أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۹۹۹۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
اولين تصوير از موتور ملي توربوجت منتشر شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعي در مراسمي كه به همين مناسبت با حضور حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني رياست جمهوري اسلامي ايران ، سردار دكتر حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ،جمعي از مديران ارشد، دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و شبكه همكاران صنعتي - تحقيقاتي برگزار شد، نخستين موتور توربوجت ملي هواپيما  با نام  اوج رونمايي شد.

سردار دهقان در جمع خبرنگاران در تشريح اين دستاورد درخشان سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع طي سخناني اظهار داشت: موتور توربوجت ملي «اوج» كه در اجراي فرمان فرمانده معظم كل قوا و با دستان با كفايت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعي ساخته شده، يكي از پيچيده ترين محصولات هوايي است كه بدون هيچگونه مشاركت خارجي چه در حوزه دانشي و چه در حوزه نرم افزاري و سخت افزاري طراحي و در سال اقدام و عمل اولين نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسيد.

سردار دهقان گفت: با نهايي شدن ساخت اين محصول علاوه بر قطع رشته هاي وابستگي به اينگونه موتورهاي هوايي، جمهوري اسلامي ايران در زمره 8 كشور صاحب دانش طراحي و فناوري ساخت اين دسته از موتورها قرار گرفت.

وي با بيان اينكه موتور هواپيما قلب پرنده محسوب مي‌شود، اظهار داشت: نخستين موتور توربوجت ملي، قابليت عملكرد پروازي تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه هاي متعددي است كه در شرايط مختلف عملياتي و محيطي از توانمندي بالايي برخوردار است و قابليت نصب بر روي انواع پرنده‌هاي با وزن برخاست حداكثر 10 تن را دارا مي باشد.

وزير دفاع گفت: موتور توربو جت اوج با بيش از 14 هزار قطعه و با فناوري بسيار پيچيده موجب ايجاد يك جهش بلند در دانش طراحي و فناوري ساخت در صنعت هوايي كشور گرديده و به عنوان يك پلتفرم مرجع مي تواند زمينه ورود كشور به فاز طراحي و ساخت موتورهاي توربوفن و توربوشفت نيمه سنگين و سنگين كلاس هوايي و صنعتي را فراهم كند.

سردار دهقان اضافه كرد: دستيابي به فناوري توليد پره هاي توربين به روش ريخته گري دقيق در خلاء را از مهمترين فناوري هاي حاصل شده در روند ساخت اولين موتور توربوجت ملي عنوان كرد كه بومي سازي برخي از سوپر آلياژهاي كلاس هوايي از ديگر دستاوردهاي نخستين موتور بومي توربوجت ملي «اوج» مي باشد.

وي با حائز اهميت توصيف كردن دستاورد رونمايي شده گفت: دستيابي به دانش بومي طراحي و فناوري ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلي، ديسك هاي توربين، اسپول هاي جلويي و عقبي كمپرسور و ديسك كمپرسور با همت و تلاش دست اندركاران و متخصصان صنايع هوايي ميسر گرديده است.

سردار دهقان با اشاره به اينكه با  طراحي و ساخت نخستين نمونه موتور توربوجت ،  جمهوري اسلامي ايران   از نظر علمي و فناوري هاي نوين از جايگاه رفيعي در سطح منطقه و جهان برخوردار مي شود تصريح كرد، افزايش باور و اعتماد به نفس ملي نسبت به دانش فني جوانان اين مرز و بوم و تلاش در جهت تسريع روند پيشرفت هاي دفاعي به منظور صيانت از حريم هوايي و منافع ملي كشور و نيز الهام بخشي و اميد آفريني به عنوان الگوي اسلامي  پيشرفت از مشخصه هاي بارز و دستاوردهاي كلان طراحي توربوجت ملي اوج محسوب مي گردد.

وي ، ايجاد زنجيره طراحي و توليد متشكل از سازمان هاي زيرمجموعه وزارت دفاع، دانشگاه ها، مراكز علمي و فناوري و  شركت هاي خصوصي دانش بنيان، براي تحقق اين دستاورد ملي را نشان از ابعاد گسترده اين پروژه و عزم وزارت دفاع براي بكارگيري ظرفيت هاي كشور در راستاي توليد قدرت دفاعي، اقتصاد مقاومتي و اشتغال زايي ذكر كرد.

سردار دهقان در پايان ضمن گراميداشت روز صنعت دفاعي و هفته دولت با  تشكر و قدرداني از تدابير و حمايت هاي فرمانده ي معظم كل قوا ، رياست محترم جمهور و زحمات مديران، دانشمندان ومتخصصان سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع، نيروي هوايي ارتش ج.ا.ايران و شبكه گسترده همكاران صنعتي–تحقيقاتي كه با روحيه،  تلاش و مديريت جهادي اين افتخار ملي را رقم زدند تأكيد كرد: بايد در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نام گذاري شده با شتاب بخشيدن به تحقق اين گونه فناوري هاي راهبردي،  فرامين معظم له را  با قدرت و صلابت اجرا نموده، اهداف سند چشم انداز بيست ساله كشور را عملياتي كنيم.

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها