کد خبر: ۳۸۹۲۵۵
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

به گزارش پایگاه 598، روزنامه آرمان از شرايط بازار مسكن گزارش داده است: پس از آنكه در دهه ۸۰، شوك هاي متناوب قيمت به بازار مسكن وارد شد، فاصله قيمت تمام شده هر واحد مسكوني با توان خريد مردم آن‌چنان افزايش يافت كه عملا داد و ستد در اين بازار رو به كسادي گذاشت. تعميق ركود در بازار مسكن، طي‌سال هاي اخير تا آن حد افزايش يافته كه اينك كسادي بازار مسكن به يكي از چالش هاي اقتصاد ايران تبديل شده است و از سوي ديگر، وجود 1.5 ميليون واحد مسكوني خالي كه عمدتا هم گران‌قيمت هستند، عامل اصلي سفته‌بازي در اين بازار شده است.

 
ركود بازار مسكن در سال جاري وارد چهارمين سال خود شد و با اين همه، به نظر نمي رسد كه آينده مطلوبي براي آن دست كم طي سال جاري قابل تصور باشد. ابتداي امسال منابع خبري به نقل از رئيس انجمن انبوه‌سازان مسكن و ساختمان تهران نوشت:« ركود بيش از سه سال بخش مسكن به اين معني است كه قيمت مسكن ۳۰ درصد كاهش يافته است، اما جمع شدن انباشت تقاضا خطرناك و جهش قيمت را در پي خواهد داشت.» حسن محتشم آن زمان پيش بيني كرده بود:« به نظر نمي‌آيد كه به صورت جدي تغييري را در سال ۹۵ و در حوزه اقتصاد كلان و مسكن شاهد باشيم.»
 

با اين همه، دولت طي يك سال اخير، سياست هايي را براي كمك به متقاضيان خريد مسكن در پيش گرفته است كه از جمله آن مي توان به تخصيص ۱۶۰ ميليون تومان وام مسكن براي هر زوج اشاره كرد. اتفاقي كه البته از نظر رئيس انجمن انبوه‌سازان مسكن و ساختمان تهران مي‌تواند به عنوان مسكّن قوي عمل كند، اما بنا به گفته محتشم، داراي اين نقص اساسي نيز هست كه بسياري از متقاضيان، واجد شرايط دريافت آن نيستند. بنابراين، به نظر مي رسد بازار مسكن كشور، مشكلات پيچيده‌تري دارد كه دامنه آن از كمبود نقدينگي تا گراني زمين را در بر مي گيرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها