أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۳۳۲۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
در آستانه بازگشایی مدارس بازار نوشت‌افزارهای وارداتی داغ شده است و خارجی‌ها تعیین‌کننده اجناس و ابزار تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی‌ شده‌اند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، بوی ماه مهر بازار‌ مازندران را فرا گرفته و خانواده‌هایی که دانش‌آموزان محصل دارند را درگیر خودش کرده است.

یک هفته مانده به بازگشایی مدارس تا چشم کار می‌کند بازار گرمی صنوف مرتبط به تجهیزات درسی دانش‌آموزان همچون فروشگاه‌های نوشت‌افزار، کیف، کفش و فرم‌های ویژه مدارس است.

نگاه گذرا به فروشگاه‌های مرتبط، شاهد حضور خانواده‌هایی هستیم که در تکاپوی خرید نوشت افزار برای فرزندان خود هستند، آنچه بیشتر خودنمایی می‌کند محتویات کیف دانش‌آموزانی است که با رنگ و لعاب‌های مختلف مادران و پدران را درگیر نشان‌ها و مدل‌های طرح روی جلد دفاتر، مداد، مدادتراش، پاک‌کن، خودکار و حتی جلدهای آماده کرده است.

«وقتی من می‌خواهم شما انتخاب نکن» جملاتی است که برخی دختران و پسران مازندرانی در کلام نخست مادران را از انتخاب نوشت‌افزار محروم می‌کند.

طراحی روی جلد دفاتر، کلاسور، کیف، جامدادی، مدل‌های پاک‌کن و غیره هماهنگ با برنامه‌های کارتونی، فیلم سینمایی خارجی ویژه کودکان و نوجوانانی است که این روزها همزمانی پیدا کرده است با پخش برنامه از رسانه ملی، تولید اسباب‌بازی و لوازم تحصیل دانش‌آموزان به تعبیری می‌توان گفت، آموزش و پرورش فرزندان ایرانی را طراحان و کارگردانان خارجی رقم می‌زنند.

خانواده‌ها هم که کیفیت تجهیزات درسی را مورد تأکید قرار می‌دهند و معتقدند که باید به عقیده فرزندان احترام گذاشته شود، این دانش‌آموزان هستند باید از نوشت‌افزارهای خود که در طول روز با آن سر و کار دارند لذت ببرند.

برخی از خانواده‌ها هم علاوه بر نظر فرزندان، تأکید دارند که کالاهای خارجی مرغوبیت بیشتری دارد و دارای شکل و شمایل زیبایی است.

خانواده‌هایی هم هستند که دنبال اجناس قیمت مناسب و باکیفیت هستند و  برای انتخاب خود به تولیدی داخل اهمیت می‌دهند و معتقدند که نوشت‌افزارهای تولید داخل فرقی با اجناس وارداتی ندارد تنها وجه تمایز نشان‌های تجاری اجناس خارجی است که تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتند و بازار خود را از بین مخاطبان پیدا کردند.

فروشگاه‌های نوشت‌افزار مطرحی هم در مازندران فعال است که فروشنده‌های آن مدعی هستند فقط اجناس خارجی می‌فروشند در همین حین، مشتریان زیادی هم در حال خرید لوازم مورد نیاز خود بودند آنچه نظر هر تازه واردی را جلب می‌کرد، نشان‌های تجاری مختلف نوشت‌افزار با قیمت‌های سرسام‌آور بود و یکی از خانواده‌ها می‌گفت: برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندم بیشتر پول نشان‌های تجاری را می‌دهم.

نمایشگاه‌های پاییزه هم به‌منظور روان‌سازی برای تهیه اجناس مورد نیاز دانش‌آموزان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت در سطح استان راه‌اندازی شد که مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفت اما با نگاهی سطحی آنچه پای ثابت غرفه‌ها بود نشان‌های‌تجاری‌سازی نوشت‌افزارهای خارجی برای دانش‌آموزان ایرانی بود.

یادمان مانده که در زمان تحریم اقتصادی باید به تقویت تولید ملی توجه شود و بنا به اقتضائات زمانه شعار امسال از سوی رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است و ایشان تأکید داشتند برای به گردش درآوردن چرخه اقتصادی کشور این شعار سرلوحه کار همه اقشار از جامعه ایرانی قرار گیرد در حالیکه شاهد هستیم این شعار در سربرگ‌های وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و حتی خانه ملت درج شده است همان برگ‌های کاغذی که کاغذش وارداتی است.

* نوشت‌افزار خارجی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست

موضوع تهیه نوشت‌افزار برای فرزندان دانش‌آموز بی‌ربط با طرح سؤال از مسؤولان تعلیم و تربیت در استان نبود که سید علی قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، اظهار کرد: برای کمک به اشتغال، ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه، فعال کردن حوزه اقتصادی و همچنین تبعیت از منویات مقام معظم رهبری باید به تولید داخلی بها داده شود.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه اقتصادی در کشور از خرید کالاهای خارجی ممانعت شود، افزود: درخواست ما از تمام خانواده‌های ایرانی این است که نوشت‌افزار ایرانی خریداری کنند، چرا که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و پیام‌آور این فرهنگ است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، گفت: خرید کالاهای خارجی از لحاظ اقتصادی به نفع جامعه ما نیست.

به گزارش فارس، آشفته بازار نوشت‌افزار در ایام بازگشایی مدارس نشان می‌داد با وجود رونق کالاهای خارجی و کم‌رنگ بودن تولید داخل یا دروازه واردات برای این نوع کالاها باز است یا در حالت کنترل شده واردات و اهمیت به تولید داخل نظارت درستی بر صنوف متبوع نیست و یا بازار قاچاق گرم‌تر از هوای پایان شهریور ماه است؛ عاملی شد تا طرح سؤالی از رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران شود.

* تولیدکنندگان به فکر نوآوری باشند

سید مجتبی پیرزاده با بیان اینکه زمانی در تقویت تولید داخل موفق هستیم که تولیدکنندگان ما توان رقابت با بازارهای بین‌المللی را داشته باشند، تصریح کرد: تولیدکنندگان داخل به‌‌جای ترس از ورود اجناس خارجی باید به فکر نوآوری باشند.

وی با اشاره به اینکه دیده می‌شود تولیدکنندگان دفتری را بعد از 30 سال با همان کیفیت تولید می‌کنند، اضافه کرد: تولیدکنندگان باید خود را با سلایق روز بازار وفق دهند، آنچه مهم است هم‌گامی با ذائقه مخاطب و حفظ فرهنگ ملی و مذهبی است.

رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران گفت: وقتی تولیدکنندگان داخل کالایی را با جنس بهتر، فرم قشنگ و قیمت پایین‌تر از کالای خارجی ارائه می‌دهند به این معنا است که نمی‌توانیم از نظر اقتصادی جزیره باشیم تولیدات ما باید با نگاه به بازار بین‌المللی باشد.

به گزارش فارس، تحریم‌های اقتصادی که سال‌های اخیر کشور را مورد تهدید اقتصادی در اشتغال و فلج شدن واحدهای تولیدی قرار داد شاهد بودیم که تولیدکنندگان داخل برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و یا تجهیز کارخانه‌ها دچار مشکل شدند و دولت علاوه بر  مقرون به‌صرفه بودن واردات گوشه چشمی هم به تقویت تولیدات داخلی داشت، در این بین شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با انباشت کاغذ در انبار رنج می‌برد و وزارت آموزش و پرورش برای تأمین کاغذ مورد نیاز خود سیاست وارداتی را در پیش گرفت در حالیکه این نگاه با شعار سال که از سوی رهبری مطرح شد، تناقض داشت.

اخبار متعدد در حمایت از واحدهای سلولزی و تولید کاغذ در کشور از سوی رسانه‌های ملی مطرح شد تا اینکه امسال شنیده شد که وزارت آموزش و پرورش بخشی از نیازهای کاغذ برای چاپ کتاب درسی را از شرکت چوب و کاغذ مازندران خریداری کرده است.

* مصرف 500 میلیون دفترچه مشق در یکسال تحصیلی در کشور

ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور و مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه به جهت اهمیت موضوع بحث کیفیت کاغذ در کشور مطرح است، اظهار کرد: برابر آمار اعلام‌شده در کشور تقریباً 500 میلیون دفترچه مشق برای یک‌سال تحصیلی در اندازه‌های مختلف مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما فضای واردات حاکم است، افزود: در این بخش بیش از 90 درصد واردات اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته این واحد تولید 15 میلیون دفترچه تولید کرده است، اضافه کرد: فرهنگ مصرف‌گرایی و لوکس‌گرایی در کشور ما متداول است.

این مسؤول با بیان اینکه کاغذهای وارداتی که برای تأمین دفتر مشق دانش‌‌آموزان استفاده می‌شود علاوه بر ضررهای اقتصادی و زیست‌محیطی به‌دلیل براق و شفاف بودن سامت چشم را دچار مخاطره می‌کند، گفت: در گذشته کاغذ دفاتر دانش‌آموزان نخودی رنگ بود که به چشم آسیب نمی‌رساند.

روغنی‌گلپایگانی بیان کرد: واردکننده‌ها رنگ و شفافیت کاغذ را عامل اصلی تبلیغ برای فروش تولیدات خود می‌دانند و خانواده‌ها هم تحت تأثیر این عوامل تبلیغی قرار می‌گیرند.

* تأمین 60 تا 70 درصد کاغذ کشور در داخل

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 تا 70 درصد نیاز کاغذ کشور در داخل تأمین می‌شود، افزود: کاغذ تولید داخل کشور 40 درصد ارزان‌تر از دفتر خارجی است که در کشور به فروش می‌رسد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور با اعلام اینکه بخش وسیعی از چاپ و نشر کشور از کشورهای چین، ترکیه و امارات تولید می‌شود در حالیکه ما تولیدکنندگان کاغذ در کشور داریم، خاطرنشان کرد: باید به‌دنبال رونق اقتصادی در کشور باشیم.

* 70 درصد نوشت‌افزارهای کشور وارداتی است

روزهای اخیر مصاحبه‌ای از  موسی فرزانیان، رئیس صنف فروشندگان لوازم‌التحریر کشور در رسانه‌ها منتشر شد که آماری را مبنی بر اینکه 30 درصد نوشت‌افزارهای کشور تولید داخل است، طراحی روی جلد با الگوگیری از کارتون‌های خارجی در چاپخانه‌های داخل کشور انجام می‌شود، تولیدات طبق ذائقه مخاطب است، نشان‌تجاری‌سازی تولیدات داخلی ضعیف است و تولیدکننده‌های داخل برای به فروش رفتن کالاهای خود از نشان تجاری خارجی استفاده می‌کنند و این در حالی است که کیفیت تولیدات داخل کشور معقول است.

با وجود آمارهای متقنی که در سطح کشور از وارداتی بودن نوشت افزارهای دانش‌آموزان ایرانی مطرح شده است قابل تأمل و سوال برانگیز است. اینکه؛

1. چرا نوشت‌‌افزار به اسم ایرانی در خارج از کشور تولید می‌شود؟

2. چرا در طراحی روی جلد از شخصیت‌های خارجی استفاده می‌شود؟

3. با توجه به ظرفیت‌های موجود چرا توجهی به تولیدات داخل نمی‌‌شود؟

4. چرا متولیان صنعت چاپ و نشر نظارت دقیقی بر چاپخانه‌ها ندارند؟

5. چرا ابزار و اجناس فرهنگی کشور تحت تأثیر عوامل و طراحی‌های غربی قرار گرفته است؟

6. چرا شعار سال با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل که از سوی رهبری مطرح شد در حد شعار در سربرگ‌ها مانده و لقلقه‌ زبان شده است و در عمل به کار نمی‌آید؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها