أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۹۰۷۷۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
وزارت آموزش و پرورش باز هم در يك قدمي استيضاح است. استيضاحي كه ممكن است در سال پاياني دولت يازدهم به آمدن وزير جديد ختم شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، اين روزها در حالي كه كمتر از يك ماه به آغاز سال تحصيلي جديد، زمان مانده است، بر سر سكانداري كشتي وزارت آموزش و پرورش حرف و حديث هاي فراواني بر سر زبان‌ها است.

اواسط مرداد ماه امسال، تعدادي از نمايندگان مجلس پاي برگه استيضاح وزير آموزش و پرورش را امضا كردند تا بتوانند به مشكلات بزرگترين و گسترده ترين وزارتخانه كشور رسيدگي كنند. 

* 25 دليل براي استيضاح 

استيضاح كنندگان در خصوص هدف از اين اقدام شان معتقد بودند«هدف از استيضاح وزير آموزش و پرورش حفظ منافع حدود يك ميليون فرهنگي و 12 ميليون دانش آموز و انتقال فرهنگ اصيل ايراني - اسلامي به نسل آينده و مبارزه با تهاجمات فرهنگي مي‌باشد كه دلايل آن به شرح ذيل مي‌باشد».

1-آموزش و پرورش داراي كاهش راندمان آموزشي - پرورشي شده و فرهنگيان و دانش آموزان انگيزه كار نداشته و بعضا دچار بيماري افسردگي شده‌اند.

2-عدم برنامه‌ريزي صحيح و جديد در بحث مسائل تربيتي - پرورشي - تربيت بدني در راستاي مبارزه با تهاجم فرهنگي

3-عدم توجه به شعار «اقتصاد مقاومتي و اقدام و عمل» در بحث فرهنگ‌سازي در مدارس و جامعه

4-عدم رضايت معلمان و مديران مدارس از عملكرد وزير آموزش و پرورش

5-عدم پويايي و شور و نشاط در بدنه وزارت و همكاران فرهنگي

6-برنامه‌ريزي و مديريت نامناسب در سازماندهي نيروهاي انساني

7-بي‌توجهي به مدارس روستايي و غفلت از آنها و گسترش در رشد حاشيه‌نشيني در شهرها به دليل مهاجرت خانواده‌ها براي ادامه تحصيل فرزندان

8-اجرايي نشدن سند بنياد تحول آموزش و پرورش

9-عدم تحول و حركت جديد در آموزش و پرورش و عدم برنامه و چشم‌اندازي كاربردي براي آينده

10-عدم تكريم ارباب‌رجوع در بعضي از مدارس

11-عدم اجرايي شدن نظام هماهنگ پرداخت حقوق و عدم اجراي طرح‌بندي فرهنگيان

12-نگاه سياسي و جناحي و باندي در آموزش و پرورش و مدارس به صورت ويژه در عزل و نصب مديريت‌ها از سطح كلان تا خرد بدنه وزارت آموزش و پرورش

13-عدم مصوبات مجلس در اجرايي شدن معلمان حق‌التدريس و مربيان كودك

14- عدم شفافيت داشتن در مسائل مالي صندوق ذخيره فرهنگيان و عدم هدايت صحيح در راندمان اقتصادي صندوق ذخيره فرهنگيان

15- عدم توجه به خوابگاه هاي شبانه روزي در سال هاي اخير و عدم توجه به شناسايي و رشد استعداد هاي مناطق محروم

16- عدم كارايي بيمه طلايي

17- عدم توجه به مشكلات فرهنگيان و به صورت ويژه مشكلات معيشتي فرهنگيان و عدم برنامه ريزي خاص در اين مبحث

18- عدم توجه به خدمات رفاهي به فرهنگيان مانند مسكن، پوشاك و حق مسئوليت و ديگر موارد كه شامل  ديگر كاركنان سازمان ها و ادارات مي گردد. 

19- عدم توجه به فرزندان همكاران فرهنگي در مسير آينده شغلي آنها و جايگاه آنان

20- گرفتن وجه در مدارس دولتي موقع ثبت نام در مدارس

21- عدم همسان سازي حقوق بازنشستگان آموزش و پرورش با بازنشستگان ديگر سازمان ها

22- عدم تعيين تكليف آموزشياران نهصت سواد آموزي

23- تأخير در پرداخت حقوق معلمان حق التدريس

24- عدم پرداخت پاداش بازنشستگان در موعد مقرر و عدم رعايت شأن و كرامت بازنشستگان

25-ادامه كار غيرقانوني رياست دانشگاه فرهنگيان به عنوان سرپرست و عدم رعايت ضوابط علمي در جذب اين دانشگاه

مشاهده 25 دليل استيضاح كنندگان ناظر بر گرفتاري عمده وزارت آموزش و پرورش است؛ مشكلاتي كه از همه نوع در آن ديده مي‌شود. 

* جلسه وزير با نمايندگان

همزمان با مطرح شدن موضوع استيضاح، وزير آموزش و پرورش با حضور در جلسات تكي و چند نفره با نمايندگان مجلس، به پاسخگويي به آنان پرداخت.

بهرام پارسايي نماينده مردم شيراز و سخنگوي فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي اول شهريور امسال به خبرنگار فارس،‌ گفت: جلسه شوراي مركزي فراكسيون اميد با حضور اعضا برگزار شد.

وي افزود: محور بحث اين جلسه ادامه مباحث مربوط به استيضاح فاني رئيس آموزش‌ و پرورش بود كه فراكسيون در اين باره به جمع‌بندي نهايي رسيد.

سخنگوي فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي همچنين تصريح كرد: جمع‌بندي فراكسيون فعلا بر اين است كه اولويت ما بر استيضاح نيست كه يكي از دلايل آن نزديك بودن به سال تحصيلي است و در صورت استيضاح نوعي بي‌نظمي در مديريت كلان مجموعه آموزش‌ و پرورش به وجود مي‌آيد؛ لذا تصميم بر اين شد كه موضوع استيضاح فعلا به صلاح عمومي جامعه نيست.

پارسايي بر همين اساس اضافه كرد: طي جلسه‌اي كه كميته تخصصي فراكسيون با فاني داشت،‌ وزير آموزش‌ و پرورش قول داد كه مطالبات فرهنگي مردم و جامعه فرهنگي در حوزه آموزش‌ و پرورش را محقق سازد. « اگر مطالبات فرهنگي مردم و وعده‌هايي كه در راستاي مطالبات جامعه فرهنگي داده شده محقق شود موضوع استيضاح منفي خواهد بود اما اگر پس از مدتي اين مطالبات محقق نشود، دست نمايندگان براي استيضاح باز خواهد بود».

موضوع استيضاح وزير آموزش و پرورش در كميسيون تخصصي آموزش  مجلس يعني كميسيون آموزش و تحقيقات در حال بررسي بود اما ناگهان بر روي يك بند، توقف طولاني ايجاد شد. 

بند 14 كه مربوط به وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان بود بيشترين وقت جلسه بررسي استيضاح وزير را در كميسيون آموزش و تحقيقات گرفت. 

در همين بين، اتفاق ديگري رخ داد؛ پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان داراي شاكياني در دادگاه بود؛ شهاب الدين غندالي مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان در اين خصوص گفته است: « بنده به عنوان مطلع در رابطه با وضعيت ضمانت‌‌نامه‌هاي بانك سرمايه احضار شده و توضيحاتي را ارائه كردم».

وي افزود:‌ «هم‌‌اكنون بحث تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان مطرح است كه ما از اين موضوع استقبال مي‌كنيم چرا كه تحقيق و تفحص حق مجلس است».

به گزارش فارس، بيش از 90 درصد فرهنگيان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان هستند و هر ماه ميلياردها تومان پول از جيب فرهنگيان به جيب صندوق ذخيره روانه مي‌شود تا بتوانند از سود آن در نهايت بهره كافي را داشته باشند، اما قاطبه فرهنگيان از اين صندوق راضي نيستند زيرا عملاً هيچ اقدام و فعاليتي براي آنها صورت نمي‌گيرد، جز اينكه ماهانه مبلغي از حسابشان به حساب صندوق واريز مي‌شود.

حال بايد ديد كه بزرگترين هلدينگ اقتصادي وزارت آموزش و پرورش مشغول چه كاري است و در نهايت اين فعاليت‌هايي كه انجام مي‌دهد چه حاصلي دارد؟ وقتي معلم از فعاليت‌هاي اقتصادي اين هلدينگ منتفع نشود چه فكري مي‌كند؟

ضمن اينكه گفته مي‌شود كه اين هلدينگ با پول معلمان اداره مي‌شود و عملاً مديران و كاركنان اين صندوق در مهله نخست انتفاع از آن قرار دارند و سپس افرادي كه وام‌هاي كلان ميلياردي از آن دريافت مي‌كنند در حالي كه يك معلم براي دريافت پنج ميليون تومان وام بايد سالها در صف انتظار بياستد و در نهايت ضامن معتبر هم براي آن پنج ميليون ارائه كند.

* صندوق ذخيره فرهنگيان چگونه ايجاد شد؟

مسئولان آموزش و پرورش در اواخر سال ١٣٧٣ به فكر ايجاد صندوقي براي ارتقاي معيشت فرهنگيان افتادند؛ اين طرح پس از چكش زني هايي تكميل شد و با تصويب مجلس شوراي اسلامي، مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان در تاريخ هفتم خرداد 1374 در اجراي تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران طي تصويب نامه شماره ١٣٥٩/ت١٤٩٥٦-هـ مورخ 11 ارديبهشت ١٣٧٤ هيات وزيران، تاسيس و در اداره ثبت شركت‌ها، ثبت شد و تا به امروز طي برنامه سوم توسعه، ماده ١٤٧ و ماده ٥٣ برنامه چهارم توسعه نيز استقرار يافته‌است. 

در تبصره ٦٣ برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران آمده است: وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تاسيس صندوق ذخيره فرهنگيان اقدام نمايد و فرهنگيان مي‌توانند ماهانه حداكثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزاياي خود را به حساب صندوق واريز نمايند.

دولت موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را كه به همين منظور در بودجه سالانه منظور مي گردد، به صندوق مزبور واريز نمايد. سهم‌الشركه فرهنگيان در هنگام بازنشستگي و از كارافتادگي و يا بازخريدي به آنان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد مي‌گردد.

تبصره ٦٣ برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در قانون برنامه سوم و در قانون برنامه چهارم توسعه مورد تأييد قرارگرفته است.

ماده ١٤٧ برنامه سوم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فر هنگي جمهوري اسلامي ايران:  در جهت تحقق كامل اهداف تأسيس صندوق ذخيره فرهنگيان موضوع تبصره ٦٣ قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب بيستم آذرماه ١٣٧٣ و تامين هرچه بيشتر رفاه و ارتقاي وضعيت معيشتي فرهنگيان كشور:

الف) كاركنان وزارت آموزش و پرورش كه عضويت در صندوق ذخيره فرهنگيان را پذيرفته اند و يا خواهند پذيرفت بايد ماهانه درصدي از حقوق و مزاياي خود را (تا پنج درصد) به حساب صندوق واريز كنند. دولت نيز موظف است همه ساله معادل سهم واريزي اعضاء به صندوق ذخيره فرهنگيان را به طور كامل در رديف اعتباري خاص در بودجه سال مربوطه منظور و پرداخت نمايد.

ماده ٥٣ برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران: مواد ١٤٩ و ١٥١ و بند الف ماده ١٤٧ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب ١٣٧٩/١/١٧ و اصلاحي هاي آن براي دوره برنامه چهارم (١٣٨٤-١٣٨٨) تنفيذ مي گردد.

هدف از تشكيل مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان به استناد تبصره قانون مربوطه (تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه، ماده ١٤٧ قانون برنامه سوم و ماده ٥٣ برنامه چهارم توسعه كشور) و روح حاكم بر اساسنامه، حمايت و كمك به تامين مالي فرهنگيان به عنوان اصلي ترين اركان نظام آموزشي كشور پس از خروج از خدمت است.

بر اين اساس مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان مي‌كوشد تا با فعاليت هاي اقتصادي نظير اداره شركت‌ها، سرمايه گذاري در سهام شركت ها و صنايع بزرگ از جمله نفت، پتروشيمي و معادن و انجام امور خدماتي، منافع اقتصادي و سطح رفاه فرهنگيان عضو را بهبود بخشد.

فعاليت‌­هاي اين موسسه در بخش صنعت و بنگاه‌هاي اقتصادي، املاك و مستغلات، بانك و بيمه،  بورس و ساير نهادهاست.

غندالي در اين خصوص گفته است: «پروژه‌هاي صندوق كه در حال اجراست شامل پروژه ترمينال نفتي است كه در قشم وجود دارد و حدود 400 هكتار است و با كشور چين در اين خصوص قرارداد بستيم تا 30 ميليون بشكه نفت و فرآورده آن بتواند در يك مخزن نگهداري شود كه قطر آن برابر 140 متر است و تا به حال اين در ايران اجرا نشده است؛ ضمن آنكه اسكله اختصاصي در آنجا ايجاد مي‌شود تا تمام كشتي‌ها بتوانند در اسكله ما بارگيري كنند».

مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان با بيان اينكه دو اسكله در شمال و جنوب در حال ايجاد است،‌ گفت: «بيش از 550 ميليون دلار حجم سرمايه‌گذاري اين پروژه است ضمن اينكه پروژه بعدي كيمياپارس خاورميانه است كه در سال 1.5 ميليون تن متانول توليد مي‌كند».

وي اضافه كرد: «پروژه بعدي ما پتروشيمي كيان است كه اگر اين دو پروژه و ترمينال نفتي وارد چرخه سود شوند، سود پايدار صندوق ذخيره فرهنگيان بين هزار تا 1500 ميليارد تومان در سال است».

غندالي با اشاره به فعاليت‌هاي ديگر اين صندوق يادآور شد: «ايجاد پالايشگاه نفت در مريوان از جمله ديگر برنامه‌هاست كه اگر انجام شود نفت عراق كه براي پالايش مي‌آيد در آنجا انجام شده و پتروشيمي بيجار نيز در دستور كار است كه زمين و مجوز آب و برق آن گرفته شده است».

مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان با اشاره به پروژه‌هاي ديگر اين صندوق خاطر نشان كرد: «پروژه پتروشيمي آذربايجان در دست اجراست و نيروگاه‌هاي ديگري نيز اجرا مي‌شود كه دولت در اين خصوص تضمين مي‌كند برق توليدي آن را بخرد كه اين نيازمند زمان است».

گستره دامنه فعاليت هاي صندوق ذخيره فرهنگيان و اعتبارات گسترده جابجا شده در اين صندوق همواره طي سال هاي گذشته با حرف و حديث هاي فراوان همراه بوده است. 

غندالي پس از آنكه به عنوان مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان منصوب شد، ساختمان جديدي براي اين صندوق و شركت هاي تابعه آن خريداري كرد چرا كه معتقد بود ساختمان موسسه بايد متناسب با قردادهاي بين المللي باشد.

وي در خصوص قيمت ساختمان موسسه گفته است: «ساختمان فعلي اين صندوق 138 ميليارد تومان قيمت كارشناسي‌اش بوده است كه قيمت مصوب هيأت مديره براي خريد اين ساختمان 132 ميليارد تومان است و ساختمان قبلي و شركت‌هاي تابعه آن 250 ميليارد تومان قيمت دارد كه هنوز فروخته نشده است. در نتيجه در نهايت ساختمان فعلي را 118 ميليارد تومان خريداري كرده‌ايم و اگر بخواهيم ساختمان قبلي را به فروش برسانيم حدود 130 ميليارد تومان برگشتي دارد كه در حال بررسي آن براي فروش مناسب‌تر هستيم».

اما در مدت گذشته در خصوص نوع قراردادها، انتصاب افراد و سوددهي صندوق بحث هاي متعددي مطرح شد. 

جبار  كوچكي نژاد نماينده مردم رشت در مجلس در خصوص صندوق ذخيره فرهنگيان گفته است:« شش هزار ميليارد تومان پول فرهنگيان توسط تعدادي چپاول شده، بانك سرمايه ورشكسته شده است و بسياري از بنگاه‌هاي اين صندوق نيز ورشكست شده‌اند و خائنين بايد مجازات شوند».

* انتصابات در صندوق ذخيره

انتصابات در صندوق ذخيره فرهنگيان از جمله مواردي بود كه با حرف و حديث هاي زيادي همراه بود.

غندالي در خصوص انتصاب يكي از اين افراد در صندوق ذخيره فرهنگيان گفت:‌ «قاسمي داراي تحصيلات رشته فني و مكانيك است و در دوره دانشجويي خود در ماشين‌سازي اراك فعاليت مي‌كرده است ضمن اينكه مديركل آموزش و پرورش اين استان بوده و با توجه به اينكه مجموعه مديران در ماشين‌سازي اراك از وي شناخت داشته‌اند در نتيجه درخواست شد كه وي عضو هيأت مديره آنجا باشد؛ وي پس از بررسي در كميته انتصابات صندوق ذخيره فرهنگيان به عضويت هيأت مديره ماشين‌سازي اراك در آمد ضمن اينكه وي سال‌ها مدير بيمه دي در استان اراك بوده است و دو سه ماهي است عضو هيأت مديره ماشين‌سازي اراك شده است».

* غندالي، حركت‌هاي سياسي و صندوق ذخيره

سيد شهاب الدين غندالي در سال 1334 در روستاي كرند شهرستان گرمسار متولد شد؛ وي تحصيلات خود را در رشته مديريت دولتي ادامه داد و وارد آموزش و پرورش شد.در كارنامه فعاليت هاي او، معاون پرورشي منطقه 17 تهران، رئيس آموزش و پرورش منطقه 13 تهران، نماينده آموزش و پرورش ايران در شبه قاره هند، مديركلي آموزش و پرورش كرمان و معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش و پرورش به چشم مي خورد. 

زماني كه غندالي به عنوان مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان معرفي شد، بحث هاي متعددي درباره انتخاب او مطرح شد. به عنوان مثال وي در زمان معاونت از جمله از حاميان تحصن كنندگان مجلس ششم بود. 

صندوق ذخيره فرهنگيان آنقدر ابهامات براي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايجاد كرد كه حتي زمان دفاع وزير آموزش و پرورش از استيضاح را به خود اختصاص داد و فرصت دفاع از فاني را گرفت؛ حال اين موضوع متبادر مي‌شود كه مشكلات صندوق ذخيره و ابهامات آن استيضاح فاني را جلوتر انداخته است.

در هر حال امروز وزارت آموزش و پرورش باز هم در يك قدمي استيضاح است. استيضاحي كه ممكن است در سال پاياني دولت يازدهم به آمدن وزير جديد ختم شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها