يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۱۴۲۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
در حالی که وزیر اقتصاد گفته است 4 فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم، مشاور روحانی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفته است ما در سال 94 ذاتاً یک اقتصاد ونزوئلایی داشتیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه کیهان، علی طیب‌نیا اخیراً گفت: در سال 93، چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم و این یعنی از رکود خارج شده‌ایم.
 
او در توضیح رکود اقتصادی می‌گوید: رکود به وضعیتی گفته می‌شود که یک کشور برای سه فصل متوالی رشد منفی داشته باشد؛ به طوری که ما در سال 91 و 92 برای هشت فصل رشد اقتصادی منفی داشته و در سال 93 چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم و این یعنی از رکود خارج شده‌ایم.
 
او با اشاره به رشد اقتصادی 1/3 درصدی کشور در سال 94 گفت: در سال 95 شاهد رشد اقتصادی 4/4 درصدی بودیم که در پی سیاست‌های دولت برای تشویق به تولید و کار بوده است.
 
اما روزنامه شرق از قول مسعود نیلی گفته که سال گذشته با کاهش رشد اقتصادی روبرو بودیم.
 
شرق در تعریف رکود نوشت: رکود در چرخه اقتصادی، دوره‌ای را می‌گویند که در آن اقتصاد حالت انقباضی به خود می‌گیرد و کوچک می‌شود و به عبارت دیگر رشد اقتصادی در این دوره منفی می‌شود. این مدت معمولاً در دو دوره سه‌ماهه پی‌درپی تعریف می‌شود.
 
ارائه بسته‌ای برای خروج از رکود تورمی در سال‌های 93 و 94 اعترافی به حاکم بودن وضعیت رکودی است. رشد اقتصادی منفی نه فقط در دو فصل متمادی که در سال‌های متمادی دامن‌گیر اقتصاد ایران شده است.
 
مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور به شرق گفت: از نظر ارزیابی آمارهای اقتصادی، از فصل چهارم سال 1393 رشد اقتصادی کشور با کاهش درخور توجهی مواجه شد. همان طور که می‌دانید، قیمت نفت از نیمه دوم سال 1393 به طور بی‌سابقه‌ای بسیار سریع کاهش یافت.
 
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت می‌افزاید: ما در سال 94 ذاتاً یک اقتصاد ونزوئلایی داشتیم ولی ونزوئلا نشدیم.
 
تدوین کننده بسته خروج غیرتورمی از رکود، درباره تأثیر شوک کاهش قیمت نفت بر «رشد اقتصادی منفی» در سال 94، تأکید کرد: رشد اقتصادی منفی 6/8 درصد و منفی 1/9 درصد که هر دو پشت سر هم رخ داد، اولاً باعث کاهش یک پله نسبتاً بزرگ در سطح تولید ناخالص داخلی کشور شد و ثانیاً ما را از یک روند رشد متوسط حدود چهار درصد سالانه بلندمدت جدا کرد.
 
با مقایسه اظهارات نیلی و طیب‌نیا معلوم نمی‌شود از نگاه تصمیم‌گیران اقتصادی دولت، سال‌های رشد متوالی اقتصادی بوده یا سال‌های کاهش آن، به نحوی که حتی رئیس جمهور یک ماه پیش در کرمانشاه تصریح کرد مشکلی به نام رکود داریم. او البته یک ماه بعد گفت به رشد اقتصادی 4/4 درصد رسیده‌ایم و پس از روحانی، وزیر اقتصاد گفت چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشته‌ایم.
 
دو هفته پیش فرشاد مؤمنی کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد تصریح کرده بود: دولت برخوردی سهل‌انگارانه و تناقض‌آمیز با برنامه توسعه دارد.
 
مؤمنی در پاسخ به این سؤال که چه طیف فکری بیشترین سهم را در آرای اقتصادی رئیس‌جمهور دارد؟ اظهار داشت: من اسم این طیف را می‌گذارم طرفداران برنامه شکست خورده تعدیل ساختاری. در تمام بسته‌های سیاستی دولت در آنها و در متحدان منفعتی آنها را می‌بیند. وقتی دولت در بسته خودش و در شرایطی که کشور با بحران حاد اشتغال روبه‌رو است، می‌گوید؛ پتروشیمی‌ها پیشران اقتصاد هستند، نمی‌توانید نقش مؤثر آنها را نبینید.
 
وی تصریح کرد: برای سال 1395 به طور مشخص می‌توان به رئیس جمهوری گفت که در کنار شما یک فرد صاحب صلاحیت کارشناسی که درباره فشارهای طاقت‌فرسا و فاجعه‌آمیزی که به تولیدکنندگان و عامه مردم تحمیل شده وجود ندارد. ایشان باید یک مشاور تولیدی صاحب صلاحیت انتخاب کند که درک راهبردی داشته باشد و خاک صنعت را هم خورده باشد و دید راهبردی در این زمینه داشته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها