أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۲۹۷۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۳     ۲۱ شهريور ۱۳۹۵
این نوشتار قصد دارد به این سوال پاسخ بدهد که با توجه به تصدی امور بخش فارسی بی‌بی‌سی از بدو تاسیس آن توسط یکی از رهبران بهائیت، تاثیر بهائیت در بی‌بی‌سی فارسی تا چه حدی است و آیا این رسانه را می‌توان تریبون فارسی‌زبان بهائیان دانست؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، حسن بالیوزی اولین مدیر بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی در ایران، پسر علی‌محمد خان موقرالدوله(1339- 1282 ق.) از اعضای خاندان افنان (خویشان علی‌محمد باب، بنیان‌گذار فرقه بابیه) و از رهبران طراز اوّل بهائیت بود.

ـ پایان حضور حسن موقر بالیوزی در بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی، به معنای پایان حضور بهائیان در این شبکه و تأثیر پذیری سیاست‌های آن از اعضای این فرقه نبود، بلکه نفوذ و کادر سازی بهائیان در شبکه سلطنتی انگلستان بعد از بازنشستگی بالیوزی نیز گسترش پیدا کرد و تا امروز نیز در بخش های مختلف این شبکه از سایت اینترنتی تا شبکه تلویزیونی ادامه دارد.

ـ اما یکی دیگر از بهائیانی که نفوذ فراوانی در شبکه سلطنتی انگلستان دارد و سایت اینترنتی و شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی نیز با تلاش‌های وی تأسیس شد، بهروز آفاق است.

ـ بی بی سی فارسی در بیشتر مواقع و به طور مکرر مستندها و مصاحبه هایی از رهبران بهایی تولید می کند. موضوع بهایت در صدر موضوعات بی بی سی است و در موارد زیادی گفته می شود که بخشی از بودجه بی بی سی فارسی از بیت العدل بهائیان در حیفای اسرائیل تامین شود.

ـ رزیتا لطفی از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶(5 بهمن 1394) به عنوان جانشین صادق صبا انتخاب شد و ریاست بخش فارسی بی‌بی‌سی را برعهده گرفت.  رزیتا لطفی مانند دیگر مدیران ارشد و کارکنان بی‌بی‌سی فارسی با فرقه بهائیت ارتباط نزدیکی دارد.داشتن ارتباط با فرقه بهائیت یکی از شاخصه‌های اصلی برای ارتقاء رتبه در شبکه بی بی سی فارسی است.

ـ پرگار یکی از برنامه‌های تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی است که به شکل میزگرد تهیه می‌شود و از اردیبهشت ۱۳۸۹ در حال پخش است. سردبیری و اجرای این برنامه را داریوش کریمی بر عهده دارد. بهایی بودن او در مواردی بسیار برجسته می شود که در برنامه پرگار تحت نظر خود به دنبال القای مطلوب بودن جدایی دین سیاست حرکت می کند.

ادعای مجامع غربی طی سال های اخیر، در رابطه با تضییع حقوق بهائیان در ایران به یکی از اصلی‎ترین کانون‎‎های هجمه حقوق بشری به جمهوری اسلامی تبدیل شده است. در میان هجمه‎ای که از جانب برخی سازمان‎ها و نهاد‎های موجود در این زمینه صورت می‎گیرد، برخی فعالیت‎‎های رسانه‎ای نیز به‌منظور آماده‎سازی افکار عمومی در همراهی با این سیاست‎‎ها انجام می‌شود که محور این فعالیت‎‎های رسانه‎ای شبکه دولتی انگلیس و مخصوصا بخش فارسی آن است. در این راستا و به‌منظور فهم ریشه حمایت‎‎های شبکه بی‎بی‎سی فارسی باید مروری بر تاریخچه و زمینه‎‎های تاسیس این شبکه در ایران داشته باشیم و به تبارشناسی موسسان این شبکه بپردازیم.

اگرچه از پشت پرده راه اندازان و سیاستگذاران این شبکه فارسی زبان اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما نگاهی به پرونده نسخه رادیویی وابسته به این بنگاه می تواند رمز گشایی از آنچه ناگفته است در پی داشته باشد. پشت پرده هایی که با توجه به تمرکز موسسان فرقه ضاله بهائیت در سرزمین فلسطین اشغالی، از ارتباط وثیق بی بی سی فارسی ،رژیم صهیونیستی و ضد انقلاب پرده بردارد. این نوشتار قصد دارد به این سوال پاسخ بدهد که با توجه به تصدی امور بخش فارسی بی‌بی‌سی از بدو تاسیس آن توسط یکی از رهبران بهائیت، تاثیر بهائیت در بی‌بی‌سی فارسی تا چه حدی است و آیا این رسانه را می‌توان تریبون فارسی‌زبان بهائیان دانست؟ در این خصوص بررسی پیشینه پایه گذاران رادیو و تلویزیون بی بی سی فارسی و برخی کارکنان به ویژه رئیس فعلی بی بی سی فارسی و سردبیر برنامه پرگار به خوبی عمق تسلط بهائیان بر این شبکه را نشان می دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها