أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۸۷۳۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
انتخاب رشته دقيق از مهمترين رموز قبولي در دانشگاه و رشته مورد علاقه است،‌ بسياري از موسسات خصوصي كه سا‌ل‌هاست از صنعت آموزش‌وپرورش و كنكور سود مي‌برند براي مشاوره در انتخاب رشته نيز هزينه‌هاي عجيب طلب مي‌كنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، با اعلام نتايج اوليه كنكور سال 95 و آغاز فرآيند انتخاب رشته دغدغه داوطلبان براي انتخاب رشته آغاز مي‌شود و طي موفق اين مرحله يكي از مهمترين رموز قبولي در دانشگاه‌ و رشته مورد علاقه است.

هر سال در ايام انتخاب رشته كنكور، مؤسسات خصوصي و مشاوران مختلف با تبليغات اغواگرانه و وعده‌هايي همچون قبولي تضميني در كنكور سعي در جذب داوطلبان دارند و اينجاست كه پس از گذشتن از خوان كلاس كنكور و تست و صد دغدغه و هزينه ديگر به مرحله آخر اين صدخوان يعني مرحله دريافت مشاوره براي انتخاب رشته و هزينه‌هاي عجيب آن مي‌رسيم.

كافيست با چند موسسه‌ مدعي در اين عرصه تماس بگيريد و از آنها در رابطه با شرايط انتخاب رشته سؤال بپرسيد. مؤسسات صاحب‌نام براي مشاوره و انتخاب رشته كه نهايتاً يك ساعت زمان براي آن صرف مي‌كنند، هزينه‌اي معادل 800 هزار تومان خواستار هستند و موسسات دست چندم نيز هزينه‌اي حدود 200 هزار تومان دريافت مي‌كنند.

اما شيوه كار اين موسسات چيست؟

آنهابا ارائه اطلاعاتي از جمله نحوه انجام انتخاب رشته با توجه به آخرين تغييرات در قوانين سازمان سنجش، اولويت بندي صحيح كد رشته محل‌ها براي بالا بردن ضريب قبولي در رشته مورد نظر، طريقه صحيح استفاده از سهميه‌هاي كنكور سعي دارند تا بگويند كه تخصص بسياري در انتخاب رشته داشته و شانس قبولي داوطلب را افزايش مي‌دهند.

اين در حالي است كه تمام اين اطلاعات در دفترچه راهنماي انتخاب رشته كنكور موجود است. به نظر مي‌رسد بهترين گزينه براي انتخاب رشته شخص داوطلب و خانواده او هستند، با مطالعه دقيق دفترچه راهنما،‌توجه به علاقه و اولويت‌هاي داوطلب و توجه به شرايط رشته تحصيلي مي‌توان انتخاب رشته موفقي را انجام داد. به عنوان مثال فردي كه داراي شخصيت درونگراست نمي‌تواند در رشته‌اي مانند حقوق موفق باشد.

از سوي ديگر داوطلبان در انتخاب شهرهاي ديگر براي تحصيل دقت كافي داشته باشند و شرايطي همچون 4 سال دوري از خانواده‌، حضور در شهري ديگر و تفاوت در فرهنگ‌ها را لحاظ كنند همچنين هنگام انتخاب رشته‌هاي شبانه يا دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي از ميزان هزينه در هر ترم و توانايي براي تأمين آن مطلع شوند.

رضا شيخي دكتراي مشاوره تحصيلي در اين رابطه به تسنيم مي‌گويد: خانواده‌ها بيشتر تمايل دارند تا فرزندشان در شهر محل زندگي ادامه تحصيل دهد چرا كه رفت و آمد و حضور در خوابگاه مشكلاتي را به همراه دارد به همين دليل هنگام انتخاب رشته بايد به شرايط بومي گزيني و انتخاب رشته براساس بوم گزيني توجه داشت.

شيخي ادامه مي‌دهد:‌مشاوره به صورت تك جلسه و با استفاده از نرم افزار روش صحيحي نيست و مشاوره بايد در دو جلسه انجام شود. نرم افزار جبنه كمكي دارد و نبايد انتخاب رشته صرفاً براساس نرم افزار انجام شود. در جلسه نخست بايد اطلاعات و بيوگرافي داوطلب و علائق او مشخص شود و بعد با كمك نرم افزار انتخاب رشته انجام شود پس از آن به خانواده فرصت دهيم تا رشته‌ها را بر اساس اولويت‌ها انتخاب كند و بعد با كمك مشاور انتخاب رشته تكميل شود.

به گزارش تسنيم، آنچه كه هم‌اكنون در برخي موسسات خصوصي براي انتخاب رشته اتفاق مي‌افتد، صرف قبولي داوطلب در يك رشته و دانشگاه است در حاليكه ممكن است داوطلب نتواند براي تحصيل به شهر ديگري برود يا رشته تعيين شده با توانايي و روحيات او همخواني نداشته باشد بنابراين خانواده‌ها بايد به اين موضوع توجه كافي داشته باشند كه  صرف ورود به دانشگاه مهم نيست بلكه بايد آينده را نيز در نظر بگيرند، آيا رشته انتخاب شده با شرايط روحي و توانايي فرزند آنها همخواني دارد، آيا فرزند آنها براي ادامه تحصيل مي‌تواند در شهر ديگري ساكن شود و بازار كار اين رشته در آينده چيست؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها