يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۰۹۸۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۸     ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
ناوسالاريكم اصغر معماري با اشاره به تأثيرگذاري سردار ناظري در جبهه مقاومت گفت: شهيد ناظري بنيانگذار بسياري از مراكز آموزشي جبهه مقاومت و نهضت‌هاي اسلامي بود و با آنها كار مي‌كرد و دوره‌هاي آموزشي مختلفي برايشان برگزار كرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، بي‌شك يكي از قدرت‌هاي بازدارنده ايران در مقابل دشمنان و بخصوص آمريكا، توان دريايي سپاه در خليج فارس است، از طرفي يگان ويژه دريايي سپاه با عنوان Sepah Navy Special Force كه بصورت مخفف S.N.S.F شناخته مي‌شود، زبده‌ترين تكاوران دريايي اين نيرو را در خود دارد.

اما اين يگان تاثيرگزار، اواخر ارديبهشت ماه امسال (همزمان با روز پاسدار) موسس و فرمانده خود، دريادار شهيد محمد ناظري را ازدست داد.

شهادت اين فرمانده، بهانه‌اي شد تا به همراه شاگردانش در يگان ويژه دريايي سپاه به «فارور» -جزيره‌اي كه با نام «حاج محمد» جان گرفته بود- برويم؛ جزيره‌اي كه 9 سال پيش سردار ناظري آن را در حاليكه خالي از سكنه و فاقد هرگونه امكاناتي بود براي آموزش تكاوران ندسا انتخاب كرد.

انتخاب جانشين سردار ناظري براي فرماندهي يگان ويژه، سردار علي فدوي فرمانده ندسا را هم به جزيره كشانده بود و با حكم سردار فدوي، ناوسالاريكم اصغر معماري به فرماندهي نيروهاي ويژه دريايي سپاه منصوب شد.

آنچه در ادامه مي خوانيد گفت‌وگوي ناوسالاريكم اصغر معماري با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس در يكي از شناورهاي يگان ويژه دريايي سپاه در اطراف جزيره فارور است.

***

سرهنگ اصغر معماري فرمانده جديد يگان ويژه نيروي دريايي سپاه در ابتداي اين گفت‌وگو به تاريخچه تشكيل اين يگان پرداخت و اظهار داشت: من از سال 61 وارد سپاه شدم و از همان ابتدا در خدمت يگان رزم لشكر 41 ثارالله بودم. سپس از زمان تشكيل نيروي دريايي سپاه به آن ملحق شدم.

وي افزود: در ابتدا مجموعه‌اي به نام گردان‌هاي تفنگداران در جزايري مثل ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك تشكيل شد و 10 سال را در آنجا نيز خدمت كردم.

وي با اشاره به سابقه 28 ساله همكاري با سردار شهيد حاج محمد ناظري گفت: در سال 87 ابلاغ شد كه «يگان ويژه» بايد تشكيل شود كه به همراه سردار ناظري مسئوليت راه‌اندازي اين يگان را داشتيم و در همان زمان با حدود 6-5 نفر از نيروهايي كه معمولا كسي آنها را به دليل تفكرات‌شان قبول نمي‌كرد، با درايت سردار ناظري اين يگان به راه افتاد.

* حضور در «فارور» با شرايط سخت

معماري ادامه داد: با حمايت هاي فرمانده وقت نيرو سردار صفاري و جانشينش سردار فدوي اين مجموعه راه‌‌اندازي و قرار شد كه در يكي از جزيره‌ها مستقر شويم. در آن زمان جزاير زيادي را مورد بررسي قرار داديم كه نهايتا به جزيره «فارور» آمديم و با تأييد سردار ناظري و سردار فدوي، مركز كار يگان ويژه دريايي سپاه تعيين شد.

فرمانده جديد يگان ويژه نيروي دريايي سپاه تصريح كرد: زماني كه ما به فارور آمديم مخروبه‌اي بود با شرايط سخت اما حاج محمد آن را پذيرفت.

وي افزود: حدود 6 ماه از تشكيل يگان نگذشته بود كه مسئوليت استقرار در جزيره را به ما دادند و ما شروع به ساخت و ساز و آماده كردن جزيره كرديم. در حاليكه هيچكس آن اوايل فكر نمي‌كرد كسي بتواند در اينجا زندگي كند.

معماري با بيان اينكه در يكسال اول حضور در جزيره، نه آب داشتيم و نه برق، گفت: در آن زمان هفته‌اي يك بار با شناور آب مي‌آوردند كه نسبت به جمعيت 200 نفري ما بسيار كم بود. در آن زمان خيلي از همين بچه‌هاي بسيجي كه در اينجا بودند كارها‌ي آشپزي و خدماتي را هم انجام مي‌دادند و شرايط بسيار سخت بود.

فرمانده جديد يگان ويژه نيروي دريايي سپاه اظهار داشت: گاهي به حاجي(ناظري) مي‌گفتيم كه به مسئولين وقت پشتيباني فشار بياورد. نمي‌شود كه ما هم كار عملياتي كنيم و هم كار خدماتي و پشتيباني اما روحيه حاجي به گونه‌اي بود كه اجازه نمي‌داد هيچ وقت اظهار گلايه و شكايت كنيم.

وي در ادامه اين گفت‌وگو تصريح كرد: ما در آن اوايل فقط يك موتور و يك ماشين داشتيم و حتي شناوري براي برگشتن به عقبه در اختيار نداشتيم و هرگاه مي‌خواستيم جابه‌جا شويم بايد شناوري را از بندر لنگه مي‌فرستادند. با اين شرايط در همان ابتدا به ما مأموريت حضور در خليج عدن ابلاغ شد.

معماري گفت: اوايل سال 87 بود كه دو كشتي ايراني را به نام‌هاي ايران جوان و ديانت در خليج عدن دزديده بودند و مسئوليت بازپس‌گيري و عمليات نظامي رهايي گروگان يا مذاكره را به ما داده بودند.

فرمانده جديد يگان ويژه نيروي دريايي سپاه افزود: طرح ما اين بود كه با عمليات نظامي كشتي را آزاد كنيم اما مسئولين وقت اجازه ندادند و گفتند كه بايد اين كار با مذاكره انجام شود.

* اعزام 2 كشتي سپاه به خليج عدن

معماري خاطرنشان كرد: بعد از آن بحث امنيت كشتي‌ها مطرح شد و هيچكس تجربه اين كار را نداشت. ابتدا مأموريت با ارتش بود كه به هر دليلي اين كار صورت نگرفت و سپس به ما ابلاغ شد و ما براي اين كار دو كشتي را اعزام كرديم كه يكي در ابتداي خليج و ديگري در انتهاي خليج عدن مستقر شد.

فرمانده جديد يگان ويژه نيروي دريايي سپاه ادامه داد: استقرار اين كشتي‌ها با شرايط مواج دريا بسيار كار مشكلي بود با اين حال خود حاج محمد هميشه پاي كار بود و هر وقت مأموريتي بود او را در نوك پيكان مي‌ديديم.

* حضور نيروهاي ويژه سپاه در پوشش گارد امنيتي روي كشتي‌ها

وي همچنين اظهار داشت: تأمين امنيت كشتي‌هاي ايراني در خليج عدن همچنان برقرار است و ما روش‌هاي ديگري را در دستور كار داريم. الان تيم‌هاي عملياتي ما در پوشش گارد امنيتي در خطوط كشتيراني هند و شرق آفريقا حضور دارند و هيچ كشتي بدون گارد امنيتي به دريا نمي‌رود و خودشان اين را از ما درخواست مي‌كنند.

* تاكيد سردار ناظري بر لباس نيروهاي ويژه ندسا

معماري در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به تلفيق نيروهاي پاسدار و بسيجي در يگان ويژه دريايي سپاه گفت: هيچ كسي انتظار كاري كه حاج محمد ناظري كرد را نداشت. او نيروهايي را از بسيجيان سنين 14 تا 24 سال پذيرفت و با تمرين و آموزش مداوم نيروهايي از آنها ساخت كه ناممكن‌ها را ممكن كردند.

وي تصريح كرد: حاج محمد هميشه اعتقاد داشت كه مجموعه ما بايد ويترين نيروي دريايي سپاه از لحاظ نوع برخورد، لباس، مأموريت و ... شود.

فرمانده جديد يگان ويژه نيروي دريايي سپاه گفت: خيلي از لباس‌هايي كه بچه‌هاي يگان دارند مصوب نيرو نيست اما حاجي كار خودش را مي‌كرد و وقتي همه مي‌ديدند كار خوبي است آن را مي‌پسنديدند. البته اين به دليل اعتماد فرمانده نيرو به سردار ناظري هم بود.

* ماجراي حاج محمد و يارانه‌اي كه هيچوقت نگرفت

معماري با بيان اينكه سردار ناظري فردي سخاوتمند و با روحيه سال 57 بود، گفت: اين اواخر فهميدم حاج محمد عابربانكي كه يارانه‌اش به آن واريز مي‌شده را به يكي از نيروها كه از لحاظ مالي مشكل داشت داده بود و اصلا خودش از يارانه‌اش استفاده نكرد. او همچنين كمك‌هاي مالي به نيازمندان و محرومان منطقه نيز داشت.

فرمانده يگان ويژه نيروي دريايي سپاه خاطرنشان كرد: سردار ناظري از 12 ماه 11 ماه در جزيره بود و اين يك ماه هم كه خارج مي‌شد به دليل مأموريت يا جلسات نيرو بود. او ماه‌ها خانواده‌اش را نمي‌ديد و در اينجا مشغول آموزش نيروها بود.

* آموزش نيروهاي جبهه مقاومت در جزيره فارور

معماري در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به تأثيرگذاري سردار ناظري در جبهه مقاومت، گفت: شهيد ناظري بنيانگذار بسياري از مراكز آموزشي جبهه مقاومت و نهضت‌هاي اسلامي بود و با آنها كار مي‌كرد و دوره‌هاي مختلفي را برايشان آموزش مي‌داد.

وي تأكيد كرد: شهيد ناظري به اين نيروها آموزش كاربردي مي‌داد و نه كلاسيك و به ياد دارم يكي از فرماندهان ارتشي جبهه مقاومت كه با نيروهايش براي آموزش به جزيره آمده بود ديدگاه عجيبي داشت و نيروهايش به شدت از او مي‌ترسيدند. اولين كار حاجي اين بود كه به آن فرمانده آموزش فرماندهي داد و گفت كه تو بايد روي فكر، ذهن و قلب اين نيروها كار كني تا براي تو بجنگند.

فرمانده جديد يگان ويژه نيروي دريايي سپاه افزود: به هر حال سردار ناظري به قدري با آن فرمانده كار كرد كه او كاملا عوض شد و منش حاجي را گرفت و در روز آخري كه اين رزمندگان جزيره را ترك مي‌كردند به دليل جدايي از حاج محمد گريه مي‌كردند كه البته تعدادي از آنها نيز در سوريه به شهادت رسيدند.

* ورود به اتاق سردار ناظري هيچگاه به هماهنگي نياز نداشت

معماري با بيان اينكه سردار ناظري هيچ وقت دفتري براي خود نداشت، گفت: او به گونه‌اي نبود كه در دفترش بنشيند و اگر كسي بخواهد او را ببيند قبلش هماهنگ كند. هر وقت هر كسي مي‌خواست مي‌توانست وارد اتاقش شود و او را ببيند.

* ناراحتي حاج محمد از «سردار» خطاب كردنش

فرمانده جديد يگان ويژه نيروي دريايي سپاه تصريح كرد: از وقتي كه او به درجه سرداري رسيد به شدت ناراحت مي شد كه كسي او را سردار صدا كند و چهره‌اش برمي‌گشت. او اصلا در بند درجه نبود و با نيروهايش دوستانه و برادرانه برخورد مي‌كرد و وقتي كسي از بيرون به جزيره مي آمد اصلا متوجه نمي‌شد چه كسي پاسدار است، چه كسي بسيجي و چه كسي فرمانده.

معماري افزود: هيچ گاه نديده‌ام سردار ناظري خسته باشد. البته شايد خستگي جسماني داشت اما در روحيه‌اش هيچ گاه خستگي مشاهده نمي‌شد.

* افزايش استعداد سازماني يگان ويژه با تيپ شدن آن

معماري در پايان با اشاره به تيپ شدن يگان ويژه دريايي گفت: كارهاي مقدماتي آن انجام و برنامه‌ريزي و طرح تدوين شده است و الان در مرحله سلسله مراتب روند خود را طي مي‌كند.

وي گفت: در صورتي كه اين كار انجام شود استعداد سازماني ما بيشتر مي‌شود. ما الان هم يك يگان مستقل هستيم و هر جايي كه نيروي دريايي تشخيص دهد هر مأموريتي را تحت هر شرايطي مي‌پذيريم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها