کد خبر: ۳۹۳۷۷۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
تولید کنندگان داخلی معتقدند که دولت با گنجاندن کالاهای خارجی در این طرح جیب وارد کنندگان و تولید کنندگان غیر ایرانی را پر می‌کند و هیچ کمکی به مسئله مهم خروج از رکود نخواهد کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «نسیم آنلاین»، دولت حسن روحانی طی 1100 روز گذشته در خارج کردن اقتصاد کشور از رکود چندان موفق عمل نکرده است. برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای خروج از رکود یکی پس دیگری شکست می‌خورد و حالا بانک مرکزی طرح جدیدی را برای خروج صنایع و واحدهای تولیدی از رکود ارائه کرده است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، حدود یکی دو هفته پیش بود که علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد ساختمان میرداماد قرار است طرحی را برای خرید لوازم خانگی تحت عنوان کارت اعتباری 10 تا 50 میلیونی اجرا کند که براساس آن به گروه‌هایی از جامعه با توجه به اعتبار سنجی صورت گرفته اعتبار خرید کالا اعطا شود. این در حالی است که چند ماه قبل دولت تدبیر و امید مشابه همین طرح را در بسته خروج از رکود خود به عنوان طرح وام 10 میلیونی خرید کالا گنجانده بود که مردم استقبال چندانی از آن نکردند.
اما طرح جدید میردامادنشینان با طرح چند ماه گذشته یک فرق اساسی دارد. در طرح قبلی، دولت تصمیم گرفته بود که برای حمایت از تولید داخلی کارتهای اعتباری را فقط برای خرید لوازم خانگی ایرانی اختصاص دهد، اما در طرح جدید بانک مرکزی، سیف و مدیرانش لطف بزرگی را در حق وارد کنندگان انجام دادند و کالاهای خارجی را هم در این طرح گنجانده اند. این اقدام ساختمان میرداماد که در تعارض جدی با اقتصاد مقاومتی قرار دارد، با واکنش تولید کنندگان داخلی هم رو به رو شده است.

«نسیم آنلاین» به همین بهانه به سراغ 6 تولید کننده لوازم خانگی رفته و نظر آنها را در خصوص طرح جدید بانک مرکزی جویا شده است. اکثر این تولید کنندگان نسبت به طرح جدید ساختمان میرداماد اعتراض داشتند و از مشورت نکردن سیف و مدیرانش با آنها برای اجرای این طرح گلایه داشتند. آنها معتقد بودند که دولت با گنجاندن کالاهای خارجی در این طرح، جیب وارد کنندگان و تولید کنندگان غیر ایرانی را پر می‌کند و هیچ کمکی به مسئله مهم خروج از رکود نخواهد کرد. مشروح صحبتهای این تولید کنندگان به شرح زیر است:

محمدرضا فریوری- محصولات پارس: تحلیل من از طرح جدید این است که در کل بانک‌‌ مرکزی دغدغه حمایت از تولید داخل را ندارد و نهایت تلاشش این است که این اتفاق صورت نگیرد. بازهم مثل همیشه تنها منافع سیستم بانکی را مدنظر قرار دادند!

 

محمود ابراهیمی- مدیرعامل پاکشوما: مدیران بانک مرکزی در کل تقاضای کل را تحریک می‌کنند، اما اگر حمایت از تولید داخلی در این طرح مد نظر قرار می گرفت هم از نظر اشتغالزایی و هم از نظر صنعت ملی اتفاقات بهتری می افتاد.

 

محمدرضا درافشار- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک: در طرح قبلی هیچ حمایتی از سوی بانک مرکزی صورت نگرفت. طرح جدید نمی تواند جایگزین طرح قبلی و در جهت حمایت از صنایع داخلی باشد.

 

همتی- تولیدکننده لوازم داخلی: بهتر بود مشکلات طرح قبلی را رفع می کردند. نظام بانک از ابتدا دوست نداشت تولید داخلی شکل بگیرد. این احتمال وجود دارد که هیچ منفعتی از کارت‌های جدید به تولیدکننده داخلی نرسد.

 

حمیدرضا غزنوی- دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران: این تسهیلات هیچ سودی برای تولیدکننده داخلی ندارد و تنها سود آن به جیب تولیدکننده کشورهای ثالث خواهد رفت و موجب رشد اقتصادی آن کشورها خواهد شد. این که در طرح قبلی برای تولیدکننده داخلی کاری نکردیم و حالا تسهیلات این چنینی در طرح جدید می گذاریم کاملا بر ضد تولید داخلی است.

 

علیرضا دیانی- رییس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی: طرح وام ۵۰ میلیونی بانک مرکزی به نفع تولیدکنندگان کالای خارجی است. این طرح بیشتر از آن که به تولید داخل کمک کند بر روی واردات کالای خارجی و فروش آن‌‍‌ها تأثیر مثبت خواهد داشت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها