کد خبر: ۳۹۳۵۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۸     ۲۵ شهريور ۱۳۹۵
«سعید الشهابی» دبیرکل جنبش أحرار بحرین ضمن انتقاد شدید از مواضع دوگانه کشورهای غربی در قبال محاکمه شیخ عیسی قاسم، اعلام کرد که این اقدام آل خلیفه تصمیمی است که در ریاض گرفته شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، پس از گذشت بیش از ۲ ماه از اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت آیت الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین که به تعبیر مقام معظم رهبری همچون ستاره ای در آسمان تشیع هستند، مردم انقلابی بحرین همچنان برای دفاع از رهبر خود در صحنه حاضر هستند و در برابر منزل ایشان تحصن کرده اند.

همچنین علمای حامی شیخ عیسی به مسئولیت خطیر خود مبنی بر روشنگری و تبیین راه های مبارزه با ظلم آل خلیفه پایبند هستند؛ امری که بیش از پیش موجب برانگیخته شدن خشم آل خلیفه شد و نظامیان این رژیم در ادامه سیاست های سرکوبگرانه خود اقدام به بازداشت و حبس چندین عالم برجسته این کشور و احضار ده ها عالم دیگر کردند. دادگاه وابسته به آل خلیفه قصد دارد روز پنج شنبه این هفته مصادف با ۲۵ شهریور دادگاه محاکمه رهبر شیعیان بحرین را برگزار کند.

بر همین اساس، خبرنگار مهر برای بررسی ابعاد این رویداد مهم با «سعید الشهابی» دبیرکل جنبش «الأحرار» بحرین انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*رژیم آل خلیفه طی ماه‌های اخیر علمای برجسته بحرینی را هدف اقدامات سرکوبگرانه خود قرار داده است. این رژیم شمار زیادی از علمای برجسته بحرینی را بازداشت و یا برای بازجویی فراخوانده است. هدف آل خلیفه از هدف قرار دادن علمای بحرینی را چگونه ارزیابی می کنید؟

رژیم آل خلیفه ثابت کرده است که هیچ سنخیتی با اصل «دیانت» ندارد. این رژیم از هیچ اقدامی در راستای سرکوب شیعیان بحرین فروگذار نمی کند. از زمانی که انقلاب مردمی در بحرین آغاز شد، شاهد آن بودیم که مساجد در کشور هدف حملات سنگین این رژیم قرار گرفت. بر همین اساس، هدف قرار گرفتن علمای برجسته نیز برخواسته از همین روحیه دین‌ستیزی مسئولان آل خلیفه است.

اوج سرکوب های رژیم آل خلیفه به دو ماه اخیر بازمی‌گردد که طی آن شیخ «عیسی قاسم» رهبر شیعیان را هدف قرار داده و سلب تابعیت کردند. آنها این اقدام را انجام دادند تا به زعم خود، هیبت تمامی افرادی که از دین سخن می گویند، شکسته شود. با این حال، تاریخ ملت بحرین به دین اسلام و مذهب تشیع و پیروی از اهل بیت (علیهم السلام) گروه خورده است.

رژیم آل خلیفه دین اسلام را چالش بزرگی در برابر خود می بیند و به همین دلیل است که همواره با مسلمانان در حال جنگ و خصومت است.

رژیم آل خلیفه دین اسلام را چالش بزرگی در برابر خود می بیند و به همین دلیل است که همواره با اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) در حال جنگ و خصومت است. آل خلیفه خصومت خود با اهل بیت (ع) را بارها به نمایش گذاشته است. به عنوان نمونه اخیرا یکی از مقامات عالیرتبه آن به صورت کاملا علنی به ایراد سخنانی علیه امام صادق (ع) پرداخت؛ اقدامی که عمق خصومت آل خلیفه با اهل بیت (ع) را به نشان داد.

بنابراین، هدف قرار دادن علماء برجسته بحرینی جزئی از جنگ سیاسی و دینی رژیم آل خلیفه با آنهاست. این علماء هستند که امروز با حضور مؤثر در صحنه‌های نبرد حق علیه باطل از مظلومین دفاع می کنند. بدون شک رژیم آل خلیفه از طریق هدف قرار دادن علماء به دنبال شکست هیبت آنها و همچنین به نابودی کشاندن انقلاب مردمی است.

اخیرا شیخ «عیسی قاسم» و علامه «الغریفی» در محکومیت اقدام آل خلیفه در ممانعت از برگزاری نماز جمعه بیانیه ای را علیه آل خلیفه صادر کردند؟ این مسأله را چگونه ارزیابی می کنید؟

رژیم آل خلیفه به خوبی می داند که تجمع مسلمانان در کنار یکدیگر، مسأله ای است که در نهایت برای آن گران تمام خواهد شد. بنابراین، این رژیم درست همانند همتایان سعودی خود از گردهم آمدن مسلمانان جلوگیری می کنند.

مسأله دیگری که رژیم آل خلیفه از آن در هراس است، به سخنرانی های دینی در نمازهای جمعه بازمی گردد. دیکتاتورهای آل خلیفه به خوبی به تأثیر سخنرانی هایی که از منابر نماز جمعه به گوش مردم می رسد، واقف هستند و به همین دلیل تمام تلاش خود را برای ممانعت از برگزاری نماز جمعه به کار بسته و می بندند.

در هر صورت، مردم بحرین پیرو محمد رسول الله (صلی الله علیه و آل و سلم) است و امکان ندارد با اقداماتی نظیر ممانعت از مشارکت آنها در نماز جمعه، انقلاب خود را متوقف کنند. در حالی که خداوند نماز جمعه را برای تقویت وحدت میان مسلمانان قرار داده است، خاندان ظالم آل خلیفه با ممانعت از برگزاری نماز جمعه در راستای تضعیف این وحدت تلاش می کنند.

رژیم آل خلیفه علاوه بر ممانعت از برگزاری نماز جمعه اقدامات سرکوبگرانه دیگری از جمله بازداشت علمای بحرین، ضرب و شتم زندانیان سیاسی، بکارگیری سیاست های فرقه گرایانه را در قبال مردم بحرین به کار برده است. با این حال، قدرت خداوند فائق بر هر قدرتی است و بدون شک توطئه این خاندان را به آنها باز می‌گرداند.

واکنش های خارجی به ویژه کشورهای غربی در قبال مسأله شیخ «عیسی قاسم» و تصمیم رژیم آل خلیفه برای محاکمه وی را چگونه ارزیابی می کنی؟

واقعیت این است که کشورهای غربی همواره و در مناسبت های مختلف اقدام به اتخاذ مواضع دوگانه کرده و می کنند و سیاست «یک بام و دو هوا» را در پیش می گیرند و به همین دلیل برای آنها هیچ اهمیتی ندارد که در کشورهای مختلف چه می گذرد.

غربی ها تنها به منافع و مصالح خود می اندیشند و هرجا که پای این منافع در میان باشد، حاضرند دست به هر کاری بزنند. کاملا واضح است که آنچه که امروز به سر مردم عراق، سوریه، بحرین و یمن می آید برای کشورهای غربی هیچ اهمیتی ندارد.

بسیاری از سیاستمداران غربی فاسد هستند، به گونه ای که می توان با پرداخت مبلغی هنگفت، مواضع آنها را تغییر داد.
بسیاری از سیاستمداران غربی فاسد هستند، به گونه ای که می توان با پرداخت مبلغی هنگفت، مواضع آنها را تغییر داد. ما شاهد این هستیم که عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی، سیاستمداران غربی را با پول می خرند. حتی در برخی موارد که سیاستمداران شریفی در کشورهای غربی پیدا می شوند که از عدالت جویی و لزوم مبارزه با تروریسم سخن بگویند، دولت هایی نظیر انگلیس و آمریکا اقدام به تخریب آنها می کنند.

همانگونه که گفتید عربستان سعودی با پرداختن اموال هنگفت اقدام به خریدن طرف های خارجی برای تحقق منافع و مصالح خود می کند. آیا می‌توان اینگونه استنباط کرد که سعودیها در مسأله محاکمه شیخ «عیسی قاسم» در بحرین نقش مستقیم دارند؟


عربستان سعودی پنج سال و نیم پیش با لشکرکشی به بحرین، در امور کشور به صورت آشکار مداخله کرد. اشغالگری این رژیم در بحرین همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، دخالتهای سعودیها در سوریه و عراق کاملا آشکار است. این در حالی است که در یمن نیز آنها مردم بی دفاع این کشور را به خاک و خون می کشند.

عربستان در امور بحرین دخالت آشکار دارد. در واقع این رژیم سعودی بود که مانع سرنگونی آل خلیفه شد. رژیم سعودی امروز در تصمیم‌‎گیری های مسئولان آل خلیفه سهیم بوده و نقش ایفا می کند. بنابراین، وقتی رژیم آل خلیفه تصمیم به محاکمه شیخ عیسی قاسم می گیرد، این بدان معناست که این تصمیم از عربستان سعودی صادر شده و یک تصمیم سعودی است.

مردم بحرین همچنان بر بکارگیری گزینه مسالمت آمیز در مواجهه با رژیم آل خلیفه اصرار می ورزند. به نظر شما آیا ممکن است در آینده این گزینه دستخوش تغییر شود؟

من نمی توانم بگویم که در آینده چه چیزی ممکن است اتفاق بیفتد. اما باید گفت که رژیم آل خلیفه فشارها علیه مردم را تشدید کرده و در این مسیر هیچ حد و حدودی را برای خود قائل نیست.

در حال حاضر، گزینه مطلوب مردم بحرین برای مقابله با رژیم آل خلیفه گزینه مسالمت آمیز است. مردم بحرین هیچ علاقه ای به اقدامات خشونت آمیز برای مقابله با اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه ندارند. در هر صورت باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی می افتد.

همانگونه که می دانید، قرار است فردا پنجشنبه جلسه محاکمه شیخ «عیسی قاسم» رهبر عالی شیعیان بحرین برگزار شود. به نظر شما محاکمه شیخ عیسی چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

تصمیم رژیم آل خلیفه برای محاکمه شیخ «عیسی قاسم» یک تصمیم ظالمانه است که بدون شک پیامدهای وخیم آن دامن آل خلیفه را خواهد گرفت. در صورتی که رژیم آل خلیفه شیخ عیسی قاسم را محاکمه کند، در واقع خود را محاکمه کرده است.

در صورتی که رژیم آل خلیفه شیخ عیسی قاسم را محاکمه کند، در واقع خود را محاکمه کرده است.

مردم بحرین تنها یک چیز را می دانند و یک شعار را سر می دهند و آن، این است که رژیم آل خلیفه باید بساط خود را از بحرین جمع و با کرسی قدرت، خداحافظی کند. شعار «الشعب یرید اسقاط النظام» همچنان در خیابان های بحرین طنین انداز می شود.

در مقابل، رژیم آل خلیفه نیز قصد دارد خطاب به مردم بحرین بگوید ما نیز قادر به مقابله با شما هستیم؛ می توانیم بزرگترین عالِم در نزد شما را سلب تابعیت و سپس محاکمه کنیم. این رژیم علیه ملت بحرین توطئه می کند و خداوند در نهایت توطئه آنها را به خودشان بازمی‌گرداند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها