نهادهای عمومی و خصوصی خبر است، اظهار کرد: ماهیت خبر و تبادل خبر تولیدی در ادارات و نهادها به وسیله خبرنگاران به مردم منتقل خواهد شد.

پدرام سهرابلو با بیان اینکه جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات باعث ایجاد تداخل در این چرخه خواهد شد، افزود: اگر گردش آزاد اطلاعات و شفافیت وجود داشته باشد، به طور حتم مکانیسمی برقرار می‌شود که ارتباط بین خبرنگاران و روابط عمومی تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مواردی نیز در حاشیه قرار دارد، تصریح کرد: عدم اشرافیت خبرنگاران با موضوع، برخورد نامناسب روابط عمومی‌ها و مسائلی از این دست باعث ایجاد سوء تفاهم‎هایی خواهد شد که قابل رفع است.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه به جز اخباری که باعث سوء استفاده بیگانگان خواهد شد، سایر اخبار باید در اختیار مردم قرار گیرد، ادامه داد: البته نمی‌توان همه خبرها را محرمانه تلقی کرد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران باید اطلاعات  خود را به روز نگاه دارند، خاطرنشان کرد: این مهم به جامعه و خبرنگاران کمک خواهد کرد و نگاه این افراد را ارتقا خواهد داد.

سهرابلو با بیان اینکه حوزه مطالعاتی خبرنگاران رشد کند، گفت: آگاهی خبرنگاران فعال به روابط عمومی‌ها و سازمان‌ها کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اغلب روابط عمومی را یک واحد تشریفاتی می‌دانند، اظهار کرد: اما این حوزه بسیار مهم است، البته ما می‌خواهیم وظایف یک ارگان را بشناسیم و به جامعه هدف معرفی کنیم و گستره کاری هر روابط عمومی بستگی به گستردگی عملکرد سازمان‌ها دارد.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان افزود: نهادها می‌توانند برای پر کردن خلأ روابط عمومی‌ها از خبرنگاران استفاده کنند که این مهم بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه واحدها و بنگاه‌های خصوصی نیز روابط عمومی داشته باشند، تصریح کرد: واحد روابط عمومی چشم و گوش یک سازمان است و می‌تواند با انتقال دیده و شنیده‌ها در موفقیت سازمان برای انجام وظایف خود موثر واقع شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها