امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۹۰۷۹۴
زمان انتشار: ۱۵:۳۰     ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
سفير سابق ايران در ونزوئلا با تأكيد بر اينكه ارتباط با آمريكاي لاتين كاري ملي بود اظهار داشت: روابط ايران با آمريكاي لاتين در دولت نهم و دهم رشد و نمو پيدا كرد و عملياتي شد و قراردادها اجرايي شدند.

به گزارش پایگاه 598، احمد سبحاني سفير سابق ايران در ونزوئلا در گفت‌وگو با فارس در خصوص سفر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به 6 كشور آمريكاي لاتين با اشاره به شروع روابط نوين با آمريكاي لاتين از دولت هشتم اظهار داشت: روابط ايران با آمريكاي لاتين در دولت نهم و دهم رشد و نمو پيدا كرد و عملياتي شد و قراردادها اجرايي شدند.

وي با بيان اينكه در اين دوران حجم وسيعي از صادرات خدمات فني و مهندسي نصيب ايران شد، افزود: بيش از هزار تكنسين و مهندس ايراني با 10 برابر همين تعداد تكنسين و كارگر ساده ايراني در ونزوئلا در اين پروژه‌ها مشغول بودند.

سفير سابق ايران در ونزوئلا با بيان اينكه در ونزوئلا چند ميليارد دلار كار انجام و صدها ميليون دلار عايد شركت‌هاي ايراني شد كه عمده آنها بخش خصوصي بودند، عنوان كرد: ما كشوري بوديم كه تحت تحريم‌هاي آمريكا قرار داشتيم و توانستيم در اين دوران به كشوري كه حياط خلوت سابق آمريكا بود نه تنها كالاي صنعتي صادر، بلكه صنعت هم صادر و در آنجا كارخانه تراكتورسازي راه‌اندازي كنيم.

* سياست خارجي موفق بايد بتواند ارز به كشور بياورد 

سبحاني با اشاره به صادرات تراكتور به چند كشور آمريكاي لاتين اين امر را مصداقي از اقتصاد مقاومتي دانست و تاكيد كرد: آنچه ما در اقتصاد مقاومتي به دنبال آن هستيم اين است كه بتوانيم كالاي خود را صادر كنيم و ارز به كشور بياوريم و سياست خارجي وقتي موفق است كه بتواند ثروت و قدرت براي كشور بياورد، وقتي توانستيم ثروت براي كشور بياوريم و توان سياسي كشور را بالا ببريم سياست خارجي ما موفق عمل كرده است. 

وي ادامه داد: سياست خارجي ما در منطقه آمريكاي لاتين موفق بود و توانستيم از لحاظ سياسي، اقتصادي و اجتماعي مناسبات خود را گسترش دهيم.

اين ديپلمات ايراني با اشاره به تبليغات منفي كشورهاي غربي عليه ايران گفت: كشورهاي آمريكاي لاتين در گذشته به دليل تبليغات منفي وقتي اسم ايران مي‌‌آمد از انرژي هسته‌اي و بمب اتمي حرف مي‌زدند، اما وقتي اين اقدامات سازنده انجام شد اكنون كشورهاي آمريكاي لاتين ايران را با صنعت و توليدات خودرو و تراكتور مي‌شناسند و مي‌دانند اگر تحت تحريم قدرت‌هاي بزرگ قرار گرفتند، مي‌توانند به دوستاني مانند جمهوري اسلامي ايران اتكا كنند.

* سود چند صد ميليون دلاري ايران از ساخت خانه در ونزوئلا

سبحاني با اشاره به نوعي آرد ذرت نيمه پخته كه قوت غالب مردم ونزوئلا و بخشي از كلمبيا است، اظهار داشت: تكنولوژي توليد اين آرد در انحصار چند شركت ايتاليايي بود، وقتي اينها اعتصاب كردند ونزوئلا از ايران خواست كه اين آرد را برايش توليد كند و ايراني‌ها با ورود به اين عرصه توليد را در دست گرفتند و كارخانه‌هاي توليد اين آرد كه توسط ايران راه‌اندازي شد تا به امروز در حال فعاليت است.

وي به ساخت خانه در ونزوئلا به عنوان يكي ديگر از فعاليت‌هاي اقتصادي انجام شده در گذشته اشاره كرد و ادامه داد: با كيفيت‌ترين خانه‌ها با قيمتي مناسب را ايران در رقابت با ديگر كشورها در ونزوئلا بنا كرده است. شركت‌ ايراني كه در ونزوئلا فعاليت مي‌كرد در بين شركت‌هاي جهان به مقام هفتم دست يافت، بنا به گفته مديرعامل اين شركت خصوصي خانه‌سازي چند صد ميليون دلار سود از ساخت خانه در ونزوئلا عايد كشور شد. 

* همكاري‌هاي سياسي ايران و ونزوئلا در مجامع بين‌المللي

سفير سابق ايران در ونزوئلا با تاكيد بر اينكه همكاري ايران و ونزوئلا براي هر دو كشور سودمند و سودآور بود، تصريح كرد: در بعد سياسي نيز اين ونزوئلا بود كه اولين بار در شوراي حكام اجماع عليه ايران را شكست و در مرحله بعد برزيل اين كار را انجام داد.

سبحاني با اشاره به همكاري‌هاي سياسي ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين در اوپك عنوان كرد: در زمينه نفت در اوپك ونزوئلا و اكوادور و در زمينه اوپك گازي بوليوي همراه ايران هستند و در مقابل بلوكي كه طرف‌دار غرب و كاهش قيمت‌هاست، از افزايش قيمت‌ها حمايت مي‌كنند.

وي با ابراز تاسف از برخي از برخوردهاي جناحي كه در رابطه با همكاري‌هاي ايران و ونزوئلا صورت گرفته است، گفت: همكاري‌هايي كه تاكنون انجام شده موفق بوده است. 

* ارتباط با آمريكاي لاتين ميراث هيچ دولتي نيست

اين ديپلمات كشورمان با تاكيد بر اينكه ارتباط با آمريكاي لاتين ميراث هيچ دولتي نيست بلكه كاري ملي بود كه از دولت هشتم آغاز شد، اظهار داشت: دولت يازدهم در اين سه سال از اين ظرفيت غافل شد و برجام تمام ظرفيت سياست خارجي ما را به خود اختصاص داد كه اين امر يك اشتباه بزرگ بود. 

سبحاني با بيان اينكه حتي اگر كدخدا فرش قرمز برايمان پهن بكند، نبايد كشورهايي را كه در سختي همراه ما بودند فراموش كنيم، تصريح كرد: در اين سه سال فعاليت دولت يازدهم هيچ سفري در سطح وزير خارجه به كشورهاي آمريكاي لاتين صورت نگرفت، البته اين سفر را كه 8 ماه بعد از اجرايي شدن برجام و به دنبال بدعهدي كدخدا صورت مي‌گيرد را بايد به فال نيك گرفت و اميدواريم با بقيه كشورهاي دنيا هم بتوانيم اين رابطه موفقي كه در گذشته با ونزوئلا داشتيم را برقرار كنيم و به دوران شكوفايي بازگرديم.

* هدف شيلي از بازگشايي سفارتش در تهران اقتصادي است نه سياسي

وي با بيان اينكه 5 كشور از 6 كشوري كه مقصد وزير خارجه در آمريكاي لاتين هستند در بلوك انقلابي قرار دارند، گفت: شيلي اخيرا سفارت خود را را در ايران بازگشايي كرده و به نظر امور سياسي، هدف دوم شيلي است و اينها به دنبال صادرات كالاي خود و تجارت با ايران هستند و اين براي ما يك فرصت است.

اين ديپلمات سابق كشورمان ادامه داد: اگر محصولات باغي و كشاورزي كه مشابه آن در كشور وجود دارد و امروز از شيلي به صورت قاچاق وارد ايران مي‌شود را به صورت رسمي وارد كشور كنيم، اين امر تجارت مثبتي نخواهد بود، اما اگر همين كالاها را وارد و صادرات مجدد انجام دهيم اين به نفع ما است و كشورهاي اطراف ما بازار بسيار مناسبي براي اينگونه محصولات هستند و از ما تقاضا هم دارند. 

سبحاني با اشاره به برخي از محصولات كشاورزي و باغي كشورهاي آمريكاي لاتين از اكوادور به عنوان يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان اين محصول ياد كرد و افزود: مبدا واردات موز ما از تركيه، بحرين و دبي است. اين محصول براي هيچكدام از اين كشورها نيست بلكه اين كشورها صادرات مجدد انجام مي‌دهند.

وي با تاكيد بر اينكه ما بايد ايران را واسطه‌اي براي صادرات اينگونه محصولات كشورهاي آمريكاي لاتين به كشورهاي منطقه قرار دهيم،‌ تصريح كرد: روسيه در منطقه اولين و ايران دومين كشور واردكننده موز است و اگر ظرفيت‌هاي ايران و روسيه را در كنار هم قرار دهيم مي‌توانيم بازار موز را در منطقه در انحصار خود بگيريم و اينها ظرفيت‌هاي ديده نشده كشورهاي آمريكاي لاتين است.

* انتقال دانش و فناوري ايران به آمريكاي لاتين

سفير سابق ايران در ونزوئلا با اشاره به زمينه‌هاي همكاري مشترك با كشورهاي نفتي و گازي اكوادور، ونزوئلا و بوليوي عنوان كرد: ما با تجربه‌‌هايي كه در سال‌هاي تحريم كسب كرده‌ايم توانسته‌ايم در قسمت‌هاي مختلف حفظ و نگهداري پالايشگاه‌ها خودكفا شويم و اكنون مي‌توانيم، علاوه بر كارهاي سياسي و هماهنگي در سازمان‌هاي بين‌المللي همچون اوپك براي پيشبرد اهداف مشترك، اين توانايي و دانش خود را به اين كشورها منتقل كنيم و براي كشور ثروت به ارمغان بياوريم.  

سبحاني با بيان اينكه كشورهاي آمريكاي لاتين كشورهايي در حال توسعه هستند، گفت: در اين كشورها ده‌ها پروژه عمراني وجود دارد و ما امروز در راه‌سازي، پل‌سازي و سدسازي تجربيات بزرگ و جهاني داريم و مي‌توانيم اجراي اين پروژه‌ها را به عهده بگيريم.

* استفاده از ظرفيت‌هاي كوبا در زمينه دانش‌هاي نوين

وي در پاسخ به سوالي در رابطه با ظرفيت‌هاي مشترك ايران و كوبا براي همكاري بيشتر در دوران پساتحريم تصريح كرد: كوبا در زمينه دانش‌هاي نو مانند نانوتكنولوژي و بيوتكنولوژي بسيار پيشرفت خوبي داشته و مي‌توانيم از تجارت آنها استفاده و در مقابل كالا و خدمات به اين كشورها صادر كنيم.

سفير سابق ايران در ونزوئلا با اشاره به شباهت‌هاي زياد ايران و كوبا اظهار داشت: آمريكا در تمام سال‌هايي كه كوبا را تحريم كرده بود، يك دفتر حفاظت منافع در كوبا داشت و كوبايي‌ها رابطه خود را با آمريكا قطع نكردند بلكه اين آمريكايي‌ها بودند كه به كوبايي‌ها ظلم كردند و در نهايت هم اعلام كردند كه تحريم‌ها عليه كوبا به نتيجه نرسيده است و همين امروز هم اگر انتخابات در كوبا برگزاري شود باز هم برادران كاسترو برنده اين انتخابات خواهند شد. 

سبحاني با بيان اينكه با كوبا مي‌توانيم تبادل‌هاي زيادي در زمينه‌هاي اقتصادي و دانش و فناوري داشته‌ باشيم، گفت: زماني بحثي مطرح شد در زمينه كشت فراسرزميني و اينكه كوبايي‌ها 300 هزار هكتار به ما زمين بدهند و ما در آنجا برخي محصولات را كه امكان كشت آنها در ايران وجود ندارد را كشت كنيم، اگر بتوانيم با اين شيوه شكر را خودمان در خارج از كشور توليد كنيم و ديگر واردات شكر نداشته باشيم سود بسياري خواهيم برد و زمينه اين كار در همكاري ميان ايران و كوبا فراهم است. 

* پاسخ چاوز به نگراني‌هاي آمريكا از گسترش روابط ايران و ونزوئلا

وي در پاسخ به سوالي در خصوص ابراز نگراني برخي از نمايندگان كنگره آمريكا از سفر ظريف به كشورهاي آمريكاي لاتين به بخشي از سخنان چاوز اشاره و عنوان كرد: مرحوم چاوز در سفري كه براي هماهنگ كردن كشورهاي اوپك انجام داد به كشورهاي مختلفي سفر كرد و زماني كه به تهران آمده بود خبرنگاري از وي پرسيد كه آمريكايي‌ها به سفرهاي شما حساس هستند چه توصيه‌اي به آنها داريد وي گفت «من به آنها توصيه مي‌كنم از كرم‌هاي ضد حساسيت استفاده كنند»، امروز من همين جواب را به نمايندگان آمريكا كه حساس هستند مي‌دهم.

* بهتر بود هيأت همراه ظريف را كوچك‌تر و كاراتر انتخاب مي‌كردند

سفير سابق ايران در ونزوئلا همچنين در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ضرورت همراهي يك هيأت بزرگ با وزير امور خارجه در اين سفر تصريح كرد: نفس سفر بسيار عالي است و بايد از دولت بايت اينكه در ابتداي سال چهارم فعاليت خود وزير خارجه خود را راهي منطقه آمريكاي لاتين كرده است تشكر كرد. بردن هيأت اقتصادي بسيار ايده خوب و قابل تقديري است ولي بردن 80 نفر در يك سفر 8 روزه كه حداقل سه روز آن در راه خواهند بود و در هر كشور كمتر از يك روز اقامت خواهند داشت اين سفر را دست و پا گير خواهد كرد.

سبحاني با تاكيد بر اينكه اگر تعداد افراد را كوچك‌تر و كاراتر انتخاب مي‌كردند بسيار بهتر بود، ادامه داد: فرض مي‌كنيم كه اين 80 نفر رفتند و همه چيز خوب انجام شد و توانستند پروژه بگيرند، آيا ما مي‌توانيم ضمانت‌نامه صادر كنيم؟ به نظر اگر گروه را كوچك و كارا انتخاب و سيستمي مانند حساب مشترك تعريف مي‌كردند تا اين مشكلات بانكي برطرف شود، بسيار مي‌توانستيم بهتر عمل كنيم. 

وي همچنين با اشاره به وجود زمينه همكاري با شيلي به صورت تهاتر گفت: در ارتباط با شيلي و برزيل اگر بتوانيم تهاتر كرده و بجاي مواد غذايي، خصوصا براي صادرات مجدد، نفت يا كالاهاي مرتبط با پتروشيمي بدهيم، اين كار مي‌تواند يك كار زيربنايي باشد. 

سفير سابق ايران در ونزوئلا در پايان اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد: اگر بتوانند در اين سفر چنين توافقات اقتصادي را انجام دهند يا زمينه اينگونه همكاري‌ها را فراهم كنند اين سفر سفري موفق خواهد بود، در غير اينصورت كار خوبي دارند انجام مي‌دهند ولي شيپور را از طرف گشاد آن مي‌زنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها