أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۸۱۱۸
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
قاضی‌عسگر عملکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه رد پای آمریکا را در برخی مسائل مشاهده می‌کنیم و این که گفته می‌شود ایران می‌خواهد حج را سیاسی کند انحراف است و به هیچ عنوان صحت ندارد؛ متاسفانه آنها از حج به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران به مراسم حج به عنوان کنگره‌ای عظیم و وحدت آفرین نگاه می‌کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص علت فاجعه منا گفت: عدم مدیریت صحیح موجب به وجود آمدن فاجعه منا شد و این جا تاسف دارد.
 
حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسگر شامگاه دوشنبه در برنامه نگاه یک به بررسی موضوع حج و فاجعه منا پرداخت و اظهار کرد: فاجعه بسیار تلخ سال گذشته صورت گرفت و یکی از دلایل آن نیز عدم مدیریت صحیح برگزار کنندگان این مراسم بود و به نوعی باعث فشرده شدن جمعیت در یک خیابان شده و این فاجعه تلخ را دامن زدند.

وی یاد آور شد: متاسفانه مسئولان برگزار کننده که از دوربین‌های مجهزی برای کنترل زائران بهره می‌بردند هیچ گونه تمهیداتی برای جلوگیری از حضور جمعیت در یک خیابان انجام ندادند و در این باره نیز هنوز پاسخی نمی‌دهند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به بازگشت پیکرهای شهدای ایرانی فاجعه منا عنوان کرد: تنها کشوری که توانست با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تلاش مسئولان پیکرهای شهدای فاجعه منا را به کشور بازگرداند ایران بود؛ حتی آمار شهدا و مفقودان برخی کشورهای حاضر در فاجعه منا از سوی سعودی‌ها اعلام نمی‌شود که این جای تاسف دارد.

قاضی عسگر در رابطه با پیگیری‌های حقوقی این فاجعه تلخ نیز خاطر نشان کرد: با کارشناسان و وکلا در این باره مشورت کردیم و امیدواریم محاکم بین‌المللی نیز پاسخگوی این رفتار عربستان سعودی نسبت به فاجعه منا باشند.  

 وی با بیان این که عزت و حکمت زائران ایرانی همیشه مد نظر بوده است، تصریح کرد: ما در مذاکراتی که با مسئولان عربستانی انجام دادیم به فکر از سر گیری حج بودیم اما موضوع عزت و حکمت زائران کشورمان مد نظر بود و در این خصوص نظر مسئولان کشور را نیز مورد توجه قرار دادیم و هرگز از منافع و حقوق خویش صرف نظر نخواهیم کرد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: به طور جد به دنبال حقوق شهدای فاجعه منا هستیم و مسئولان عربستانی با وجود قول‌هایی که دادند هنوز به وعده‌های خویش نسبت به حقوق شهدای فاجعه منا عمل نکرده‌اند و امیدواریم امسال بعد از مراسم حج حقوق شهدا را بازپس بگیریم.

قاضی عسگر خاطر نشان کرد: شهدای فاجعه منا انسان‌های مخلصی هستند که در این حادثه تلخ از دست رفتند و امیدوارم بتوانیم از نظر حقوقی نیز مسئله را دنبال کنیم.

وی درباره مذاکرات جدید با مسئولان حج عربستان سعودی نیز اظهار کرد: از طرف برخی بعثه‌ها پیغام‌هایی ارائه شده تا بحث را دوباره باز کنیم و این موضوع مذاکرات به ایام بعد از حج امسال موکول شده است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: بعد از مراسم حج امسال پیگیری‌‌ها را شروع خواهیم کرد و از طریق برخی بعثه‌ها موضوع را دنبال می‌کنیم.

قاضی‌عسگر درباره حمایت سعودی‌ها از تروریسم وایجاد تفرقه افکنی در منطقه گفت: سعودی‌ها باید بدانند کارهایی را که شروع کردند شاید دامن آنها را بگیرد و بهتر است با آتش‌افروزی، تروریسم و تفرقه افکنی دامن نزنند و به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی جنگ میان شیعه و سنی به نفع هیچ کس نیست و این عملکرد به فتنه بزرگ می‌انجامد و باید مسئولان سعودی از مسیر اشتباهشان بازگردند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره عمره نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه 2 پلیس خطا کار که قصد تجاوز را داشته‌اند به سزای اعمال خویش نرسیده‌اند و امیدواریم مجازات این افراد هرچه زودتر انجام پذیرد و باید این مهم نیز اعلام شده و این افراد خطاکار محکوم شوند.

قاضی‌عسگر عملکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه رد پای آمریکا را در برخی مسائل مشاهده می‌کنیم و این که گفته می‌شود ایران می‌خواهد حج را سیاسی کند انحراف است و به هیچ عنوان صحت ندارد؛ متاسفانه آنها از حج به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران به مراسم حج به عنوان کنگره‌ای عظیم و وحدت آفرین نگاه می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: به مسئولان عربستانی نصیحت می‌کنیم که از حج به عنوان یکی از شعائر مذهبی استفاده سیاسی نکنند و ایران نیز تنها به جنبه فرهنگی و عبادی این موضوع توجه می‌کند و وحدت آفرینی میان شیعه و سنی به همراه گسترش مشترکات مورد نظر است.

وی با یادآوری برخی تلاش‌های انجام شده برای حج تمتع 95 گفت: موضوعاتی نظیر نداشتن خدمات کنسولی، نبود امنیت برای زائران، عدم نصب پرچم ایران، ارتباط نداشتن با بعثه‌ها و سایر موارد از جمله درخواست‌های غیر معقول طرف مقابل بود که این صلایق منطقی نبود و خلاف محسوب می‌شود.

قاضی‌عسگر تصریح کرد: امیدواریم مسئولان سعودی از رفتار و رویکردی که در مذاکرات گذشته داشته‌اند بازگردند و نسبت به عملکرد خوی تجدید نظر کنند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت همچنین به برخی دستاوردهای فرهنگی در زمینه حج اشاره کرد و یادآور شد: شاهد بودیم تاثیرگذاری کارهای فرهنگی باعث شد تا از بسیاری تکرارها برای اعزام حج تمتع و عمره ممانعت شود و حتی تجمل‌هایی که گاهی انجام می‌گرفت دیگر مشاهده نشود.

وی خاطر نشان کرد: شاهد بودیم که در سفرهای تمتع و عمره بسیاری از مردم هزینه‌های جانبی خویش را برای کمک به نیازمندان و یا تهیه جهیزیه صرف می‌کردند که این نیز نشان از موفقیت در کارهای فرهنگی و معنوی دارد.

قاضی‌عسگر درباره این که آیا برخی افراد به صورت مکرر نیز به حج تمتع اعزام گشته‌اند یا خیر گفت: آمار کسانی که به صورت تکراری در میان یک میلیون و 600 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند بسیار کم است و حتی قبل از تعطیلی حج تصمیم داشتیم کسانی را که تاکنون تشرف نداشته‌اند را اولویت بخشیم و حتی تصمیم ما بر عمره نیز بر همین منوال بود.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: در آینده نیز در صورت از سر گیری حج بحث اولویت‌بخشی به کسانی که تشرف نداشته‌اند را مورد توجه قرار خواهیم داد و این مهم در گذشته نیز یکی از برنامه‌های ما بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها