امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۹۱۵۲۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
ادامه نبردهاي شديد در جبهه‌هاي حلب و حماه، پاسخ منفي كردها به درخواست آمريكا درباره الرقه، ادامه مذاكرات سياسي درباره پايتخت شمال و ابتكار قابل توجه دولت و ارتش سوريه براي تثبيت امنيت دمشق و حومه آن از جمله تحولات ميداني و سياسي صحنه سوريه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، نيروهاي ارتش سوريه شامگاه گذشته به يك دستاورد منحصر به فرد در جبهه حلب دست يافتند به طوري كه توانستند شكاف ايجاد شده از گروه‌هاي تروريستي تكفيري در الراموسه را در تيررس آتش خود قرار دهند، شكافي كه تكفيري‌ها حدود 24 روز پيش با حملات گسترده انتحاري‌هاي خود توانستند ايجاد كنند.

الاخبار لبنان در اين باره مي‌نويسد اين حادثه بسيار مهم به احتمال دست زدن نيروهاي ارتش سوريه به يك عمليات گسترده طي ساعات آتي براي تثبيت اين دستاورد اشاره مي‌كند، اين تحول بر پافشاري دمشق براي حفظ كنترل اوضاع پايتخت شمال سوريه تاكيد مي‌كند. اين پافشاري در موفقيت ارتش سوريه در آزادسازي تپه الصنوبرات نمايان شد كه يك گام ميداني مهم در حومه جنوبي حلب و در جنوب شرقي منطقه دانشكده‌هاي سه‌گانه نظامي قلمداد مي‌شود، با آزادسازي اين تپه،‌جاده كمك‌رساني به تروريست‌ها در تيررس آتش ارتش سوريه قرار گرفت. اين تحول پس از گذشت چند روز از حملات گسترده و شديد ارتش به مواضع و تحركات تروريست‌ها در مناطق دانشكده‌هاي نظامي و الراموسه همزمان با تلاش‌هاي مستمر براي مشغول كردن تروريست‌ها با هدف جلوگيري از تثبيت استحكامات دفاعي آنها محقق شد اين در حالي است كه ارتش سوريه براي بستن كامل شكافي كه تروريست‌ها اخيرا ايجاد كرده‌اند، به طور گسترده برنامه‌ريزي مي‌كند.

همزمان با تمركز ارتش بر مواضع خود در جنوب منطقه دانشكده‌ها،‌يگان‌هاي ارتش در حومه جنوبي حلب پيشروي كرده و برخي شهرك‌ها و تپه‌ها از جمله القراصي، البرنده و  العماره را از اشغال تروريست‌هاي تكفيري خارج كردند.

دستاورد اخير ارتش سوريه و همپيمانانش در حالي محقق شد كه به تعبير روزنامه الاخبار، جنگ اردوغاني در شمال سوريه گسترش يافته است، اين در حالي  است كه همه طرف‌ها مسير مذاكرات احتمالي درباره سوريه ميان واشنگتن و مسكو را پيگيري مي‌كنند از جمله سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه كه امروز چهارشنبه ميهمان تهران است. از سوي ديگر بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه ايران خواستار آن شد تا ارتش تركيه تدابير نظامي خود را در سوريه در سريع‌ترين زمان ممكن متوقف كند، چرا كه ادامه اين تحركات به افزايش پيچيدگي و وخامت اوضاع منطقه منجر خواهد شد.

در يك تحول ميداني ديگر، حملات تروريست‌هاي تكفيري به سركردگي گروه موسوم به جندالاقصي در حومه حماه ادامه يافت به طوري كه اين گروه به همراه گروه‌هاي تروريستي موسوم به جيش التحرير، جيش الفاروق و جيش النصر، شهرك طيبه الامام را در شرق حلفايا در حومه شمال غربي حماه در پي درگيري‌هاي شديد به اشغال خود درآوردند، ارتش سوريه هم به جنوب اين شهرك عقب‌نشيني كرد و خطوط كنترل بين شهرك‌هاي حلفايا و شهر محرده پس از تثبيت مواضع دفاعي ارتش در شمال و شرق اين شهر به همان حال خود باقي ماند.

پيشنهاد واشنگتن براي قيموميت بر مناطق شرقي حلب

الاخبار گزارش داد مذاكرات ميان بازيگران مختلف در جنگ شمال سوريه در حالي ادامه دارد كه هيچ تاثيري بر وضعيت ميداني جز تشديد درگيري‌ها نداشته است، در حالي كه نبردهاي شديد در جبهه‌هاي مختلف ادامه دارد،‌حلب صدر صحنه مذاكرات را حفظ كرده است،‌اين در حالي است كه دمشق و همپيمانانش براي كنترل اوضاع شهر تلاش مي‌كنند،‌اما آمريكا در آن سوي ميدان براي متقاعد كردن روسيه براي موافقت با سناريوي جايگزين تلاش مي‌كند.

اين روزنامه با حساس خواندن اوضاع جبهه حلب به ويژه پس از دخالت نظامي مستقيم و آشكار تركيه آورده است كه صحنه شمال سوريه وارد مرحله بازي در لبه پرتگاه شده است.

روزنامه لبناني تجاوزات نظامي تركيه به خاك سوريه را يك اقدام ماجراجويانه توصيف كرده است.

                                                                 دخالت نظامي آشكار تركيه در شمال سوريه با چراغ سبز آمريكا

اين روزنامه از به وجود آمدن روزنه‌هاي فراوان در ديوارهاي موجود ميان آنكارا و دمشق خبر مي‌دهد،‌اما هنوز زود است درباره به دست آمدن توافق ميان دو طرف سخن گفته شود، به گزارش تسنيم، يك منبع بلندپايه سوري با بيان اين مطلب، بي‌اعتمادي را از مهمترين موانع در هر مذاكره احتمالي درباره پرونده سوريه چه با تركيه يا ديگران قلمداد كرده است.

الاخبار از تحركات و سفرهاي فشرده دو مقام سوري(يكي سياسي و ديگري نظامي) به خارج از سوريه طي ماه جاري خبر داده است، همزمان با اين تحركات،‌پرونده حلب در صدر مذاكرات داغ كارشناسان اعزامي از مسكو و واشنگتن به ژنو قرار گرفته است.

اين روزنامه خاطر نشان مي‌كند بايد اين نكته را يادآوري كرد كه هر معامله احتمالي كه طرف‌ها درباره آن توافق كتند،‌تنها جنگ را به مرحله جديد منتقل خواهد كرد، نه پايان آن و تا‌كنون، مرزهاي توافق ممكن در ميدان حلب از امكان تلاش براي جدا كردن باند تروريستي جبهه فتح الشام(النصره) و گروه‌هاي تروريستي افراطي همپيمانش و در راس آنها حزب اسلامي تركستاني از ديگر گروه‌هاي تروريستي فراتر نمي‌رود كه نتيجه قرارداد مشابه، دور كردن جبهه النصره و همپيمانانش به ادلب در غرب خواهد بود.

مهمترين مسئله مورد اختلاف درباره حلب

بر اساس اطلاعات الاخبار،‌مهمترين مسئله مورد  اختلاف درباره حلب تا كنون درباره پافشاري دمشق و همپيمانانش بر تحكيم كنترل دو بخش شرقي و غربي شهر است، در حالي كه آمريكايي‌ها براي دستيابي به توافق آتش بسي تلاش مي‌كنند كه امكان باقي‌ماندن را براي گروه‌هاي مسلح به زعم واشنگتن ميانه رو در محله‌هاي شرقي حلب با حفظ گذرگاهي ورود كمك‌هاي غذايي به غيرنظاميان بر اساس سازوكار نظارتي مشترك(ميان مسكو و واشنگتن) فراهم كند و تضمين شود كه از اين گذرگاه براي انتقال تجهيزات نظامي و مهمات يا جنگجو استفاده نشود.

به گزارش تسنيم،‌پيشنهاد آمريكا بندي را با خود به همراه دارد كه امكان نظارت بر آتش بس را به مسكو و واشنگتن مي‌دهد و نيز دو طرف تضمين‌هايي مي‌دهند كه همپيمانانش هر يك از دو طرف به ديگري حمله نكنند، اين در حالي است كه واشنگتن خبرها درباره دستيابي به توافق با مسكو را تكذيب كرده، اما در عين حال از تلاش مشترك مسكو و واشنگتن براي ازسرگيري آتش بس خبر داده است.

 

سفير آمريكا در مسكو از تلاش‌هاي دو كشور براي وضع سازوكاري به منظور ازسرگيري آتش بس در سوريه سخن گفته است. فرانسه نيز به قطار اظهارات مربوط به آتش بس پيوسته است به طوري كه فرانسو اولاند گفته است اولويت در حال حاضر در سوريه مبتني بر توقف درگيري و آتش بس است.

به نوشته رسانه لبناني، تا كنون روند نبردها در جبهه‌هاي جنوبي حلب نشان‌دهنده هيچ تحول و دگرگوني در حجم حمايت‌ها از گروه‌هاي تروريستي در اين مناطق نيست و با وجود نبردهاي شديد و مستمر، گروه‌هاي تروريستي موسوم به حزب اسلامي تركستاني و جبهه فتح الشام(جبهه النصره) و همپيمانانش همچنان قادر به درگيري‌هاي شديد هستند و خطوط كمك‌رساني به اين گروه‌ها همچنان تجهيزات مورد نياز آنها را تامين مي‌كند.

كردها به آمريكا بي‌اعتمادند

در تحولي ديگر الاخبار گزارش داد با وجود اشاره‌ها و وعده‌هاي آمريكا به كردها به اين‌كه گروه موسوم به نيروهاي دموكراتيك سوريه، نبرد الرقه عليه داعش را برعهده خواهند داشت،‌اما كردها تمايلي به ورود به اين نيرد ندارند به ويژه با توجه به حمايت آمريكا از عمليات نظاميان تركيه در شمال و به همين سبب كردها به واشنگتن اعلام كرده‌‌اند هرگز به  الرقه نخواهند رفت. به گزارش تسنيم،‌منابع كردي به اين روزنامه لبناني گفته‌اند كه رفتن به الرقه به نفع كردها نيست و نيروهاي كردي هرگز به اين منطقه نخواهند رفت. الدار خليل از مسئولان حركه المجتمع الديموقراطي گفته است هيچ طرحي براي رفتن كردها به سمت الرقه با هدف خارج كردن آن از سيطره داعش وجود ندارد. اين منبع از موضع ائتلاف بين المللي به سركردگي آمريكا و اروپايي و طرف‌هايي كه در بحران سوريه تاثيرگذار هستند، در قبال اشغالگري تركيه در جرابلس سوريه انتقاد كرد. وي اظهار داشت طي روزهاي آينده شاهد بهبود موضع آمريكا در قبال كردها خواهيم بود.

منابع كُردي همچنين از درخواست آمريكايي‌ها از نيروهاي كُردي براي جلوگيري از برخورد با ارتش تركيه سخن گفته‌اند، به گفته اين منابع، آمريكايي‌ها خواسته‌اند كه كردها از درگيري با تركيه خودداري كرده و از نوار مرزي گسترده شده از جرابلس به  الراعي هر چند به طور موقت چشم‌پوشي كنند. به گزارش تسنيم، الاخبار مي‌نويسد: دگرگون شدن تحولات ميداني در شمال سوريه به كردهايي كه براي اعلام طرح فدرالي خود آماده مي‌شود، ضربه زده است كه اين مسئله در مخالفت آنها براي رفتن به سمت الرقه به عنوان يك پيام آشكار به آمريكايي‌ها نمايان شده است، آنها به آمريكايي‌ها گفته‌اند بدون دستيابي به دستاوردهاي سياسي متناسب با طرح‌شان در منطقه، تلاشي در سطح ميداني انجام نخواهند داد.

همزمان با اين تحولات منابع رسانه‌اي از كشف 72 گوردسته‌جمعي در عراق و سوريه خبر داده‌اند كه تروريست‌هاي داعشي اجساد قربانيان خود را در آن دفن كرده‌اند،تروريست‌هاي داعشي تا كنون 15 هزار نفر را در عراق و سوريه به قتل رسانده‌ و در گورهاي دسته‌جمعي دفن كرده‌اند.

دمشق بدون درگيري شهرها را پاكسازي مي‌كند/المعضميه اولويت آتش بس، چشم‌ها به دوما دوخته شده است

پس از موفقيت بزرگ ارتش و دولت سوريه در بيرون راندن گروه‌هاي تروريستي از شهر داريا بدون جنگ و درگيري، يك مسئول بلندپايه سوري از تلاش‌هاي دولت و ارتش براي اجراي چنين طرحي درباره المعضميه در حومه دمشق و دوما خبر داده است كه اين تلاش‌ها نشان دهنده موفقيت دولت سوريه براي تثبيت امنيت پايتخت و پيرامون آن بدون درگيري و بيرون راندن تروريست‌هاست.

به گزارش تسنيم، اين مسئول به السفير گفته است تلاش‌ها براي دستيابي به توافق مشابه داريا در المعضميه در حال انجام است، اما عملا نگاه‌ها به شهر دوما دوخته شده و روس‌ها از مدت‌ها پيش بر اين مسئله نظارت دارند. در حال حاضر مذاكره با شوراهاي نظامي و محلي دوما از طريق هيئت‌هايي از جمله هيئت‌هاي وزارت آشتي ملي سوريه براي بستن پرونده ربوده شدگاني كه تعدادشان هزاران نفر برآورد شده، آزموده مي‌شود، غيرنظامياني كه جيش الاسلام گروهي  كه به طور خاص از سوي عربستان حمايت مي‌شود، با حمله به شهر عدرا ربوده بودند.

السفير نوشت چند روز پيش،‌جيش الاسلام زندان موسوم به التوبه خود را باز كرد و سه كودك را به هيئت مذاكره‌كننده تحويل داد كه ناظران آن را يك اقدام در چارچوب اعتماد‌سازي قلمداد كرده‌اند. هر چند منابع محلي ناظر بر اين عمليات به السفير گفته‌‌اند كه اقدام اخير، فردي بوده، اما مقامات سوري و روسيه به اجراي طرح مشابه داريا در دوما چشم دوخته‌اند با  توجه به اينكه از يك سال پيش با نظارت روسيه، آتش‌بس در اين شهر برقرار شده است.

با اين حال يك منبع مسئول سوري گفته است مسئله دوما، پيچيده است و بدون در نظر گرفتن ملاحظات منطقه‌اي و بين المللي، نمي‌توان آن را در تنور آشتي‌هاي فعلي وارد كرد به ويژه اين‌كه گروه تروريستي جيش الاسلام يك طرف اساسي در مذاكرات قلمداد مي شود كه تشكل موسوم به هيئت عالي مذاكرات نماينده آن است و مقر آن در رياض پايتخت سعودي است. به گزارش تسنيم،‌السفير به نقل از يك مسئول در وزارت آشتي سوريه نوشته است اولويت در حال حاضر به شهر المعضميه در جنوب دمشق داده شده است.

بر اساس اين گزارش، ارتش سوريه رهبري عمليات گفت‌وگو را با توجه به حساسيت نظامي اين منطقه برعهده گرفته  است به طوري كه سخن اصلي از حدود 200 فرد مسلح به همراه خانواده‌هايشان در ميان است كه همه آنها در داريا بودند، مبني بر اينكه اين مسئله در ميان گزينه‌هاي انتقال آنها به خارج از سوريه كه گمان مي‌رود، تركيه  است، قرار داشته باشد.

علاء‌ابراهيم استاندار ريف دمشق گفته بود در حال حاضر گفت‌وگو براي تخليه افراد مسلح و درخواست از آنها براي زمين گذاشتن سلاح و استفاده از عفو رياست جمهوري در المعضميه ادامه دارد.

به گفته وي، توافق المعضميه از آنچه در داريا رخ داد،‌متفاوت است به طوري كه غيرنظاميان ساكن المعضميه در اين شهر باقي خواهند ماند، چرا كه وضعيت اين شهر بر خلاف داريا كه ويران شده بود، براي اسكان اين  افراد مناسب است.

وي گفته است در توافق المعضميه، به كساني كه بخواهند سلاح خود را تحويل دهند، گزينه باقي ماندن يا خروج از شهر داده خواهد شد، وي بار ديگر از افراد مسلح خواست از فرمان عفو استفاده كرده و با ساماندهي اوضاعشان در اين منطقه باقي بمانند.

المعضميه از سه سال پيش و زماني كه توافق آتش بس برقرار شد به دو بخش تحت كنترل ارتش سوريه و بخش تحت اشغال افراد مسلح تقسيم شده است، اما همه بخش‌ها از نظر اداري تحت مديريت دولت سوريه قرار دارد و ايست‌هاي بازرسي ميان آنها فاصله ايجاد كرده است.

به گفته  استاندار حومه دمشق،‌كميته‌هاي آشتي در حال گفت‌وگو در دوما، حرستا و قدسيا هستند تا افراد مسلح سلاح‌هاي خود را تحويل داده و اوضاعشان ساماندهي شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها