أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۱۶۲۳
زمان انتشار: ۰۹:۲۱     ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
«به نظر مي‌رسد رهبر جمهوري اسلامي با عبور از تهديدها و به كمك نيروهاي همسو، برجام را مديريت كرد.»

به گزارش پایگاه 598، كيهان نوشت:

«علي-الف» عضو آشوب‌طلب و متواري دفتر تحكيم ضمن تحليلي در وبسايت راديو فردا نوشت: رهبر جمهوري اسلامي در ديدار هفته دولت با كابينه روحاني اظهار داشت: «انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدي و خباثت طرف مقابل مربوط مي‌شود نه عناصر خودمان؛ زيرا مذاكره‌كنندگان ما به اندازه توان خود تلاش شبانه‌روزي انجام دادند و ما قدردان اين زحمات هستيم.» رمزگشايي از اظهارات اخير (آيت‌الله) خامنه‌اي نشان از اطمينان وي از تحت مديريت بودن مسايل مربوط به برجام دارد. در واقع فرضيه‌اي قوت يافته است كه رهبر جمهوري اسلامي نگراني در خصوص چالش‌هاي احتمالي را كم و مهار شده تلقي مي‌كند. 

راديو فردا مي‌افزايد: از فرداي برجام، (آيت‌الله) خامنه‌اي چند ملاحظه جدي داشت. نخست اين توافق به يك روند و الگو در سياست خارجي تبديل نشود. او اين ملاحظه را در قالب سياست خارجي انقلابي بسته‌بندي كرد ملاحظه ديگر عدم گسترش مذاكرات با دولت آمريكا بود. 
 
اين آشوبگر فراري با اشاره به تلاش براي احياي فتنه‌گران به بهانه اجراي مدل مشابه برجام در داخل كشور مي‌نويسد: دولت در اين ماجرا منفعلانه عمل كرد و سعي نمود با رهبري تعارض پيدا نكند. البته برخورد ضعيف نيروهاي معترض به وضع موجود و تحليل غلط آنها از چگونگي شكل‌گيري برجام نيز در اين اتفاق تأثيرگذار بوده است. بخش مهمي از نيروهاي سياسي و جامعه معدني با برخوردي شتابزده و ساده‌انگارانه تصور كردند كه توان بالاي دولت باعث اين رويداد شده و اميد بستن صرف به رويكرد اصلاحات از بالا و دولت محور مي‌تواند پاسخگوي مطالبات ديگر باشد. 
 
ذهنيت اشتباه اجازه نداد تا نيروهاي سياسي و اجتماعي مدافع تغيير از فرصت برجام براي افزايش تحركات و رويكرد اصلاحات جامعه محور استفاده كرده و فشار اجتماعي براي تحقق پيامدهاي منطقي برجام در تعديل فضاي سياسي و اجتماعي كشور خلق نمايند. 

اين تحليل ادامه مي‌دهد (آيت‌الله) خامنه‌اي با تأكيدات مكرر بر اقتصاد مقاومتي مي‌كوشد تا در سريع‌ترين زمان ممكن آسيب‌پذيري اقتصاد كشور به مجازات‌هاي بين‌المللي برطرف شود.

افزايش انتقادات متقابل بين دولت‌هاي ايران و آمريكا و موانعي كه در مسير اجرايي برجام وجود دارد و همچنين شكاف ملموس واقعيت‌ها و توقعاتي كه از برجام در جامعه تبليغ شد، به رهبري كمك مي‌كنند تا اهميت برجام در ماه‌هاي پيش‌رو در تلقي عمومي كمتر شود. 
 
در واقع تعارض‌ها و اختلافات بنيادي بين دو نظام سياسي پس از سپري شدن خوشبيني‌هاي دوران برجام، بار ديگر خود را به واقعيت روابط تحميل كرده است.
   
ديگر صحبت از توسعه تابوشكني در روابط دو دولت نيست و ايده بلند پروازانه پايان دادن به قطع روابط در جمع هواداران دولت شنيده نمي‌شود. فاصله ادبيات و نحوه مواجهه دولتمردان در خصوص آمريكا نيز با گفتمان رهبري به نحو ملموسي كاهش يافته است. 

راديو فردا نوشت: در مجموع به نظر مي‌رسد ظرفيت‌هاي برجام در خصوص تغييرات بزرگ و پايدار در سياست خارجي و داخلي كشور محقق نشده و احتمال فعال شدن آنها روندي نزولي را طي مي‌كند. رهبري در مديريت فضاي پسا‌برجام خود را موفق مي‌بيند. پتانسيل تبديل برجام به يك راهبرد رو به كاهش است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها