کد خبر: ۳۹۰۷۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
وزير اقتصاد روز پنج شنبه در اظهاراتي كه بيش از هر چيز به نطقي انتخاباتي شباهت داشت تا هر چيز ديگر به نقد عملكرد دولت قبل پرداخت، آن هم با تحريف آشكار آمارهاي رسمي كه خود و ديگران دولتمردان همواره اصرار دارد نبايد در معرض خدشه و شائبه قرار گيرند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، علي طيب نيا وزير اقتصاد كه روز پيج شنبه به مناسب هفته دولت به استان آذربايجان شرقي سفر كرد در ديدار با تشكل‌هاي بخش خصوصي همانند برخي از ديگر وزراي دولت يازدهم به جاي ارائه عملكرد و ترسيم برنامه‌هاي دولت براي ايجاد اشغال، رفع ركود، توسعه كشور و اصلاح ساختار اقتصاد ايران، به نقد عملكرد دولت دهم پرداخت.

نقد اساسا پديده‌اي مثبت و پيش‌برنده است، حتي اگر نقدي تند و تيز باشد اما وقتي از هر وسيله براي تخطئه استفاده مي‌شود، منطق و انصاف كه يكي از عناصر مستتر در نقد است، از بين مي‌رود.

طيب نيا روز در سخنراني‌هاي خود در اين سفر كه از طريق سايت رسمي وزارت امور اقتصادي و دارايي منتشر شد و بخشي از آن صحبت‌ها در مستند يك روز يك وزير شب گذشته صدا و سيما پخش شد، رشد اقتصادي كشور در سال 90 را 2.2 درصد اعلام كرد.

وي اين را هم گفت كه وقتي واردات به مرز 80 ميليارد دلار  رسيد، نرخ ارز ثابت ماند و سركوب صادرات رخ داد كه معناي آن سركوب توليد و اشتغال بود.

به گزارش فارس، در ابتدا دو عددي كه وزير اقتصاد مطرح كرده را بررسي مي‌كنيم.

براساس گزارش نماگرهاي اقتصادي بانك مركزي در سال 90 رشد اقتصادي كشور 4.3 درصد و بدون احتساب نفت 5.4 درصد بوده. اين رشد در شرايطي به دست آمده كه رشد بخش نفت به دليل تحريم‌ها منفي 1 درصد بوده است.

متن كامل گزارش نماگرهاي اقتصادي بانك مركزي در اينجا قابل مشاهده است.
اين گزارش در خرداد ماه 1394 از سوي بانك مركزي دولت يازدهم منتشر شده است. همانطور كه جدول بالا نشان مي‌دهد اين گزارش آمار رشد سال 93 را هم درج كرده است.

رقم ديگر اعلام شده از سوي وزير اقتصاد رسيدن واردات كشور به مرز 80 ميليارد دلار بود. اما آمارهايي كه همين امروز از سايت گمرك جمهوري اسلامي ايران دريافت كرده‌ايم باز هم بيانگر غيرواقعي بودن اين عدد مطرح شده از سوي طيب نيا است.

سال ارزش واردات
1384 39 ميليارد و 247 ميليون دلار
1385 41 ميليارد و 722 ميليون دلار
1386 48 ميليارد و 438 ميليون دلار
1387 56 ميليارد و 42 ميليون دلار
1388 55 ميليارد و 286 ميليون دلار
1389 64 ميليارد و 540 ميليون دلار
1390 57 ميليارد و 570 ميليون دلار
1391 53 ميليارد و 359 ميليون دلار
1392 49 ميليارد و 709 ميليون دلار

جزئيات آمارهاي واردات و صادرات در اينجا قابل مشاهده است.

به گزارش فارس، در اين گزارش رقم رشد اقتصادي سال 90 از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و ارقام واردات از گمرك جمهوري اسلامي ايران اخذ شده است كه همه اين ارقام نشان مي‌دهد وزير اقتصاد تصويري خلاف واقع از گذشته ارائه داده است.

فقط و فقط مي‌توان اميدوار بود كه جناب طيب نيا اين اعداد را سهوا اشتباه مطرح كرده و قصد تخريب نداشته است كه اگر اينگونه است، تصحيح آن كمترين اقدام براي اثبات آن است.

يادمان باشد آيندگان درباره ما آنگونه قضاوت خواهند كرد كه ما درباره گذشتگان قضاوت مي‌كرديم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها