أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۹۱۰۹۳
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
در گفتگو با صابرنیوز مطرح شد؛
در پی طرح این اظهارات از سوی این بازیگر که در معمای شاه نقش «روح الله خالقی» را ایفاء می کرده، «علی لدنی» تهیه کننده این سریال توضیح هایی درباره این سخنان داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از صابر نیوز، جعفر والی بازیگر پیشکسوت تئاتر در مراسم تقدیری که از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر برگزار شد، اظهاراتی را بدین شرح مطرح کرد: «من در طول عمرم یک کار انجام دادم که خیلی پشیمانم؛ سریال معمای شاه. ما در این دوران زندگی کردیم. والله این‌طور نبود. به خدا این‌طور نبود که این سریال روایت می‌کند.»

در پی طرح این اظهارات از سوی این بازیگر که در معمای شاه نقش «روح الله خالقی» را ایفاء می کرده، «علی لدنی» تهیه کننده این سریال با ارائه توضیح هایی درباره این سخنان گفت: «طرح چنین اظهاراتی از سوی این بازیگر و تخطئه سریالی که گروهی از هنرمندان مختلف در ساخت آن حضور دارند، مایه تاسف است. این مطالب در شرایطی عنوان می شود که سازندگان سریال بیشترین همکاری را با او  داشته و حتی در مواقعی که آقای جعفرخان والی قادر به حفظ کردن دیالوگ ها نبودند و کار ضبط سریال به برداشت های طولانی و مختلف می انجامید، گروه سازنده با صبر و بردباری فراوان این وضعیت را تحمل کرده و با همراهی مسوولانه سعی کرده اند خللی به نقش وی وارد نشود. حالا مشخص نیست چرا ایشان چنین اظهاراتی را درباره سریال بیان کرده اند.»

لدنی با بیان این مطلب که «به واسطه حضور این هنرمند، ما دردسرهای فراوانی را متحمل شدیم اما از حضور ایشان در سریال پشیمان نیستیم» گفت: «به احترام این هنرمند، گروه سازنده برداشت های بالا را صبورانه تحمل کردند و حتی از مقطعی به بعد با وجود اندک بودن تعداد سکانس های این بازیگر از فیلم نامه چشم پوشی کرده و بیان دیالوگ ها را به عهده خود وی گذاشتند. شاید به دلیل این حواشی و مسائل است که روح استاد این روزها از حضور در معمای شاه آزرده است و با چنین اظهار نظرهایی کل فعالیت یک گروه را زیر سوال می برند.»

لدنی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از اظهارات والی که در آن با ذکر قسم جلاله «والله» عنوان کرده: «آن دوران این‌طور نبود که این سریال روایت می‌کند» گفت: «بازیگری در کسوت و پیشینۀ جعفر والی قاعدتا باید پیش از حضور در اثری، فیلم نامه آن را مطالعه کنند. اگر در مورد معمای شاه فیلم نامه ای که به ایشان داده شده را مطالعه نکرده باشند، اشکالی حرفه ای و جدی به وی وارد است. اگر هم مطالعه کرده اند و سپس نقش را قبول کرده اند؛ دیگر طرح چنین مطالبی چه موضوعیتی دارد؟!» شکرخدا هم شواهد نشان می دهد آنچه که ساخته شده با آنچه که نگاشته شده عیناً تطابق دارد.

لدنی درباره بخش دیگر سخنان والی که با ارجاع به آن زمان گفته وضعیت دوران پهلوی شبیه آنچه معمای شاه نشان می دهد نبوده گفت: «زندگی کردن افراد در یک دوره خاص دلیلی بر اطلاع از همه جزئیات و زوایای تاریخی یک دوره نیست. حضور ایشان در آن دورۀ تاریخی که سند تاریخی به حساب نمی آید. آیا جعفر والی در لایه های پنهان آن مقطع تاریخی حضور داشته است؟ آیا به دربار، ساواک و نسخت وزیری رفت و آمده داشته است؟ آیا با نمایندگان قدرت های خارجی آن دوره ارتباط داشته اند؟ از نظر ایشان کدام بخش از سریال خلاف واقع است؟ آیا رویدادهایی مانند: بحران نان، وقایع سی تیر، بیست و هشت مرداد و... زاییده تخیل سازندگان سریال بوده یا در عالم واقعیت رخ داده است؟ اساسا کدام بخش از سریال از نظر استاد والی با واقعیت تاریخی متناقض است که ما درخصوص آن تامل کنیم؟»

لازم به ذکر است این مجموعه تخت نظر مورخین معتبر کشور به رشتۀ تحریر در آمده که صد البته نمی تواند نگاه شخصی نویسندۀ اثر در محتوای تاریخی سریال حاکم باشد. مورخینی که هر کدام ده ها تألیف داشته که برخی از آن در دانشگاه ها تدریس می شود. صرف نظر از کار پژوهشی 5600 نسخه سند از ساواک، نخست وزیر، وزارت دربار و غیره در اختیار پروژه قرار داده شده که نمی توان آن را انکار کرد و فجایع رخ دادۀ عصر پهلوی را نادیده گرفت.

لدنی در پایان با ابراز تاسف بابت پاسخ نامناسبی که جعفر والی به رفتار مهربانانه گروه سازنده داده اند گفت: «گروه سازنده معمای شاه با والی مانند یک پدر رفتار کردند. ایشان حتی تا آخرین لحظات همکاری با سریال نیز از حضور در جمع سازندگان سریال ابراز رضایت می کردند که فیلم ضبط شدۀ آن از آخرین روز خداحافظی ایشان به عنوان پشت صحنه موجود است. استاد عزیز آخر یک بام و دو هوا برخورد کردن در شأن مقام شما نیست.»

در آخر معروض می دارم، آقای والی عزیز و گرامی حضورتان در پروژه معمای شاه برای کل عوامل افتخاری بوده و همچنان جنابعالی را جزء گروه و عوامل معمای شاه می دانیم ولی  متاسفانه برخی شما را برای رسیدن به مقاصد خودشان دستاویز قراردادند تا به نیت های سیاسی خودشان نزدیک شوند و از چهره فرهنگی شما برخی نیات سیاسی را تحقق بخشند.
 امید است با توکل به خداوند منان شاهد هنرنمایی دیگر از شما استاد گرانقدر سینما، تئاتر و تلویزیون باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها