يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۱۱۶۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
انتشار خبر و فايل صوتي درگيري يك نماينده مجلس شوراي اسلامي با يك خبرنگار، نشان مي‌دهد كه هر دو دچار اشتباهاتي جدي هستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روز گذشته خبري منتشر شد كه از درگيري لفظي و حتي فيزيكي يك نماينده مجلس با خبرنگار روزنامه ايران حكايت داشت. اين درگيري بين نادر قاضي‌پور، نماينده شهر اروميه در مجلس شوراي اسلامي و «احسان بداغي»، خبرنگار روزنامه ايران گزارش شده بود.

ظاهر ماجرا از آنجا آغاز شده كه خبرنگار روزنامه ايران، سوالي را در خصوص فراكسيون مناطق آذري‌نشين مطرح مي‌كند كه با واكنش نماينده محترم اروميه مواجه مي‌شود. يك فايل صوتي كوتاه از اين درگيري منتشر شده كه ظاهرا كامل نيست و آغاز ماجرا و چگونگي آن را نشان نمي‌دهد.

به هر روي، حرف‌هايي در اين فايل صوتي رد و بدل شده كه قطعا در شان مجلس شوراي اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران نيست. به هر روي، تذكار برخي نكات براي كساني كه آن فايل صوتي را شنيده‌اند ضروري به‌نظر مي‌رسد:

الف – جا دارد جناب آقاي قاضي‌پور، كنترل بيشتري بر گفتار و رفتار خويش داشته باشند. پيش‌تر نيز سخناني از ايشان در جمع هوادارنشان و پس از پيروزي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي منتشر شد، كه متاسفانه در شان ايشان و مردمي كه به وي راي داده بودند، نبود. در خصوص اين مصاحبه نيز، خبرنگار هر سوالي پرسيده باشد يا هر رفتاري كرده باشد، نمي‌تواند مجوزي براي برخورد فيزيكي تلقي شود.

ب – رفتار خبرنگار روزنامه ايران هم از ديگرسو چندان حرفه‌اي به‌نظر نمي‌رسد. حتي شايد اين انگاره دور از ذهن نباشد كه وي قصد عصباني كردن طرف مقابل را دارد. در فن مصاحبه، اصولا خبرنگار وارد مجادله نمي‌شود بلكه سوال مي‌پرسد و اگر طرف مقابل پس از يكي دو سوال نشان دهد كه نمي خواهد به سوال پاسخ دهد، از سوال بايد گذشت.

ج – آقاي قاضي‌پور حتما اين نكته را مي‌دانند يا بايد بدانند كه سابقه تشيع در ايران به قبل از دوران صفويه بازمي‌گردد. مثلا شهر مقدس قم سابقه طولاني مدت تشيع دارد و سبزوار نيز تا حدودي. آنچه در دوران صفويه رخ داد، آوردن تشيع به ايران نبود، بلكه همه‌گير شدن اين مذهب و رسمي شدن آن بود.

د – خبرنگار محترم روزنامه ايران نيز بايد اندكي بيشتر در مورد صوفيه بداند. صفويه صوفي بودند اما به هيچ روي بنيان‌گذار تصوف نبودند. زمان پيدايش تصوف به قرن دوم هجري قمري بازمي‌گردد. امثال «حسن بصري» و «ابوهاشم كوفي» صدها سال با صفويه فاصله تاريخي دارند. سفيان ثوري چه ربطي با صفويه داشت يا جنيد بغدادي كي نان شيخ صفي‌الدين و شيخ حيدر خورده بود؟ تصوف مدت‌ها قبل از صفويه شكل گرفته و در ايران نيز وجود داشته تا آنجا كه برخي بزرگان آن در اطراف خراسان مي‌زيسته‌اند. اين خبرنگار محترم، تاكنون كتاب «اسرار التوحيد في مقامات شيخ ابي‌سعيد» را از نزديك ديده است؟ اين كتاب در قرن ششم قمري تاليف شده آن هم 130 سال پس از مرگ ابوسعيد در خراسان. صفويان قرن دهم هجري قمري تازه به حكومت رسيده‌اند.

ه – قطعا تمام اقوام و آحاد ملت ايران، در دفاع از نواميس ملك و ملت در جريان دفاع مقدس تشريك مساعي داشته‌اند، از جمله دلاورمردان آذربايجان كه با لشكر عاشورا، همواره بر رژيم بعث تاختند. نبايد به دفاع مقدس، بعد قوميتي داد. در آن 8 سال پرشكوه، تمام ايرانيان از اين مرز و بوم دفاع كردند.

و – شايسته نيست اين‌دست درگيري‌ها فورا به اتهام ضديت با اسلام و ضديت با ولايت فقيه منجر شود. اين‌گونه اتهامات، اتهامات كوچكي نيستند كه چون نقل و نبات بعضا رد و بدل مي‌شوند.

خوب است گزارشي كه سايت «آذري‌ها» در خصوص «تذكر صريح رهبر انقلاب به نمايندگان مجلس» منتشر كرده، همچنان مدنظر آقاي قاضي‌پور و همه نمايندگان محترم باشد: «يك نكته‌اي كه [بايد] خيلي به آن دوستان توجّه بكنند: ببينيد ما در داخل كشور يك گُسلهايي داريم، گُسلهاي قومي داريم، گُسلهاي عقيدتي داريم، سنّي و شيعه داريم مثلاً فرض بفرماييد، گُسلهاي جناحي داريم -همين جناحهايي كه هست، كه مي‌بينيد- اين گُسلها تا مادامي كه فعّال نشده، زلزله به وجود نمي‌آيد؛ اشكالي هم ندارد. بودن اختلافات اشكالي ندارد. اگر چنانچه اين گُسلها فعّال شد، آن‌وقت زلزله به وجود مي‌آيد؛ سعي دشمن در فعال كردن اين گُسلها است؛ حواستان باشد. مرتّباً دارند بر آتش اختلافات ميدمند براي اينكه آن را برافروخته‌تر و مشتعل‌تر بكنند.»
لازم است تمامي نمايندگان محترم مجلس، سخنان فوق رهبر معظم انقلاب اسلامي را نصب‌العين خود قرار دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها