کد خبر: ۳۹۳۳۳۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۲     ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
یادداشت میهمان؛
ارسلان‌ظاهری‌ بیرگانی
عباس عبدی که او را از تئوریسین های اطلاح طلبان می نامند، در مصاحبه ای در بیان نقاط قوت و ضعف دولت روحانی گفته است؛ «نقاط قوتش همان نقاط ضعفش است و برعكس». وی #اقتصاد، #برجام و #فضای_مجازی را به عنوان سه حوزه ای معرفی می کند که هم می تواند نقطه قوت و هم نقطه ضعف دولت تلقی شود و البته بر این عقیده است که اگر اتفاق خاصی نیافتد، ریاست جمهوری روحانی، دو دوره ای خواهد بود.

عبدی در ادامه می گوید؛ «اگر سال 1392 از هر اقتصادداني مي‌پرسيدند كه آيا ممكن است با اين وضع پس از سه سال #تورم ما به زير 10 برسد، بعيد مي‌دانم كه حتي يك نفر آنان اين را پيش‌بيني مي‌كرد، ولي اين كار شده است. اگر اين دولت نمي‌آمد، به لحاظ نظري و عملي بايد امروز در وضعيت #ونزوئلا مي‌بوديم». عبدی می افزاید؛ «بنابراين #نقطه_قوت آن اتفاقاً #اقتصاد است، ولي اين #نقطه_ضعفش هم هست، به دليل #بيكاري و افزايش نيافتن چشمگیر #اشتغال و نيز به دليل #انتظارات_زيادي كه درست هم وجود دارد. جامعه ما اوضاع سال 1391 و 1392 را فراموش كرده است؛ و #حوصله_مقايسه_با_ونزوئلا را هم ندارد. خود را با كشورهايي مقايسه مي‌كند كه در شرايط ديگري هستند.

سخنان عبدی نشان می دهد که حامیان دولت هم به خوبی می دانند دولت در عرصه اقتصاد دستاورد چشم گیری نداشته و از برجام هم آنچنان که وعده اش را می دادند، آبی برای اقتصاد گرم نشده است. اگر چه #سیر_کاهش_تورم از سال پایانی دولت دهم آغاز شد، اما گفتمان امید توانست تاحدودی #انتظارات_تورمی در جامعه را مهار کند و این شاید اصلی ترین عاملی بود که از سوی دولت روحانی در کاهش تورم  موثر بود.

البته این کاهش تورم  که به قمیت گسترش #رکود در اقتصاد بوده، هم پایه های لرزانی دارد، دولت روحانی مرداد 92 اقتصاد را با #نقدینگی 470 هزار میلیاردی تحویل گرفت و اکنون نقدینگی به بیش از 1100 هزار میلیارد تومان رسیده است، این یعنی وجود یک #عامل_بالقوه_و_خطرناک برای بازگشت تورم های افسارگسیخته!

حامیان رسانه ای دولت اما در بیان نقاط قوت دولت اصطلاحاً «به مرگ می گیرند که مخاطب به تب راضی شود!»، آنها در ماه های گذشته مرتباً یک #خط_خبری را دنبال کرده و می گویند؛‌ «#اگر_دولت_روحانی_و_برجام_نبود،کشور اکنون به سرنوشت #ونزوئلا دچار میشد!»، این هم یک #دروغ_رسانه_ای است که حالا خودشان فهمیده اند دیگر جواب نمی دهد، آنجا که عبدی می گوید؛‌«جامعه ما حوصله مقايسه با ونزوئلا را هم ندارد.»،‌ اتفاقاً بررسی های کارشناسی نشان می دهد اقداماتی که دولت در وابسته کردن شریان های اصلی اقتصاد ایران به خارج انجام داده و می دهد(همچون IPC،‌FATF و ...)، اگر به همین منوال پیش برود، ما را در معرض #خطر_ونزوئلایزه_شدن قرار می دهد! شرح آن بماند برای وقت دیگری!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Sweden
۲۱:۴۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
۰
۰
این گرانی بهای استقلال یک ملت است.
اصولا هر جای دنیا که یک ضد استعمار روی کار می آید گرانی رخ می دهد.
زمان مصدق همینطور شد و زمان آلنده در شیلی همینطور شد و زمان چاوز در
ونزوئلا همینطور شد و بقیه کشورها. گرانی توطئه سرمایه داران و اشراف
برای انتقام از مردمی است که به گزینه آنها رای ندادند.
پاسخ
یوفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
۱
۰
وضع ونزوئلا آنطور نیست که بمباران خبری رسانه های مخالف چاوز و مادورو نشان می دهد. "خطر_ونزوئلایزه_شدن" سخنی ضعیف و از روی بی اطلاعی است.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
۱
۰
عبدي و امثال او . يك سر خائنين به اين ملت اند كه سالهاي زيادي است روح و روان اين ملت را با مدرسه مزدورسازي اي كه درست كرده اند. به بازي گرفته اند
رفقاي آنان در اين دولت نيز . هم خون امثال اويند و فرقي با هم ندارند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها