أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۰۹۷۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۹     ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، بعد از آن‌كه در هفته هاي گذشته مردم و احزاب سياسي يمن با مشاهده عملكرد قدرت هاي جهاني و سازمان‌هاي بين المللي به اين نتيجه رسيدند كه چاره اي جز راهكارهاي داخلي براي بحران يمن باقي نمانده و شوراي عالي سياسي با اجماع احزاب مردمي همچون انصارالله و حزب كنگره سراسري مردمي شكل گرفت، معادلات سياسي در يمن و منطقه تا حد زيادي تغيير يافت. تشكيل اين شورا در يمن در واقع به منظور زمينه سازي جهت تشكيل دولت وحدت ملي، صورت پذيرفت و با رأي اعتماد پارلمان يمن، صورت قانوني و رسمي به خود گرفت.

با وجود اين تحولات،عربستان سعودي كه حدود يك سال نيم پيش به بهانه درخواست «عبد رب منصور هادي»، رئيس جمهور به زعم آنها مشروع يمن! به اين كشور حمله نمود، همچنان حاضر نيست حملات خود را به اين كشور عربي- اسلامي خاتمه دهد. علاوه بر بمب افكني در نزديكي تجمعات مردمي حامي شوراي عالي سياسي در روزهاي گذشته ، اين كشور در صدد ارائه طرح‌هاي موازي در مقابل شوراي عالي سياسي برآمده و براي عملياتي كردن اين پروژه نيز دست به دامان ايالات متحده آمريكا گرديده است.

در اين راستا حضور جان كري وزير خارجه دولت اوباما در جده مي تواند حاوي پيام‌هاي مختلفي باشد. به نظر مي رسد محور مذاكرات طرف‌هاي آمريكايي و سعودي پايان بخشيدن به جنگ يمن است كه براي هر دوي آنها برد به حساب مي آيد. در صورت خاتمه جنگ يمن، دولت اوباما مي تواند اين امر را به عنوان موفقيتي در كارنامه سياست خارجي خود ثبت نموده و به تقويت موضع دموكرات‌ها در انتخابات پيش روي آمريكا كمك كند.

واقعيت آن است كه تغييرات اخير سياسي در يمن، از دو جهت كاملا به ضرر عربستان سعودي تمام شده است. از يكسو اين تحولات، موازنه قدرت منطقه اي در يك جبهه ديگر را نيز به نفع جمهوري اسلامي ايران تغيير داد و خلأ سياسي شكل گرفته دريمن توسط نيروهاي مردمي برطرف گرديد. از سوي ديگر، پس از اعلام موضع گروه‌هاي داخلي يمن در مورد پيگيري مذاكرات صلح، عربستان سعودي به اين نكته واقف شد كه ديگر كنترل اوضاع را در دست ندارد.

جالب تر اين‌كه وزير خارجه آمريكا نيز به دليل منافع داخلي و خاورميانه اي كشورش، با بي‌توجهي كامل به تحولات صورت گرفته در يمن، سخن از «طرح جديد» به ميان مي آورد؛ طرحي كه شامل دولت وحدت ملي و خلع سلاح نيروهاي حوثي است. اينجاست كه ماهيت سياست‌هاي مداخله جويانه آمريكا وعربستان آشكار مي شود و مشخص مي گردد كه نظر ملت‌هاي منطقه هيچ اهميتي براي عربستان و آمريكا ندارد و اين دو كشور مي كوشند مجدانه از قدرت گرفتن نيروهاي مخالف خود در يمن و منطقه جلوگيري كنند.

از سوي ديگر تلاش‌هاي آمريكا و عربستان براي جلوگيري از پيشرفت طرح‌هاي بومي در يمن، به نوعي رويكرد آنها به بحران سوريه را نيز نشان مي دهد و اين مسأله را ثابت مي‌كند كه هدف دولت‌هاي عرب منطقه و آمريكا، تضعيف ايران و محور مقاومت و نيز به حاشيه راندن روسيه در مناسبات خاورميانه است و نابودي داعش، بازگشت امنيت و ثبات به منطقه و پايان جنگ‌هاي داخلي، تنها شعارهايي براي فريب افكار عمومي داخلي و جهاني است. حضور وزير خارجه آمريكا به جده تلاشي براي مداخله آشكار در امور داخلي يمن است كه مردم آن تصميم خود را براي چگونگي اداره سياسي كشورشان گرفته‌اند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها