أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۰۶۵۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
محدودیت‌های بانکی به دلیل تعهد اوباما به انزوای تهران پابرجاست/ایران منزوی و بدنام است
سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ایران را کشوری منزوی و بدنام توصیف کرد و گفت که محدودیت‌های بانکی علیه این کشور به دلیل تعهد دولت آمریکا به حفظ این انزوا، پابرجاست.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ایران را کشوری منزوی و بدنام خواند. 

«جاش ارنست» در پاسخ به سوالی درباره اوضاع حلب و وضعیت آتش‌بس در این شهر سوریه گفت که در طول ماه گذشته دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، با حمایت ایران و روسیه عملیاتی را در حلب برای قطع مسیرهای ارتباطی به این شهر آغاز کرده است.

وی در ادامه این ادعا گفت که هدف از این اقدام افزایش فشار نه تنها بر غیرنظامیان در شهر حلب، بلکه بر معارضان مسلح سوریه بوده است. وی ضمن متهم کردن دولت سوریه به بستن جاده‌های مورد استفاده سازمان ملل برای کمک‌رسانی به حلب، ادعا کرد ایران و روسیه از اقدام دولت سوریه حمایت کرده‌اند.

ارنست در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به سوال یک خبرنگار درباره جزئیات پرداخت 1.7 میلیارد دلار بدهی واشنگتن به ایران پاسخ داد. 

پیش از این روزنامه نیویورک‌سان گزارش داده بود آمریکا پس از پرداخت 400 میلیون دلار به ایران 1.3 میلیارد دلار باقی‌مانده را در 10 پرداخت به مبلغ 99,999,999.99 دلار به علاوه یک 10 میلیون دلار، با ایران تسویه کرده است. وزارت خارجه یا خزانه‌داری آمریکا توضیحی نداده‌اند که چرا سقف پرداخت‌ها زیر 100 میلیون دلار حفظ شده است.

جاش ارنست در این باره ضمن رد کردن هر گونه تلاش کاخ سفید برای مخفی‌کاری در این پرداخت‌ها گفت: «ما موارد مربوط به این پرداخت را روی وب‌سایتمان گزارش کرده‌ایم.»  

پیش از این «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه تائید کرده بود که این کشور بدهی 1.7 میلیارد دلاری خود به ایران را به طور کامل و در چند مرحله تسویه کرده است.

واشنگتن پیش از آن گفته بود که 400 میلیون دلار از این مبلغ همزمان با مبادله زندانیان با ایران، به صورت نقدی، پرداخت شده است. به گفته ترودو، باقیمانده مبلغ، یعنی 1.3 میلیارد دلار دیگر، سه روز پس از مبادله، از محل «صندوق قضایی» یا تن‌خواه قضایی آمریکا، که بودجه در نظر گرفته شده برای پرداخت دیون قضایی خارجی آمریکاست، با ایران تسویه شده است. 

 صندوق قضایی دولت آمریکا در واقع تن‌خواه گردانی است که کنگره برای پرداخت دیون قضایی خارجی آمریکا در اختیار دولت این کشور قرار داده است. خرج از این صندوق، نیازی به تائید کنگره ندارد. واشنگتن پیش از این در سال 1991 هم یک بار برای پرداخت 278 میلیون دلار بدهی قضایی خود به ایران، از این صندوق استفاده کرده بود. 

جاش ارنست در این باره گفت: «صندوق قضایی، مکانیسمی است که در دادگاه لاهه از آن برای حل و فصل مناقشات مالی مانند این استفاده می‌شود. بنابراین، این صندوق وجود دارد و پرداخت 1.3 میلیارد دلار از همین محل صورت گرفت.»

ایران پیش از انقلاب اسلامی 400 میلیون دلار برای خرید جنگ‌افزار به آمریکا پرداخت کرده بود. با وقوع انقلاب، واشنگتن به صورت یکجانبه قرارداد فروش سلاح را لغو کرده و تاکنون از عودت دادن مبلغ پرداختی ایران خودداری کرده بود. نهایتا روز 16 ژانویه (26 دی 94) همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای، اعلام شد که ایران پذیرفته با دریافت 1.7 میلیارد دلار، شامل اصل و سود پول، شکایت خود را که سال‌هاست در این رابطه در دیوان لاهه مطرح شده، پس بگیرد.  

سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه تصریح کرد که دولت اوباما با حل و فصل این مناقشه مالی، در واقع توانسته از پرداخت میلیاردها دلار پول بیشتر مالیات‌دهندگان آمریکایی به ایران به عنوان سود رقم 400 میلیون اولیه جلوگیری کند.  

جاش ارنست در ادامه بار دیگر در توضیحات درباره «صندوق قضایی» گفت: «این واقعیت که چنین صندوقی وجود دارد و از آن برای حل و فصل مناقشات مالی مختلف استفاده می‌شود، جدا از نحوه انتقال این پول به ایران است.»

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه برای صحبت کردن درباره جزئیات بیشتر درباره نحوه انتقال این پول با محدودیت روبه رو است، گفت: «اما چیزی که ما تأیید کرده‌ایم این است که ما توانستیم با استفاده از وجوه این صندوق و با هماهنگی با یک بانک مرکزی که شریک ما در اجرای این قرارداد شد (این رقم را منتقل کنیم).»

جاش ارنست گفت که واشنگتن هویت این بانک مرکزی و اینکه متعلق به کدام کشور است را فاش نخواهد کرد، چرا که تلاش واشنگتن حفظ حریم خصوصی شریکی است که در این مورد به این کشور کمک کرده است. 

وی ادامه داد: «دلیلی که ما از این بانک مرکزی استفاده کردیم این است که محدودیت‌های مهمی وجود دارند که مانع از انجام مبادلات مالی بین بانک مرکزی آمریکا و ایران می‌شوند و آن محدودیت‌ها به خاطر تعهد این دولت به منزوی کردن رژیم بشار اسد (اشتباه لفظی به جای ایران) به خاطر حمایت آنها از تروریسم و تهدید اسرائیل پابرجا است.»

جاش ارنست، در ادامه ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد و گفت که نگرانی‌های آمریکا درباره آزمایش‌های موشکی ایران هنوز برطرف است. ارنست مدعی شد که آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مغایر است.  

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا انتظار برای دانستن هویت بانک مرکزی  کشور ثالت، انتظار غیرمعقولی برای مردم آمریکا است گفت: «کشورهای زیادی هستند که مایل نیستند درباره روابط بانکی‌شان با ایران بازارگرمی کنند زیرا ایران کشوری است که منزوی و بدنام است. بنابراین قابل درک است که شریکان ما، تمایل دارند که آنها خواستار محرمامنه ماندن این موضوع باشند.»

همزمانی آزادی شهروندان آمریکایی و پرداخت 400 میلیون دلار به ایران موجب شد که بسیاری از منتقدان دولت آمریکا، اوباما را متهم کنند که برای آزادی شهروندان آمریکایی به ایران باج داده است. دولت اوباما این ادعا را رد و تأکید کرده است که این مبلغ پول خود ایران بوده و اگر قرار بود دادگاه لاهه حکم دهد، قطعا سود و جریمه بیشتری در نظر می‌گرفت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها