أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۰۳۷۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
در اولین روز بخش بین‌الملل جشنواره عمار
سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار با محوریت مرور سینمای ضدکودتای جهان با نمایش آثار فیلمسازان کشورهای مختلف در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، امروز در اولین روز سومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره مردمی فیلم عمار که در بخش اول خود با محوریت مرور سینمای ضدکودتای جهان برگزار می‌شود، آثاری از فیلمسازان و چهره‌های ضدکودتا در حوزه هنری به نمایش درمی‌آیند که در ادامه به معرفی آثار روز اول جشنواره پرداخته شده است.


«سالواردور آلنده» (Salvador Allende)

فیلم بلند «سالوادور آلنده» به کارگردانی «پاتریسیو گازمان»، محصول سال 2004 میلادی کشور شیلی است که با استفاده از تصاویر آرشیوی کمیاب، عکس‌های خانوادگی و گفت‌وگوهایی با دوستان «آلنده»، همکاران او، دختر و سایر بستگانش، ژورنالیست‌ها، منشی خصوصی «آلنده» و «ادوارد کوری« سفیر سابق آمریکا در شیلی زندگی، زمانه‌ و روند قدرت‌گیری سیاسی رئیس جمهور سابق این کشور را به تصویر می‌کشد که با کودتای امریکایی نظامیان کشورش در سال 1973 مواجه شد.

این فیلم علاوه بر جنبه‌های سیاسی خوب، از جنبه‌های کمتر شناخته شده و خصوصیات درونی «آلنده» نیز تا حدودی پرده برداشته است، همچنین آخرین کارهای او و همکارانش در روز آخر را هم بازآفرینی کرده است.

«شب روی شیلی» (Night Over Chile)

فیلم بلند «شب روی شیلی» به کارگردانی مشترک «سباستین اندرسون» و «الکساندر کاساروف»، با پرداختن به جریان کودتای «اگوستو پینوشه» علیه رئیس جمهور وقت شیلی، «سالوادور آلنده» ماجرای دستگیری عده‌ای روزنامه‌نگار توسط نیروهای نظامی «پینوشه» را به تصویر می‌کشد. موسیقی این فیلم یکی از ماندگارترین و برجسته ترین موسیقی های تاریخ سینماست.

این فیلم در سال 1977 میلادی، چهار سال پس از کودتای امریکایی «پینوشه» در سوئد تولید شده است.

«کودتای آمریکایی» (American Coup)

«کودتای آمریکایی»، مستندی 53 دقیقه‌ای به کارگردانی فیلمساز امریکایی، جزف آیلا(Joseph Ayella) است که در سال 2011 در کشور فرانسه ساخته شده است و به نقش دولت امریکا در کودتای 28 مرداد 1332 می‌پردازد. تأکید صرف این مستند بر قهرمان بودن مصدق و نقش وی در ملی کردن صنعت نفت همزمان با بی تفاوتی به نقش روحانیون و همچنین تحلیل پایانی آن که به طور تلویحی از مورد تأیید نبودن دموکراسی بعد از انقلاب سخن می‌گوید از جمله نکات منفی این اثر است.

«میراث» (Inheritance)

مستند بلند «میراث» به کارگردانی فیلمساز ایرانی‌الاصل امریکا، «کامبیز امیرخسروی»  روایتی است از حقایق و ناگفته‌هایی درباره کودتای 28 مرداد 1332 که سازمان جاسوسی امریکا(سیا) به عنوان عامل اصلی کودتا که در سال‌های بعد از کودتا، این حقایق را تحریف کرده و روایت خود را گفته است. امیر خسروی که در زمان کودکی خود، شاهد کودتای امریکایی علیه دکتر محمد مصدق، نخست وزیر دولت ملی و مردمی ایران بوده است، تلاش دارد در این مستند با به تصویر کشیدن حقایقی، نقش پدر خود را به عنوان یکی از مسئولان دولتی آن دوره، در جریان این کودتا بیان کند.

برنامه‌های سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار که امسال به صورت مستقل از بخش داخلی، برگزار می‌شود از ساعت 11 الی 22 است و علاقمندان می‌توانند آثار جشنواره را درسالن سوره حوزه هنری تماشا کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها