يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۱۳۲۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۵     ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
وزير دفاع آمريكا:
در پي اولين تجاوز ارتش تركيه به خاك سوريه و درگيري‌هاي اخيرش با نيروهاي كردي كه مورد حمايت آمريكا هستند، نشانه‌هاي بحراني تازه در روابط تركيه و آمريكا پديدار شده است،
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سايت شبكه الجزيره، اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا در كنفرانس خبري در مقر وزارت دفاع اين كشور از تركيه خواست بر جنگ با داعش متمركز كند و نيروهاي كرد مخالف نظام سوريه را هدف نگيرد. اين درخواست در چارچوب اختلافات ميان واشنگتن و آنكارا درباره عمليات "سپر فرات" است كه هر روز خود را بيشتر نشان مي‌دهد.

كارتر در جمع خبرنگاران گفت:‌ ما از تركيه مي‌خواهيم بر جنگ با داعش تمركز كند و با نيروهاي دموكراتيك سوريه درگير نشود.

او با بيان اينكه آمريكا از چند روز پيش تماس‌هايي را با تركيه در اين زمينه برقرار كرده است، تاكيد كرد: جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا با همتاي تركيه‌اي‌اش در اين باره رايزني كرده است.

بن رودس، معاون مشاور امنيت ملي آمريكا در كاخ سفيد نيز تصريح كرد، ادامه هدف گرفتن نيروهاي دموكراتيك سوريه از سوي تركيه موجب نابودي تلاش‌ها براي ايجاد "يك جبهه منسجم" عليه داعش مي‌شود.

اما كارشناسان معتقدند كه حمله تركيه بار ديگر از اهداف مختلف ديگري پرده برداشت كه نشان داد تركيه چندان هم در جنگ با داعش هم‌پيمان آمريكا نيست.

كارتر تاكيد كرد: هيچ تغييري در  استراتژي آمريكا رخ نداده و شبه نظاميان "سوريه دموكراتيك" و تركيه دو هم‌پيمان مهم ما در سوريه هستند.

پنتاگون اميدوار است كه نيروهاي مورد حمايتش در نهايت بتوانند شهر رقه را از چنگ داعش خارج كنند.

كارشناسان مي‌گويند، بهترين تصور براي خواباندن آتش تنش اين است كه تركيه تضمين‌هاي آمريكا مبني بر عقب‌نشيني يگان‌هاي مدافع خلق كرد به شرق رود فرات را بپذيرد. تركيه مي‌خواهد مانع از پيشروي و گسترش دايره حضور نيروهاي كرد در نزديكي مرزهايش شود لذا خواهان عقب‌نشيني آنها به شرق رود فرات است.

كارشناسان هشدار دادند كه روشن نيست تركيه از موضعش عقب‌نشيني خواهد كرد يا نه چرا كه بعيد است واشنگتن جانب كردها را در مقابل تركيه كه شريك آن در ائتلاف ناتو است، بگيرد.

برت مك‌گورك، نماينده باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا در ائتلاف ضد داعش نيز در بيانيه‌اي در توئيتر ضمن ابراز نگراني درباره تجاوز تركيه به خاك سوريه گفت: ما تصريح مي‌كنيم كه اين درگيري‌ها در جايي صورت مي‌گيرد كه اصلا داعش در آنجا نيست و اين امري غيرقابل قبول و بسيار نگران كننده است.

در مقابل تركيه نيز اعلام كرد، هيچ جنگي در شمال سوريه راه نينداخته و حضورش در شمال سوريه با اطلاع دولت سوريه بوده است.

نومان كورتولموش، معاون نخست وزير تركيه به خبرنگاران در استانبول گفت: تركيه كشوري اشغالگر نيست كه دست به جنگ زده باشد.

او افزود:‌ تمامي طرف‌هاي مربوطه از جمله دولت دمشق از عمليات سپر فرات خبر داشتند و روسيه به دمشق اطلاع داده بود و ما از اين مساله اطمينان داريم.

كورتولموش تصريح كرد، يكي از مهمترين اهداف عمليات "سپر فرات" پاكسازي منطقه از لوث وجود داعش و بازداشتن يگان‌هاي مدافع خلق كرد از ايجاد يك گذرگاهي از سمت سوريه به تركيه است كه مي‌تواند سوريه را تقسيم كند.

در عين حال رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري تركيه در پيامي به مناسبت روز پيروزي كه مصادف است با امروز (سه‌شنبه) گفت:‌ تركيه مصمم است كه گام‌هايي را براي تضمين امنيت شهروندانش در داخل و در كشورهاي مجاور بردارد.

او افزود: عمليات تا زمان خاتمه دادن به تمامي تهديدات ازجمله تهديد يگان‌هاي مدافع خلق كرد ادامه خواهد يافت.

وزير امور اتحاديه اروپا در دولت تركيه نيز گفت:‌ هيچ كس حق ندارد براي تركيه تعيين تكليف كند و بگويد كه چه گروهي تروريستي است كه با آن بجنگد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها