کد خبر: ۳۹۱۱۵۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۹     ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
تصويري كه با شنيدن اظهارات برخي چهره‌هاي دولتي و اصلاح‌طلب از ايران به ذهن متبادر مي‌شود؛ تصوير كشوري است با ۲۴ ميليون گرسنه، ۸ ميليون بيكار و با خزانه خالي كه اوضاعش از پاكستان و سوريه هم بدتر است!
به گزارش پایگاه 598، فارس نوشت: «سياه‌نمايي» كار كم‌هزينه‌اي نيست... يعني مردم و حكومت از بابت آن دچار مشقت‌هاي فراواني مي‌شوند. خاصه آنكه واقعيت هم نداشته باشد. و مخصوصاً اگر قصد و غرضي هم در پشت آن قرار داشته باشد.

قديمي‌ها مي‌گفتند:‌«شايد كاسه‌اي زير نيم‌كاسه باشد»...!

ماجرا البته وقتي جالب‌تر مي‌شود كه سياه‌نماها و مفسدنماها به لحاظ رياضي، رابطه مستقيمي با مقولاتي مثل «حقوق‌هاي نجومي» و «شيشليك‌خوري» هم دارند و افكار عمومي، صحبت‌هاي اقتصادي آنها را با عنايت به اين دو صفت مي‌شوند و مي‌خوانند.

***

شروع: معلوم نيست قصد سياه‌نمايي در كار بوده باشد يا نه! اما نفر اولي كه بازي را شروع كرد؛ شخص رئيس‌جمهور روحاني بود.

او در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها در سال 92 گفته بود: «دولت در شرايطي كار خود را آغاز كرده است كه با يك خزانه خالي و انبوهي از بدهكاري مواجه است».

سخني كه البته درست نبودن آن چه به لحاظ واقعيت‌هاي موجود و چه به لحاظ اظهارات ساير مقامات دولت نظير معاون اول، وزير اقتصادي و رئيس بانك مركزي درست نبود و آنها قبل از روحاني صحبت‌هايي با اين محتوا كه صندوق دولت پُر است و مبالغ هنگفتي را هم در اختيار دارد مطرح كرده بودند.[1]

اما اظهارات روحاني در كنار ساير حرف‌هاي عجيب او مبني بر «اثرگذاري شديد تحريم‌ها»، «مشكل‌دار بودن آب خوردن» و «خطر جنگ عليه ايران» به مثابه جرقه‌اي به انبار كاه، باب جديدي را در تاريخ حيات سياسي جريان دولتي اعتدال و البته جريان خاص يا همان اصلاح‌طلبان گشود.

پرونده‌اي جديد با اين محتوا كه غير از روحاني و حلقه اطرافش؛ چهره‌هاي تماماً سياسي اردوگاه اصلاحات نيز به ناگاه جملگي تبديل به «اقتصاددان» شدند و شروع به سياه‌نمايي از اضلاع مختلف ايران اسلامي بويژه در وجه اقتصادي كردند.

پرونده‌اي كه البته تاريخ حتماً يك روز به قضاوت آن خواهد نشست و نيات پشت پرده آن را بيش از اين براي مردم بازگو خواهد كرد.

 

*شيشليك بخور، مشكلات را بزرگنمايي كن.../دولت ديگر پول حقوق را هم ندارد!

آن خشت كجي كه گفتن عبارت «خزانه خاليست» گذاشت؛ سوگمندانه ديواري بر خود رويانده است كه هر روز ميوه‌هاي تلخ جديدي از آن به ثمر مي‌رسد.

در روزهاي اخير، اين «مرتضي الويري» ، چهره كارگزاراني و از دستگيرشدگان سال 88 بود كه در بخشي از گفت‌وگوي خود با شماره 189 نشريه تجارت فردا اظهار كرد:

«اكنون بدهي‌هاي معوقي كه گريبانگير دولت شده و تعهداتي مانند يارانه‌ها و مسكن مهر و ... در كنار افت قيمت نفت، همه و همه شرايطي را ايجاد كرده كه در برخي از ماه‌ها دولت حتي توان پرداخت حقوق كارمندان خود را ندارد و با مشكل مواجه است. اين ويژگي جديدي است كه سال 1395 را از سال 1367 متمايز مي‌كند. تعهدات اين روزهاي دولت در آن موقع وجود نداشت.»

و بلافاصله پس از الويري بود كه «علي‌اوسط هاشمي» استاندار سيستان و بلوچستان نيز طي اظهاراتي در يك همايش گفت:‌ بدون برجام معلوم نبود بتوانم حقوق كارمندان دولت را پرداخت كنم! [2]

و صحبت‌هاي اين دو چهره درباره بي‌پول دولت براي پرداخت حقوق يا وابستگي حقوق كارمندان به چيزي به نام برجام! در حالي است كه جنجال «حقوق‌هاي نجومي» در دولت اعتدال هنوز دست از دامان دولت نكشيده است.

*10 ميليون نفر هيچ افقي براي خود نمي‌بينند/2 نه، 6 هم نه! بگوييد 8 ميليون بيكار

اصلاح‌طلب بعدي، «حميدرضا جلايي‌پور»، از چهره‌هاي مشاركتي است.

او در مصاحبه با شماره 91 نشريه صدا مي‌گويد: «ما 10 ميليون جمعيت در ايران داريم كه هيچ افقي را براي زندگي خود نمي‌بينند. آنها مي‌بينند چه اين جناح بيايد و چه آن جناح، چه اين دولت بيايد و چه آن دولت؛ وضع آنها تغيير نمي‌كند»!

وي در همان مصاحبه هم گفته بود كه روحاني 22 ميليون رأي دارد...

جلايي‌پور البته به صدا نگفته بود كه اين آمار خود را از كجا و بر اساس كدام رأي‌گيري آورده است؟! اما نكته مهمتري كه در صحبت‌هاي او و سؤالات نشريه صدا ناگفته ماند اين بود كه اتفاقا مردم فرق ميان اين جناح و آن جناح را خوب مي‌دانند.

مردم به نيكويي مي‌دانند كه يك جناح چگونه ژن «حقوق‌هاي نجومي» را در رحِم خود پرورش مي‌دهد؛ به «شيشليك‌خوري» اشتهار دارد و درباره فتنه هم يا عامل است يا ساكت.

و همين مردم نيز به روشني در خاطر دارند كه چگونه يك جناح سياسي درباره مانورهاي تجمل سكوت كرد، خواستار دائم‌العمري يك رئيس جمهور بود و در مقابل اغلاط و حتي تئوري «دوستي با اسرائيل» حلقه انحرافي نيز ساكت بود و لام تا كام سخني نگفت.

«محسن صفايي‌فراهاني»، نفر بعدي از اصلاح‌طلبان است كه رد پاي بزرگي در اين مسئله دارد.

او كه در فتنه سال 88 نيز دستگير شد؛ در گفت‌وگو با نشريه صدا (شماره 91) گفته است: «وجود بيش از 6 ميليون بيكار در كشور يك سونامي خطرناك است».

اين البته بخشي از صحبت‌هاي صفايي فراهاني درباره اقتصاد ايران است.

او مدتي قبل نيز در گفت‌وگو با ايلنا اقتصاد ايران را بحراني و غارت‌زده توصيف كرده و زماني ديگر نيز در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت، بانك‌هاي ايران را فلج و نيمه‌ورشكسته دانسته بود.

در زمينه بيكاري اما اصلاح‌طلبان آماري حتي تا «8 ميليون» را هم ذكر مي‌كنند [2] و اين در حالي است كه بر طبق اعلام مركز آمار ايران، نرخ بيكاري در جمهوري اسلامي ايران و در سال 94، تنها 11 درصد است.

11 درصدي كه البته نسبت به سال 89 نيز 3 درصد كاهش يافته و اين مسئله جاي خرسندي دارد نه جاي تأسف. اگرچه بيكاري حتي يك نفر هم در جامعه اسلامي زياد است.

في‌الواقع حتي به اذعان رسانه‌هاي اصلاح‌طلب عدد مستقيم بيكاري در ايران 80 ميليون نفري، ‌چيزي در حدود 2.5 ميليون نفر است و در نگاه اول، مشخص نيست اصلاح‌طلبان با الصاق چند ميليون ديگر به اين عدد چه قصد و هدفي را دنبال مي‌كنند؟!

 

*در تهران فاجعه رخ داده و تا «100 سال» آينده هم درست نمي‌شود/از كشورهاي همسايه بدتريم...

«مرتضي حاجي»، چهره اصلاح‌طلب ديگري است كه در گفت‌وگو با شماره 24 مرداد روزنامه اعتماد اظهار كرده بود: بايد در نظر گرفت كه امكانات دولت براي تحقق شعارهايش محدود بوده است.

«غلامرضا انصاري»، قائم مقام حزب اتحاد ملت و عضو شوراي شهر تهران نيز در بخشي از مصاحبه خود با شماره 91 نشريه صدا با بيان اينكه تراكم‌فروشي در دوره محمدباقر قاليباف، شهردار تهران اوج گرفته، مي‌گويد: واقعيت اين است كه فاجعه‌اي كه در اين 10 سال (دوره مديريت قاليباف و در تهران) روي داده تا 100 سال آينده هم قابل جبران نيست.‌

«سارا شريعتي» از استادان جامعه‌شناس كه گويا به اصلاح‌طلبان نزديك است نيز اوايل سال گذشته در نشستي اظهار كرده بود:‌« با توجه به اينكه در چند‌ سال اخير تعداد طردشدگان‌ رو به افزايش است، به‌نظر مي‌رسد يك سياست طردشدگي وجود دارد و بايد ديد چه كساني از طردشدگي سود مي‌برند و در نتيجه به بقاي اين شرايط كمك مي‌كنند؟!»[4]

«جواد اطاعت»، كه او هم از چهره‌هاي اصلاح‌طلب است و نامش در فهرست نمايندگان مستعفي مجلس ششم ديده مي‌شود، سال گذشته در يك ديدار دانشجويي شراط ايران اسلامي را حتي از كشورهاي همسايه (عراق و پاكستان و افغانستان و غيره) نيز بدتر عنوان كرده و گفته بود:‌ «ايران در شاخص‌هاي منفي از ميانگين كشورهاي همسايه نيز وضع بدتري دارد...! متاسفانه ما در شاخص‌هاي منفي مثل اعتياد، بيكاري و تورم از ميانگين كشورهاي همسايه نيز اوضاع نامناسب‌تري داريم.»[5]

 

*ايرانِ خراب و فقير و گرسنه.../وقتي دولت هم نمي‌خواهد از اصلاح‌طلبان عقب بماند

در اين ميان اما تلاش برخي چهره‌هاي دولتي نيز براي الحاق به جماعت سياه‌نماها ديدني است.

خاصه آنكه آنها شايد نمي‌دانند اثر سياه‌نمايي و مفسدنمايي در كلامشان، مي‌تواند اثر تخريبي بيشتري بر روي افكار عمومي داشته باشد.

بويژه اينكه اولا اين سخنان صحيح نيستند و مخلوطي از درست و غلط محسوب مي‌شوند و ثانياً اگر سياه‌نمايي توسط مسئولي دولتي انجام بگيرد، مصداق گزيده‌تر بردن كالا مي‌شود و آسيب بيشتري دارد.

«مجيد انصاري» ، معاون پارلماني وقت رئيس‌جمهور و معاون حقوقي فعلي در سال 93 طي اظهاراتي گفته بود:‌ دولت يازدهم درآغاز كار با مشكلاتي فراتر از دولت پس از جنگ روبرو بود.[6]

جملاتي شبيه به آنچه كه مردم در دوران احمدي‌نژاد هم از زبان برخي مقامات دولت شنيده بودند كه مي‌گفتند شرايط امروز از «شعبِ ابي‌طالب» هم بدتر است و از دوران جنگ هم سخت‌تر!

«محمد نهاونديان» رئيس دفتر رئيس جمهور نيز چهره دولتي بعدي است كه سال گذشته گفته بود: اقتصاد ايران در زندان است. [7]

«علي‌اكبر سياري» معاون وزير بهداشت هم به تازگي به همين جرگه پيوسته است.

او اخيراً طي اظهاراتي در جلسه ستاد ساماندهي امور جوانان گفته است: «در حال حاضر 30 درصد مردم كشور گرسنه‌اند و نان خوردن ندارند كه اين آمار را وزارت رفاه هم تائيد مي كند»![8]

در واقع همانطور كه معلوم نيست رقم 8 ميليوني بيكاران كه اصلاح‌طلبان بر آن تأكيد مي‌كنند از كجا آمده است؛ حكماً تعداد 24 ميليوني گرسنگان هم -طبق آمار معاون وزير- مشخص نيست و نخواهد شد.

چه اينكه واقعيت‌هاي عيني جامعه در كنار رخدادهايي مثل افزايش گسترده ميزان سفرهاي نوروزي، افزايش اميد به زندگي در ايران، افزايش رشد جوانان ايراني، افزايش نقدينگي، كاهش نرخ بيكاري و غيره هرگز اين آمار ادعا شده را تأييد نمي‌كند.

«عبدالرضا رحماني فضلي» وزير كشور هم متأسفانه چندي قبل در صحبت‌هايي در سفر به كرمانشاه گفته بود:‌«قطعا با مردم گرسنه و فقير و بيكار نمي‌توان امنيت را تأمين كرد و حركت ما به سمت اقتصاد مقاومتي مي‌تواند براي ما امنيت را هم رقم بزند.»[9]

«رضا صالحي‌اميري» ، رئيس سازمان اسناد و معاون روحاني هم نفر بعدي است كه اخيراً در مصاحبه‌اي كه با روزنامه آرمان امروز انجام داد، تأكيد كرد:‌ به اعتقاد من اگر برجام نبود ما به سمت وضعيت نفت در برابر غذا و دارو مي‌رفتيم. [10]

صحبت‌هاي اين مقامات دولتي و تصوير عجيب و غريبي كه بواسطه آنها از ايران اسلامي در هر ذهني ايجاد مي‌شود در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران هم‌اكنون به اذعان صندوق بين‌المللي پول جزو 20 اقتصاد بزرگ دنياست [11]، از تحريم‌ها و كاهش قيمت نفت ضربه شديدي نخورد و فلج هم نشد، در بسياري از علوم روز، جزو 10 كشور اول دنياست، به اذعان محافل غربي از 5 كشور ديگر جهان حمايت مستقيم مالي، تسليحاتي و دفاعي مي‌كند، دارنده بزرگترين ذخاير نفت و گاز جهان است، امن‌ترين كشور در منطقه و حتي در جهان است و غيره...

و اكنون بايد پرسيد كه مقامات دولتي مذكور با چه هدف و نيتي دست به اين سياه‌نمايي‌هاي گسترده زده‌اند؟!

 

*نظر مقام معظم رهبري درباره بزرگ‌نمايي مشكلات كشور چيست؟/رمزگشايي از اين‌همه سياه‌نمايي

مقام معظم رهبري گويا در اشاره به همين صحبت‌هاست كه در ديدار سال گذشته خود با مديران صدا وسيما، تغيير باور به آينده و حال را از اهداف جنگ نرم دانستند و خاطر نشان كردند: آنها مي‌خواهند به جوان امروزي القاء كنند كه وضع كنوني كشور مايه شرمندگي است و رسيدن به پيشرفت در آينده نيز غيرممكن است تا نشاط و تحرك و علم آموزي و اميد به آينده را از نسل جوان بگيرند.[12]

معظم‌له طي سخناني در سال 78 نيز تأكيد كرده بودند كه: ‌«بزرگنمايي در مورد مشكلات اقتصادي، بخش ديگري از توطئه است»[13]

در كنار تمام صحبت‌هاي اشاره شده در اپيزودهاي قبلي كه البته به نسبت خوانش‌هاي ما از سياه‌نمايي‌هاي صورت گرفته؛ «كف روي آب» محسوب مي‌شوند و ناصحيح بودن آنها براي دوست و دشمن نيز آشكار است؛ اظهارات اصلاح‌طلبان مبني بر «بداخلاقي»، «فرصت‌طلب بودن»، «شقاوت» و «ناآگاهي» جامعه و مردم ايران نيز وجود دارد و قابل استناد است كه براي جلوگيري از اطاله كلام و دور شدن از محتواي اصلي گزارش از اشاره به آنها خودداري مي‌كنيم.

كما اينكه از بررسي علت بيان عمده سخنان مذكور در دوران «پسابرجام» نيز عبور و آنرا به وقت ديگري موكول مي‌كنيم...

 اما ذكر اين نكته ضروريست كه يقينا اين گفته‌ها و نوشته‌ها نمي‌تواند در پرونده تلاش دشمن براي ايجاد «ناآرامي اقتصادي» در ايران بي‌تأثير باشد.

گزينه‌اي كه در كلام رهبر انقلاب و عدد كثيري از رجال امنيتي، نظامي و سياسي كشور طي ماه‌ها و سال‌هاي گذشته مورد اشاره قرار گرفته و جالب آنكه حتي جريان اصلاح‌طلب نيز اشاره‌هايي به آن داشته و مثلاً بيان كرده است كه «مسئول ناراضي‌سازي اقتصادي مردم اصولگرايان هستند»...[14]

***

1_ http://www.rajanews.com/news/155141

2_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13950605000253

3_ http://www.seratnews.ir/fa/news/291329

4_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940420001380

5_ http://www.isna.ir/news/94072012713

6_ http://yalasarat.com/prti3pa3.t1arq2bcct.html

7_‌ http://www.farsnews.com/13941011000679

8_ http://www.asriran.com/fa/news/487780

9_ http://www.asriran.com/fa/news/480695

10_ http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/160162

11_ http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/01/26/711175

12_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=31050&p=2

13_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2936

14_ http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/147659


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها