يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۸۸۹۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
تحلیل آیت الله میر باقری از جنگ افروزی آمریکا در منطقه:
آیت الله سید محمدمهدی میر باقری استاد حوزه علمیه قم با ترسیم فضای موجود کشور و تحلیل اشتباه برخی در ترس از نگاه امنیتی غرب به ایران افزود: عده ای خیال می کنند که اگر دشمن ما را در فضای امنیتی ببرد چیز بدی است. «أَعِدّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوّةٍ» معنایش این است که شما قدرتی به دست آوردید که او از شما می ترسد. باید جبهه باطل از ما بترسد. هم پرچمداران باطل باید از ما بترسند، هم مترفینی که اطراف آن ها هستند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در مراسم یادبود شهید مدافع حرم، مرتضی مسیب زاده در کرج به ایراد سخنرانی پرداخت.

استاد حوزه علمیه قم در ابتدای سخنان خود با قرائت آیه شریفه «وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلّهِ»، مقام شهیدان به ویژه شهدای مدافع حرم را گرامی داشت و گفت: شهدای عزیز در طول تاریخ برای مقصدی به شهادت رسیدند که می ارزد همه انسان ها در این مسیر جان فشانی کنند.

وی افزود: اگر هدف ما دراین درگیری ها تسخیر خاک و برتری جویی و استعلای در دنیا بود، حتی یک قطره خون این عزیزان قابل جوابگویی نبود. تحمل سختی های فراوانی که دراین راه هست هیچ ضرورتی ندارد الا این که این شهادت ها در مسیر پیروزی اسلام و مکتب اهل بیت و ان شاء الله مقدمه ظهور وجود مقدس امام زمان (ارواحنا فداه) باشد.

تعطیل ناپذیری جنگ

آیت الله میرباقری در ادامه به تبیین فضای درگیری جبهه تاریخی حق و باطل پرداخت و اظهار داشت: اصل جنگ تعطیل بردار نیست، منتها شکل، موضوع وشیوه آن متناسب با زمان و مکان تغییر می کند. هر چند هم همه تلاش کنند که هیچ برخوردی نباشد، شدنی نیست. درگیری بین جبهه حق و باطل ضروری و اجتناب ناپذیر است. موضوعی براي مصالحه وجود ندارد. چون تنش بر سر "الله" است.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی ما دنبال خدای خودمان هستیم و آن‌ها هم دنبال دنیای خودشان هستند، امکان مصالحه نیست. در این جنگ دو طرف ضربه می زنند، خسارت می بینند، می کشند و کشته می شوند، فقط تفاوت یک‌جا است، «الذین آمنوا یقاتلون فی سبیل الله والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت».

چرا درگیری مستمر؟

عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه شریفه «وَ لِيَبْتَلِيَ اللّهُ ما في صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما في قُلُوبِكُمْ» اظهار کرد: یکی از اهداف این درگیری ها و جنگ هایی که بین جبهه حق و باطل برپا می شود و سرانگشت تدبیر نهایی آن هم به خود خدای متعال بر می گردد، این است که در این صحنه ها خداوند ما را خالص می کند. پاک شدن جبهه‌ی حق از ناخالصی ها، در همین درگیری های سخت است.

وی افزود: هدف دیگری که قرآن می فرماید این است که صف مؤمنین از صف منافقین و مدعیان تفکیک بشود. اگر سختی های جنگ صفین نبود خوارج هم می خواستند خودشان را در صف امیرالمؤمنین (ع) جا بزنند و الآن مدعی اسلام باشند.

موهبات درگیری های حق و باطل برای اهل حق

آیت الله میرباقری با اشاره به موهبات جنگ برای جبهه مومنین، اشاره کرد: وقتی دفاع از اسلام سخت می شود اهل باطل صف‌شان را جدا می کنند. همچنین در این سختی ها است که مؤمنین در کوره قرار می گیرند، پخته و خالص می شوند، شما الآن جامعه خود ما را می بینید، جامعه عراق را می بینید، دوستانی که به عراق سفر کرده اید وضعیت روحی مردم را قبل از این درگیری ها و بعد از این جنگ ها ببینید، خیلی با گذشته تفاوت پیدا کرده اند.

وی در ادامه بیان داشت: بنابراین درگیری‌هایی که بین جبهه حق و باطل است و بعضی خیال می کنند می تواند نباشد، این خارج از اراده ماست. بین جبهه حق و باطل یک درگیری هست، و این درگیری تا پیروزی مطلق جبهه حق ادامه پیدا می کند. در آن دوران یک صلح پایدار اتفاق می افتد. صلح پایدار وقتی است که بساط جبهه باطل برچیده شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم همچنین اضافه کرد: در دنیا دو گونه جنگ و درگیری است. یکی درگیری بین جبهه حق و باطل و دیگری درگیری بین اهل باطل بر سر دنیا؛ این در تاریخ بوده و خواهد بود. نمونه های نزدیک‌ترش جنگ اول و دوم جهانی است که ده ها میلیون نفوس در این دو جنگ کشته شدند. ما در جنگ اول جهانی بدون این که طرف جنگ باشیم، به خاطر قحطی و وضعیت بحرانی ای که در کشور مان پیدا شد هفت میلیون تلفات داشتیم. آمار نفوس ایران قبل از جنگ اول جهانی نوزده میلیون، و بعد از جنگ جهانی دوازده میلیون است. غیر از ده ها میلیونی که در میدان های جنگ کشته شدند میلیون ها نفر نیز در اثر عوارض این دو جنگ از بین رفتند.

استاد میرباقری در ادامه تاکید کرد: بنابر این اگر کسی تلقی اش این باشد که ما می توانیم مسلمان بمانیم، جبهه حق پایدار باشد و هیچ درگیری هم بین جبهه حق و باطل برقرار نشود این توهم باطلی است.

ثمرات انقلاب اسلامی

عضو خبرگان رهبری با اشاره به دو قطبی سابق بین قدرت های مادی که سرمایه داری و کمونیسم بود، گفت: اما اکنون آن دو قطبی به دو قطبی اسلام و کفر تبدیل شده است. مارکسیسم یک قطب قدرت مادی جهان که ده ها میلیون کشته داده بود، و صدها میلیون نفر در جهان طرفدار آن بودند، از بین رفت. چقدر باید تلاش می شد تا یک جوان را از انحراف نجات داد.

وی افزود: با انقلاب اسلامی بساط این مکتب به طور کلی جمع شد؛ امام (رضوان الله تعالی علیه) به رئیس وقت آن‌ها اعلام کردند که دیگر شما این مکتب را باید در موزه های تاریخ بیابید! تمام شد. دو قطبی جهان دو قطبی سرمایه داری و اسلام شد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: ولی در درون دنیای اسلام خط فاصل اسلام ناب و اسلام نفاق و امریکایی بروز نداشت. ببینید ما دنبال این مرحله جدید از درگیری نبودیم، هم امام بزرگوار، هم رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی بر وحدت دنیای اسلام تأکید می کردند. این جنگ داخلی که منافقین، (یعنی جبهه عربستان، ترکیه و متحدانشان، که هم شامل سازشکاران و لیبرال های جهان اسلام است و هم شامل جریانات خشنِ سلفی و تکفیری)، در جهان راه انداختند و یک جریان شیطانی را مقابل جبهه حق قرار دادند، خواصی که برای ما داشته چه بوده؟

استاد میرباقری در پاسخ به این سوال افزود: این درگیری صف بندی درون دنیای اسلام راکاملاً شفاف کرد. قبل از این جریان جوان‌های مسیحی فراوانی وارد دنیای اسلام می شدند، اما برای شان شفاف نبود. بلافاصله به جبهه مقابل می‌رفتند، ولی الآن هر مسلمانی که بخواهد به جبهه اسلام بیاید می فهمد که دو قرائت از اسلام وجود دارد، قرائت مکتب اهل بیت و قرائت سلفی یا امریکائی.

وی در این باره افزود: الآن مسئولین کشورهای روسیه، چین و امثال این‌ها آمدند به ما اصرار می‌کنند که "شما بیایید اسلام را در کشورهای ما تبلیغ کنید. ما نمی خواهیم مساجد در دست سلفی ها باشد. این ها داعش پرورند. شما انسان های محبوب تربیت می کنید. اگر بناست مسلمان ها در کشور ما باشند از جنس شما باشند". این حاصل همین مقاومتی است که ما داشتیم.

قباحت ترس برخی از درگیری

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تخطئه عده ای که از قدرت غرب و مقابله با جبهه استکبار هراسانند، نوید پیروزی های ارزشمندی را در آینده داد و بیان داشت: پیروزی های فراوانی در راه است. به هر کجا توجه کنید که درگیری باشد و مومنین در آن مقاومت کنند به پیروزی قطعی جبهه ایمان ختم می شود. ما به هیچ وجه نباید دنبال جنگ به راه انداختن و ستیزه جویی با جهان باشیم. این مطلوب نیست. ولی این هم بسیار زشت است که سردمداران از جنگ بترسند.

وی در این خصوص بیان داشت: خدای متعال در قرآن با صراحت می فرماید شما ها عِده و عُده ای فراهم کنید که «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوّ اللّهِ وَ عَدُوّكُمْ»، دشمن را بترسانید. دشمن باید از قدرت شما بترسد، چون مشرک است. ولی شما هرگز نباید از دشمن بترسید. «ایای فرهبون»، فقط باید از من بترسید؛ رهبت من در دل شما باشد نه رهبت دشمن. مرعوب دشمن نشوید. الآن یک عده ای بالعکس است، مرعوب دشمن اند. از دشمن، قدرتی ترسیم می کنند که ما را ارعاب کند ، این ها می ترسند؛ از کلامشان هویداست. معنای محاسبه‌گری، ترس از دشمن و مرعوب او شدن نیست.

در ادامه آیت الله میرباقری با ترسیم فضای موجود کشور و تحلیل اشتباه برخی در ترس از نگاه امنیتی غرب به ایران افزود: عده ای خیال می کنند که اگر دشمن ما را در فضای امنیتی ببرد چیز بدی است. «أَعِدّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوّةٍ» معنایش این است که شما قدرتی به دست آوردید که او از شما می ترسد. باید جبهه باطل از ما بترسد. هم پرچمداران باطل باید از ما بترسند، هم مترفینی که اطراف آن ها هستند.

لزوم بر هم زدن موازنه جهانی به نفع جبهه حق

وی همچنین افزود: ملت های مستضعف را باید هدایت کرد. اما قدرت ها باید از ما بترسند. این چیز بدی نیست. ما باید قدرت بیشتری تهیه و تأمین کنیم تا موازنه قدرت را به نفع اسلام تغییر دهیم. امام بزرگوار، وقتی قطعنامه تحمیل شد، فرمودند که "ما باید تعادل قوا را در جهان به نفع اسلام تغییر دهیم. تا تعادل قوا به نفع اسلام تغییر نکند هر روز بهانه ای می گیرند. امروز به یک بهانه جنگ را تحمیل می کنند، فردا به بهانه دیگر".

ثمرات فراوان مجاهدت شهیدان اخیر

استاد میرباقری بار دیگر ثمرات شهادت ها در زمان کنونی را برشمرد و افزود: حاصل این شهادت ها این است، که در جهان کفه ترازوی قدرت به نفع اسلام تغییر می کند. شما درگیری های منطقه ای اخیر را در نظر بگیرید. امریکا به منطقه آمده، به افغانستان حمله کرده، به عراق حمله کرده، برای این که به قول خودشان، مرکز شرارت را محاصره کنند. به افغانستان حمله کردند ما تواناتر شدیم، به عراق حمله کردند، آن ها هزینه کردند ما قدرتمندتر شدیم. یعنی موازنه منطقه ای به نفع ما تمام شده.

وی در این باره افزود: هر جنگ دیگری که در منطقه به پا کنند، شک نکنید، که حاصلش قوی‌ تر شدن ما و ضعیف تر شدن آن هاست. و این است که آن ها اصلاً دنبال ایجاد جنگ دیگری نیستند. همین فتنه هایی هم که می بینید به لطف الهی، موازنه را به نفع مکتب اهل بیت، پیش می برد. بالاخره ما دشمنانی در بیرون دنیای اسلام، و منافقانی در درون دنیای اسلام داریم که با ما دشمن اند. و این را هم بدانید، ما عقب نشینی کنیم آن ها عقب نشینی نمی کنند. اگر از دفاع در سوریه، در لبنان، در عراق و در یمن دست بردارید، همین جنگ را به تهران می کشند.

سود و زیان این درگیرها برای جبهه حق

در پایان استاد میرباقری متذکر شد که درگیری با جبهه باطل امتحانی است که هزینه هایی برای ما خواهد داشت ولی نصرت نهایی با جبهه حق است. وی افزود: در این شبهات و فتنه هایی که به پا می کنند، عده ای خیال می کردند جبهه حق نباید صدمه ببیند! خیر، این طوری نیست، «إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسّ الْقَوْمَ»، قرآن می فرماید شما لطمه می بینید، دشمن هم لطمه می بیند. بنا نیست که در عالم امتحان ما دست آن ها را ببندیم ، شما را کمک می کنیم، ده نفر شما به صد نفر آن ها غلبه می کند. این کمک را ما می کنیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان داشت: الآن هم می بینید همین طور است. هم ما یک جمعیت اندک، آن ها همه دنیا؛ اما هر روز به نفع ما جبهه تغییر می کند. معنی نصرت این نیست که شما مجروح ندهید، شهید ندهید، لطمه اقتصادی نبینید و... . امام می فرمود «امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»، یعنی نمی تواند محاصره بکند؟ چرا؛ امریکا می تواند محاصره اقتصادی کند، می تواند بر علیه ما جنگ راه بیندازد اما «هیچ غلطی نمی تواند بکند» یعنی او تلاش می کند، شما پیروز می شوید. برای شکست شما در عراق جنگ راه می اندازد، شما پیروز می شوید. در سوریه با شما می جنگد تا شما را زمین گیر کند، اما به حول و قوه الهی خودش زمین گیر می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها