يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۱۰۲۶
زمان انتشار: ۰۸:۵۶     ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:پول‌های بلوکه شده نرسد قیمت ارز افزایش می‌یابد
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر 25 میلیارد دلار پول بلوکه شدن ایران را بدهند با تک نرخی شدن ارز، قیمت در بازار کاهش پیدا کرده و به قیمت مبادله‌ای نزدیک می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با تک نرخی شدن ارز، اظهار داشت: الان در واقع نرخ ارز 3600 تومان است و آنچه که آقای سیف گفت یک نرخ مبادله ای بوده است.

وی همچنین به تک نرخی شدن ارز شدن اشاره کرد و گفت: اگر 25 میلیارد دلار پول بلوکه شدن ایران را بدهند با تک نرخی شدن ارز قیمت ارز در بازار کاهش پیدا کرده و به قیمت مبادله‌ای نزدیک می شود ولی چون هنوز 25 میلیارد دلار به دست ما نرسیده باعث شده قیمت دلار در بازار در حال افزایش باشد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه اگر دلارهای بلوکه شده به ایران داده نشود دیگر تک نرخی شدن ارز عملی نخواهد شد، اضافه کرد: الان با اینکه آن دلارها نیامده قیمت در بازار بالا رفته و ارز در کشور دونرخی است و یک نرخ آزاد و یک نرخ مبادله‌ای داریم؛ در چنین شرایطی فقط با توجه به اینکه آن دلارها به کشور بیاید احتمال دارد تا نرخ بازار را کاهش دهد تا این دو نرخ در یک قیمت به هم برسند و دلار تک نرخی شود.

*ارز 3500 تومانی بعد از برجام شاهکار نیست

وی در پاسخ به این پرسش که در چنین شرایطی چرا بانک مرکزی به بانک‌ها مجوز فروش ارز داده است، گفت: بانک‌ها ارز را با نرخ بازار آزاد می‌فروشند. اگر به عنوان مثال بانک‌ها ارز را 3500 تومان بفروشند و با آن واردکننده‌ها کالا وارد کنند،باعث می شود کالا گران شود و باعث بدتر شدن وضع موجود می شود، بنابراین امیدواریم که این نرخ آزاد به قیمت مبادله‌ای یعنی 2970 تومان نزدیک شود.

تقوی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر فروش ارز توسط بانک‌ها به قیمت بازار آزاد، گفت: قیمت ارز به قیمت بازار آزاد نزدیک خواهد شد ولی این قیمت 3500 تومانی شاهکار نیست چراکه  قبل از از اینکه قرار شود دلارهای بلوکه شده را بدهند و قبل از اینکه برجام امضا شود دلار 3500 تومان بود.

*سفته‌بازها درست عمل نمی‌کنند

وی ادامه داد: به هر حال قرار است پول به دست ایران برسد؛ در این شرایط یک سفته باز پیش بینی می کند که قیمت پایین خواهد آمد و دلارهای خود را می فروشد و اگر به صورت معکوس پیش بینی کند قیمت دلار افزایش پیدا خواهد کرد، دلار خواهد خرید اما الان سفته‌بازها درست عمل نمی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مشکل ما سیاسیون هست که اگر ارز بیشتری به بازار تزریق کنند آنوقت قیمت ارز پایین می آید.

وی تاکید کرد: اگر ارز وارد کشور نشود تصمیمی که در رابطه با تک نرخی شدن ارز گرفته شده است عملی نمی‌شود.

*تئوری بلدم؛ عمل نمی‌دانم

تقوی در پاسخ به پرسشی درباره امکان تکرار اتفاقات سال 91 و تخلف بانک‌ها در فروش ارز به قیمت بالاتر از دستورالعمل بانک مرکزی، گفت: من تئوری می گویم و درباره آنچه در عمل اتفاق می‌افتد چیزی نمی‌دانم؛ چنانکه من پیش بینی می کردم که قیمت ارز کاهش میابد اما اتفاق نیفتاد.

وی افزود: فرض من این بود که قبلا تحریم شده بودیم و دلار به ما نمی‌دادند و معاملات دلاری نمی‌توانستیم انجام بدهیم اما الان نفت بیشتری می فروشیم و دلار بیشتری هم می‌گیریم و بنابراین با افزایش ورود دلار به بازار، قیمت ارز کاهش پیدا می کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها