يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۱۵۴۲
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
خانه ملت امروز شاهد يك روز آرام و بدون تنش در جلسه علني خود قبل از تعطيلات سه هفته‌اي نمايندگان بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، جلسه علني صيح امروز مجلس (چهارشنبه 10شهريور 95) به رياست علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي آغاز شد.

جلسه امروز در حالي آغاز شد كه 90 صندلي خالي در صحن مجلس به چشم مي‌خورد و 196 نفر از نمايندگان به هنگام آغاز جلسه در صحن حضور داشتند.

نمايندگان در جلسه امروز خود رسيدگي به گزارش كميسيون انرژي در مورد لايحه موافقنامه دولت جمهوري اسلامي ايران با دولت جمهوري آذربايجان در زمينه ساخت و بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي آبي، برقي را در دستور كار داشتند.

*نمايندگان لايحه موافقتنامه بين ايران و آذربايجان در زمينه بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي برق آبي مارازاد و اردوباد را تصويب كردند

در ابتداي نشست، لايحه موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري آذربايجان در زمينه ساخت و بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي برق آبي مارازاد و اردوباد را مورد بحث و بررسي قرار داده و به تصويب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري آذربايجان در زمينه ساخت و بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي برق آبي مارازاد و اردوباد مشتمل بر يك مقدمه و 23 ماده به شرح پيوست تصويب و اجازهخ تسليم اسناد آن داده مي‌شود.

طبق تبصره اين ماده، در اجراي ماده 22 و 23 اين موافقتنامه رعايت اصول 77، 78، 125 و 138 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران الزامي است.

*ناظران مجلس در كميته هماهنگي اشتغال استان‌ها انتخاب شدند

نمايندگان در ادامه يك نفر از نمايندگان هر استان را به عنوان ناظر در كميته هماهنگي اشتغال استان‌ها انتخاب كردند كه از 185 آراي مأخوذه اسامي منتخبان به شرح ذيل است:

استان آذربايجان شرقي: محمد وحدتي

استان آذربايجان غربي: رسول خضري

استان اردبيل: محمد فيضي

استان اصفهان: عباسعلي پوربافراني

استان البرز: محمود بهمني

استان ايلام: شادمهر كاظم‌زاده

استان بوشهر: سكينه الماسي

استان تهران: محمد محمودي‌شاه‌نشين

استان چهارمحال و بختياري: محمد خالدي

استان خراسان جنوبي: محمدرضا اميرحسنخاني

استان خراسان رضوي: جليل رحيمي‌جهان‌آبادي

استان خراسان شمالي: عبدالرضا عزيزي

استان خوزستان: جليل مختار

استان زنجان: علي وقف‌چي

استان سمنان: ابوالفضل حسن‌بيگي

استان سيستان و بلوچستان: عبدالباسط درازهي

استان فارس: سيدعلاءالدين خادم

استان قزوين: بهمن طاهرخاني

استان قم: احمد اميرآبادي‌فراهاني

استان كردستان: سيداحسن علوي

استان كرمان: علي بختياري

استان كرمانشاه: عبدالرضا مصري

استان كهكيلويه و بويراحمد: عدل هاشمي

استان گلستان: نبي هزارجريبي

استان گيلان: اسدالله عباسي

استان لرستان: علي رستميان

استان مازندران: عبدالله رضيان

استان مركزي: سيدمهدي مقدسي

استان هرمزگان: حسين هاشمي‌تختي

استان همدان: حسن لطفي

استان يزد: سيدابوالفضل موسوي

*كميته پارالمپيك مستقل مي‌شود

نمايندگان طرح انتزاع كميته ملي پارالمپيك از كميته ملي المپيك را بررسي كردند.

وكلاي ملت پس از بحث و تبادل نظر با 182 رأي موافق، 14 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از مجموع 221 نماينده حاضر در صحن مجلس به كليات اين طرح رأي مثبت دادند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين با 177 رأي موافق، 7 رأي مخالف و 4 رأي ممتنع از مجموع 225 نماينده حاضر در صحن مجلس به جزئيات اين طرح رأي مثبت دادند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با كليات طرحي موافقت كردند كه براساس آن كميته ملي پارالمپيك از كميته ملي المپيك منتزع شده و در فهرست موسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي قرار مي‌گيرد.

*لاريجاني: اميدواريم ورزشكارانمان با دست پر از مسابقات پارالمپيك به كشور بازگردند

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه طي سخناني براي كاروان اعزامي كشورمان به پارالمپيك آرزوي موفقيت كرد.

وي با اشاره به اعزام ورزشكاران جانباز و معلول به مسابقات پارالمپيك، اظهار داشت: براي ورزشكارانمان آرزوي توفيق داريم و اميدواريم كه با دست پر به كشور بازگردند.

*مجلس يك فوريت طرح كمك به ايثارگران و جانبازان را تصويب كرد

نمايندگان همچنين به يك فوريت طرح كمك به ايثارگران و جانبازان راي موافق دادند. 

براين اساس ايثارگران و جانبازان شاغل در دستگاه‌هاي دولتي در صورت تمايل مي‌توانند با 35 سال به خدمت در اين دستگاه‌ها ادامه داده و از مزاياي آن بهره‌مند شوند و از مزاياي خدمت در دستگاه‌هاي دولتي همچون شاغلين 30 ساله بهره‌مند شوند.

نمايندگان مجلس با 123 راي موافق، 39 راي مخالف و 13 راي ممتنع از مجموع 227 نماينده حاضر يك فوريت طرح كمك به ايثارگران و جانبازان را تصويب كردند.

دلخوش در دفاع از يك‌فوريت طرح كمك به جانبازان و ايثارگران:

حق ايثارگران و جانبازان براي بازنشستگي نبايد ضايع شود

در ادامه، كاظم دلخوش نماينده مردم صومعه‌سرا در مجلس به عنوان طراح طرح «كمك به ايثارگران و جانبازان» و در دفاع از يك فوريت آن گفت: فوريت اين طرح به اين دليل است كه تعداد ايثارگران شاغل در دستگاه‌هاي دولتي اندك است.

وي ادامه داد: اگر امروز يكي از اين ايثارگران و جانبازان بخواهد بازنشسته شود و ما به آنها در اين باره كمك نكنيم حق آنها ضايع شده است.

دلخوش گفت:‌اگر جانبازي بخواهد تا 35 سالگي به خدمت خود ادامه دهد نبايد مانعي داشته باشد؛ ما امروز در همه شهرها جانباز دفاع مقدس داريم و اكنون نيز ايثارگران ما در دفاع از حرم در سوريه مي‌جنگند.

*موسوي لارگاني: اصلاح ماده 103 قانون مديريت خدمات كشوري گوشه‌اي از زحمات ايثارگران را جبران مي‌كند

سيدناصر موسوي‌لارگاني نماينده مردم فلاورجان  نيز در موافقت با يك فوريت طرح اصلاح بند الف ماده 103 قانون مديريت خدمات كشوري گفت: تعداد ايثارگران شاغل در دستگاه‌هاي دولتي زياد نيست.

وي با اشاره به اينكه اگر جانفشاني‌هاي ايثارگران و جانبازان نبود مشخص نبود كه اكنون اوضاع ما چگونه مي‌شد، اظهار داشت: خود ايثارگران و جانبازان اينقدر در دوران دفاع مقدس رنج ديده‌اند كه اكثرشان مايل نيستند تا 35 سال ادامه خدمت دهند.

موسوي‌لارگاني گفت: آن زمان كه دشمن در مقابل هر نفر رزمنده ما يك تانك قرار داده بود اين ايثارگران و جانبازان بودند كه در برابر او ايستادگي كردند و هر چند كه ما هر چه بكوشيم نمي‌توانيم ذره‌اي از زحمات آنان را جبران كنيم اما جا دارد به يك فوريت اين طرح رأي موافق دهيم.

به گزارش فارس، حسن لطفي نماينده مردم رزن در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با يك فوريت طرح مذكور به حجم عظيم بيكاران در كشور اشاره كرد و بيان داشت: با حذف تبصره‌هاي ماده 103 قانون مديريت خدمات كشوري بايد امكان جذب نيروهاي تحصيلكرده را فراهم كنيم نه اينكه با افزودن تبصره‌هاي ديگر بازنشسته‌هاي بيشتري به شاغلين اضافه شوند.

*حمل و نقل بين‌المللي مسافر بين ايران و قزاقستان از طريق جاده انجام مي‌شود

سپس لايحه موافقتنامه حمل و نقل بين‌المللي مسافر و كالا از طريق جاده بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري قزاقستان مشتمل بر يك مقدمه و 13 ماده از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.

همچنين در تبصره الحاقي اين ماده كه با 148 رأي موافق، يك رأي مخالف و 9 رأي ممتنع از مجموع 223 رأي به تصويب وكلاي ملت رسيد، رعايت اصول 139 و 77 قانون اساسي در اجراي مواد 11 و 12 موافقتنامه مذكور الزامي شمرده شده است.

*موافقت مجلس با فوريت طرحي براي اصلاح قوانين مربوط به تابعيت

نمايندگان در ادامه، پارلمان با يك‌فوريت طرح اصلاح برخي قوانين مربوط به تابعيت موافقت كردند.

اين طرح با توجه به تعداد بالاي افراد فاقد تابعيت حاصل از ازدواج شرعي (ثبت نشده) مردان خارجي با زنان ايراني و مشكلات و تبعات اين ازدواج‌ها تدوين شده است.

*موافقت مجلس با فوريت اصلاحيه قانون تشكيلات و وظايف شوراي اسلامي شهر و روستا

وكلاي ملت در ادامه نيز يك‌فوريت طرح اصلاح موادي از قانون تشكيلات، انتخاب و وظايف شوراي اسلامي شهر و روستا را مورد بحث و بررسي قرار داده و به تصويب رساندند.

وكلاي ملت با 113 رأي موافق، 29 رأي مخالف و 2 رأي ممتنع از 220 نماينده حاضر در صحن علني، يك‌فوريت طرح مذكور را مصوب كردند.

*دو نماينده عضو هيات مقررات‌زدايي و تسهيل صدور مجوزهاي كسب و كار انتخاب شدند

نمايندگان عضو هيات مقررات زدايي و تسهيل صدور مجوزهاي كسب و كار در جلسه علني امروز چهارشنبه 10 شهريور مجلس شوراي اسلامي انتخاب شد.

بر اين اساس سيد تقي كبيري نماينده مرد خوي و محسن كوه كن نماينده مردم لنجان به ترتيب با 81 و 71 راي از سوي نمايندگان به عضويت در اين هيات انتخاب شدند.

*تصويب دو لايحه درباره جلوگيري از تصادم و ايمني جان اشخاص در دريا در صحن علني مجلس

نمايندگان در ادامه لايحه تصويب اصلاحات مقررات بين‌المللي ايمني جان اشخاص در دريا را مورد بحث و بررسي قرار داده و آن را مصوب كردند.

به موجب مصوبه مجلس، اصلاحات مقررات بين‌المللي ايمني جان اشخاص در دريا موضوع قطعنامه شماره (84) 257 كارگروه حفاظت محيط زيست دريايي و آيين‌نامه استانداردهاي بين‌المللي و روش‌هاي پيشنهادي براي بررسي ايمني در سانحه يا حادثه دريايي موضوع قطعنامه شماره (84) 255 كارگروه يادشده، به شرح پيوست تصويب و اجازه مبادله اسناد آن داده مي‌شود.

طبق تبصره اين ماده، پذيرش و مبادله اسناد اصلاحات بعدي مقررات يادشده منوط به رعايت اصل77 قانون اساسي است.

همچنين وكلاي ملت در اين جلسه، لايحه تصويب مقررات بين‌المللي جلوگيري از تصادم در دريا را مورد بحث و بررسي قرار داده و به تصويب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس در ماده واحد اين لايحه، مقررات بين‌المللي جلوگيري از تصادم در دريا مشتمل بر 41قاعده و 4 پيوست (به شرح پيوست) تصويب و جايگزين پيوست كنوانسيون مربوط به مقررات بين‌المللي جلوگيري از تصادم در دريا مي‌شود و به دولت اجازه داده مي‌شود اسناد تصويب را نزد امين اسناد توريع نمايد.

*طرح اداره صدا و سيما مسترد شد

احمد اميرآبادي عضو هيأت رئيسه مجلس موارد اعلام وصولي را قرائت كرد.

بر اين اساس، طرح اصلاح بند (ه) تبصره يك قانون بودجه سال 95 كل كشور و طرح استفساريه قانون اصلاح بند يك ماده 2 قانون بودجه سال 95 كل كشور اعلام وصول شدند.

همچنين استرداد طرح اداره صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به علت پس گرفتن امضا توسط تعدادي از نمايندگان مجلس اعلام وصول شد.

طرح اصلاحيه ماده 7 قانون وظايف و اختيارات شركت نفت مصوب سال 1391 نيز به صورت عادي اعلام وصول شد.

طرح حذف بند يك و اصلاح بند 2 ماده 48 آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي هم به صورت عادي اعلام وصول شد.

*تبريك 163 نماينده مجلس به رحماني‌فضلي به دليل كسب عنوان «دستگاه برتر ملي» توسط وزارت كشور در هفته دولت

163 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طي بيانيه‌اي كسب عنوان «دستگاه برتر ملي» توسط وزارت كشور در هفته دولت را به عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير كشور تبريك گفتند.

متن كامل اين بيانيه كه احمد اميرآبادي‌فراهاني عضو هيأت رئيسه مجلس آن را قرائت كرد، به شرح ذيل است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي رحماني‌فضلي

وزير محترم كشور

برنامه‌ريزي و تلاش‌هاي جنابعالي در وزارت كشور  در عرصه‌هاي مختلف استراتژيك نظير حفظ آرامش و تقويت وحدت و انسجام ملي، پيگيري توسعه مناطق با اولويت‌بخشي به توازن و تعادل منطقه‌اي، برگزاري انتخابات سالم و پرشور دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و ايجاد امنيت و ثبات در سرزمين پر افتخار جمهوري اسلامي ايران تحت زعامت مقام معظم رهبري انجام شده است.

انتخاب وزارت كشور براي اولين بار به عنوان «دستگاه برتر ملي» مرهون توانمندي و درايت شما، معاونين، مديران و همه پرسنل زحمت‌كش و معزز وزارت كشور مي‌باشد.

بدين وسيله كسب اين عنوان ارزشمند را تبريك عرض كرده، ادامه توفيقات جنابعالي و همكاران محترمتان را از درگاه خداوند متعال مسئلت مي‌نماييم.

*مفسده مالي با اعطاي قير رايگان به دستگاه‌هاي بهره‌بردار ايجاد شده است

در ادامه نيز گزارش كميسيون عمران درباره اجراي قانون اصلاح بند (ي) تبصره 2 قانون بودجه سال 94 و بند (ه) تبصره 1 قانون بودجه سال 95 كل كشور در جلسه علني امروز چهارشنبه 10 شهريورماه قرائت شد.

 در اين گزارش كه توسط صُدَيف بدري سخنگوي كميسيون عمران قرائت شد، تصريح شده است طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي وزارت نفت مكلف شده از طريق شركت‌هاي دولتي تابعه ذي‌ربط معادل ارزش ريالي دو ميليون تن قير رايگان تا سقف 24000 ميليارد ريال به نسبت 62 درصد در اختيار وزارت راه و شهرسازي و 20 درصد در اختيار بنياد مسكن انقلاب اسلامي و 15 درصد در اختيار سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و 3 درصد در اختيار سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس كشور قرار دهد.

گزارش كميسيون عمران در بخش ديگري خاطرنشان مي‌كند كه علي‌رغم اينكه دستگاه‌هاي بهره‌بردار صرفاً بايد قير موردنياز را دريافت مي‌كرده‌اند، در شرايطي اجباري مجبور به پرداخت هزينه تبديل وكيوم باتوم به قير شده‌اند و به دليل عدم وجود منابع مالي لازم، نوعاً زمينه بروز مفسده مالي با انتقال اين تعهد به پيمانكاران از طريق تحويل قير بيش از نياز جهت جبران هزينه‌هاي تبديل به پيمانكاران ايجاد و بخشي از قير از حوزه موردنظر مقنن خارج و وارد بازار آزاد شده است.

*نمايندگان مجلس به تعطيلات تابستاني رفتند/ نشست بعدي پارلمان 4 مهرماه

آخرين نشست علني نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در فصل تابستان با اعلام مسعود پزشكيان نايب رئيس اول پارلمان پايان يافت.

جلسه علني بعدي خانه ملت يكشنبه 4 مهر ماه تشكيل مي‌شود.

وكلاي ملت از هفته آتي به مدت 3 هفته نشست علني نخواهند داشت و در اين مدت يك هفته براي سركشي به حوزه‌هاي انتخابيه مي‌روند و 2 هفته نيز دور دوم تعطيلات تابستاني خود را سپري مي‌كنند.

وكلاي ملت پيش از اين در تيرماه دور اول تعطيلات تابستاني خود را پس از گذشت 54 روز از آغاز به كار مجلس دهم به مدت 2 هفته گذرانده بودند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها