أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۱۳۰۱
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
۸ اقتصاددان: كاهش تورم و تك رقمي شدن آن هيچ ارزشي ندارد و تاثير آن در زندگي مردم ديده نمي‌شود. تك رقمي تورم به قيمت بيكار شدن كارگران كارخانه‌ها و تشديد ركود است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسيم، بررسي سه سال حضور حسن روحاني در راس قوه مجريه نشان مي دهد كه دولت تدبير و اميد در 1100 روز گذشته دستاورد اقتصادي قابل اعتنايي به جز كاهش تورم نداشت. به گزارش «نسيم آنلاين»، طبق آمار، دولت يازدهم كشور را با تورم حدود 40 درصد از دولت قبل تحويل گرفت و ظرف مدت سه سال توانست آن را به زير 10 درصد برساند. اين در حالي است كه ميزان نقدينگي در سالهاي حضور حسن روحاني در راس قوه مجريه از 492 هزار ميليارد تومان به 1060 هزار ميليارد تومان رسيده و حدود 600 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

بسياري از اقتصاددانان بر اين باورند كه دولت حسن روحاني طي 1100 روز گذشته نقش چنداني در كاهش تورم ايفا نكرده زيرا روند افزايش نقدينگي و رشد پايه پولي در دولت يازدهم تداوم داشته است. آنها تاكيد دارند كه تورم 40 درصدي سال پاياني دولت احمدي نژاد نقطه اوج تورم بود و هر دولتي بعد از دولت دهم بر راس كار قرار مي گرفت، تورم در مسير كاهشي قرار داشت.

برخي از ديگر از اهالي علم اقتصاد، ركود عميق سه سال گذشته را دليل كاهش تورم مي دانند. براساس گزارش‌هاي بانك مركزي قدرت خريد مردم طي 1100 روز گذشته با كاهش جدي رو به رو شده و همين مسئله بر كاهش تقاضا و ركود در كارخانجات و واحدهاي توليدي دامن زده است. در واقع در سه سال گذشته روزي نبوده كه خبر از تعطيلي يك واحد توليدي نشويم و طبق آمارهاي غير رسمي حدود يك ميليون نفر در سه سال فعاليت دولت يازدهم شغل خود را از دست داده اند. بخشهاي اصلي و محرك اقتصاد ايران هم كه مي توانست ركود را از اقتصاد كشور دور نگه دارد طي 1100 روز گذشته روزهاي بسيار بدي را گذراندند. بخش مسكن و ساخت و ساز با تعطيلي طرح بزرگ مسكن مهر و بي برنامگي عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم عملا تعطيل شده است. صنايع كشور هم وضعيت بسيار بدي را دارند و طبق آمار با رشد منفي رو به رو هستند. بنابراين طبيعي است كه تورم در مسير كاهش قرار گيرد. اما رئيس جمهور و ساير دولتمردان همچنان كاهش تورم را نكته اي مثبت در كارنامه دولت تلقي مي كنند. رئيس جمهور روز گذشته و در اختتاميه جشنواره شهيد رجايي اعلام كرد كه سابقه نداشته هيچ تورم در طول تاريخ سه سال مداوم مسير كاهشي را در پيش گيرد.

با توجه به اين ادعاي دولتمردان تدبير و اميد «نسيم آنلاين» پاي صحبت هشت اقتصاددانان نشست و نظر آنها را در اين زمينه جويا شد. اكثر آنها بر اين باورند كه كاهش تورم و تك رقمي شدن آن هيچ ارزشي ندارد و تاثير آن در زندگي مردم ديده نمي شود. آنها تورم تك رقمي را به قيمت بيكار شدن كارگران كارخانه ها و تشديد ركود مي دانند. مشروح صحبتهاي آنها در جدول زير مي آيد:


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها