يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۰۹۹۰
زمان انتشار: ۱۵:۲۲     ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
عضو هيأت علمي پزشكي قانوني كشور ضمن هشدار در مورد مصرف داروهاي گياهي، لاغري و تقويت‌كننده قواي جنسي گفت: مصرف اين داروها مي‌تواند سبب از دست دادن شنوايي، بروز تاري ديد و حتي اعتياد و مرگ فرد شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مريم اخگري در نشست خبري كه در ارتباط با موضوع داروهاي گياهي و لاغري در سازمان پزشكي قانوني برگزار شد، اظهار داشت: توليد داروهاي گياهي قوانين خاص خود را دارد و نبايد هيچ ماده مؤثره دارويي را به آن اضافه كنند، ولي اين مسئله در داروهاي تقلبي درنظر گرفته نمي‌شود.

وي افزود: در داروهاي گياهي، برچسب دارو با آنچه در جعبه دارو ارائه مي‌شود بايد همخواني داشته باشد كه اين مسئله در بررسي داروهاي تقلبي مدنظر قرار مي‌گيرد، همچنين در داروهاي تقلبي ماده مؤثره آن يكسان نيست، مثلاً 10 ميلي‌گرم ترامادول ممكن است در يك قرص گياهي باشد و در ديگري با همان نام 200 ميلي‌گرم ترمادول لحاظ شده باشد. 

عضو هيأت علمي پزشكي قانوني كشور با اشاره به اينكه داروهاي تقلبي داراي دوزهاي غيرمشخص بوده و مي‌تواند سبب بروز مسموميت در فرد مصرف‌كننده شود، افزود: همچنين اين داروها بسته‌بندي استاندارد و برچسب مورد تأييد وزارت بهداشت را ندارند، لذا نمي‌توان آنها را به عنوان داروي رسمي شناخت. 

رئيس گروه آزمايشگاه مركز تحقيقات پزشكي قانوني اضافه كرد: داروهاي گياهي غيرمجاز اصولاً به صورت زيرزميني و از طريق دستگاه هاي قرص‌سازي تهيه مي‌شود و همه قرص‌ها با يك نام ممكن است يكنواخت نبوده و داراي رنگ‌هاي متفاوت باشند.

اخگري اضافه كرد: وجود ماده مؤثره داخل داروهاي گياهي از لحاظ علمي پذيرفته نيست و متأسفانه طي آناليزهايي كه توسط پزشكي قانوني انجام گرفته، داروهاي غيرمجاز گاهي به صورت كپسول‌هاي دست‌ساز، پودرهاي گياهي داخل آن ريخته شده كه مخلوطي از ترامادول و ساير داروها مي‌تواند در آن باشد و سبب ايجاد مسموميت كند. 

عضو هيأت علمي پزشكي قانوني كشور نسبت به مصرف داروهاي نيروزا، بدنسازي، ضدچروك و داروهاي جوان شدن پوست هشدار داد و گفت: اين داروها به دليل اينكه به صورت تقلبي تهيه مي‌شوند، داراي انواع كورتون بوده و عوارضي همچون افزايش فشار خون، افزايش فشار داخل چشم، اشتهاي كاذب و بروز چربي در بدن مي‌شود.

وي افزود: بسياري از افراد زماني كه براي بارهاي نخست از اين داروها استفاده مي‌كنند، احساس مي‌كنند كه پوست‌شان جوان شده در حالي كه پس از مدت كوتاهي پوست آنها شكننده و رگه‌هاي آبي روي آنها بروز پيدا مي‌كند. 

اخگري همچنين در مورد مصرف داروهاي كاهش وزن كه در آرايشگاه‌هاي ارائه مي‌شود هشدار داد و گفت: اين داروها حتي مي‌تواند به دليل عوارض موجود در آن سبب مرگ فرد شود، چرا كه اين داروها عموماً داراي سيبوترامين بوده كه از سال 2010 از بازار دارويي آمريكا جمع‌آوري شده است. 

عضو هيأت علمي پزشكي قانوني كشور تصريح كرد: افزايش فشار خون، مشكلات كبدي و كليوي، تشنج و خونريزي مغزي از ديگر عوارض اين داروها به شمار مي‌رود. 

وي به داروهاي تبليغ شده در شبكه‌هاي ماهواره‌اي مبني بر افزايش قواي جنسي اشاره كرد و گفت: اين داروها علي‌رغم اينكه اعلام مي شود گياهي بوده، گياهي نيست و داراي سيلدنافيل است و مي‌تواند سبب گُرگرفتگي، از دست دادن ديد محيطي، كاهش فشار خون، از دست دادن شنوايي و بروز تاري ديد شود. 

عضو هيأت علمي پزشكي قانوني كشور تأكيد كرد: در بسياري از موارد نيز اين داروها داراي ترامادول با دوزهاي بالا بوده و سبب بروز اعتياد در فرد مصرف‌كننده مي‌شود، همچنين مي‌تواند در برخي از افراد كه داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي همچون مشكلات قلبي هستند مرگ را به همراه داشته باشند. 

اخگري با تأكيد بر اينكه گياهي بودن دارو دليل بر بي‌خطر بودن آن نيست، خاطرنشان كرد: حتي اگر دارو، گياه صرف باشد، مصرف آن براي همه افراد توصيه نمي‌شود، بلكه اين موضوع بايد تحت نظر پزشك ارائه شود و همه مسائل همچون سن، جنس و بيماري‌هاي زمينه‌اي فرد مدنظر قرار گيرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها