يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۱۴۶۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
ادویه پاکستانی میهمان سفره ایرانیان/
این روز ها سرطان معده با مجوز رسمی میهمان سفره ایرانیان شده تا نه تنها عطر ادویه ایرانی در وادات پاکستانی گم شود بلکه ایرانیان رکورد دار این سرطان در جهان شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از عصرهامون، ادویه یکی از محصولاتی است که در سفره ایرانیان نقش به سزایی دارد از سوی دیگر سرطان معده نیز ارتباط تنگاتنگی با نوع رژیم غذای داشته که مصرف ادویه های بی کیفیت پاکستانی یکی از علل ابتلاء به این سرطان می باشد.

با این حال ادویه پاکستانی در بین مردم سیستان و بلوچستان به علت همجواری با مرز پاکستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در هر خانه ای طرفداران خاص خود را دارد.

چندی پیش بود که کشور افغانستان ادویه پاکستانی را تحریم کرد و اتحادیه خدمات ادویه‌ای افغانستان اعلام کرد که واردات ادویه‌جات پاکستانی به افغانستان را متوقف می‌کند، با این حال سفره ایرانیان همچنان برای این چاشنی سرطان زا پهن است.


واردات بیش از 469 هزار تن محصول به کشور
طاهره هامون نورد مدیر کل گمرکات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی عصرهامون، در خصوص واردات به استان عنوان کرد: سال گذشته واردات از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی استان به وزن 469 هزار و 908 تن و ارزش 691 میلیون و 900 هزار و 162 دلار وارد شده است.

وی ادامه داد: براساس بررسی ها این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 49 درصدی در وزن و با کاهش 33 درصدی در ارزش روبرو بوده است.

هامون نورد اقلام عمده وارد وارداتی را برنج خوراکی، کنجد، دام ،نخود، پارچه، لوازم یدکی خودرو  کالاهای صنعتی و خانگی، چتایی و ادویه عنوان کرد و افزود:  این واردات از کشور های پاکستان،  افغانستان، ترکیه، کره، تایوان ،امارات، چین و سایر کشور ها وارد می شوند.
 
افزایش آمار مبتلایان به سرطان معده در استان
مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که قسمتی از آمارهای سرطان معده در زاهدان را در دست دارد در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با بیان اینکه تعداد موارد سرطان معده که در نرم افزار ICR در سال 1392 ثبت شده است 30 مورد می باشد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در سیستان و بلوچستان در خصوص آمار ارائه شده کم شماری وجود دارد تعداد دقیق بیماران سرطان معده بیشتر از این میزان است.
 
طباطبایی با اشاره به اینکه هنوز به طور دقیق علت های سرطان معده شناخته نشده است، بیان کرد: رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد غذاهای شور، کبابی، دودی و ترشی می تواند زمینه ساز سرطان معده باشد.

وی سن بالا بویژه سن بالای 70 سال را یکی از دیگر عوامل بروز سرطان عنوان کرد و افزود: سابقه خانوادگی در این سرطان نقش بسزایی دارد که در این زمینه نیز جنس مذکر بیشتر در معرض خطر سرطان معده قرار دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیماریهای خاص معده که باعث التهاب طولانی سلولهای معده شود مثل گاستریت طول کشیده، درمان نشده و جراحی معده از دیگر عوامل شایع در بروز این سرطان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها