کد خبر: ۳۹۴۰۳۱
زمان انتشار: ۰۹:۰۴     ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
در همایش «حسارت محض» مطرح شد:
گردهمایی که به همت «کمیته دانشجویی توقف نفوذ» و حضور چهره‌های تخصصی، سیاسی، رسانه‌ای و اقشار مختلف مردم برگزار شد. مردم و دانشجویان و شخصیت‌های مختلف علمی و سیاسی ممکلت سرآخر، پس از گذر از هفت‌خوان سنگ‌اندازی‌های دولت دیروز در سالن حوزه هنری دور هم جمع شدند تا از خسارت محضی که قراردادهای استعماری با دول خارجی بار کشور کرده، بگویند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، شاید برگزار کنندگان همایش «خسارت محض» حدس نمی‌زدند انتشار خبر ابلاغ قراردادهای IPC با روز گردهمایی آنها یکی شود. گردهمایی که به همت «کمیته دانشجویی توقف نفوذ» و حضور چهره‌های تخصصی، سیاسی، رسانه‌ای و اقشار مختلف مردم برگزار شد. مردم و دانشجویان و شخصیت‌های مختلف علمی و سیاسی ممکلت سرآخر، پس از گذر از هفت‌خوان سنگ‌اندازی‌های دولت دیروز در سالن حوزه هنری دور هم جمع شدند تا از خسارت محضی که قراردادهای استعماری با دول خارجی بار کشور کرده، بگویند.

عبدالملکی: در جبهه داخلی و خارجی درگیر جنگ اقتصادی هستیم

‌حجت الله عبدالملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه تمامی اتفاقات مربوط به بحث‌های اقتصادی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی تحلیل می کنیم، اظهار داشت: اتفاقات اخیری که که در حوزه اقتصادی افتاد از جمله قرارداد FATF و IPC و بسیاری از قراردادهای دیگر که متاسفانه از آنها اطلاعات خاصی در دست نیست، در چارچوب اقتصاد مقاومتی ارزیابی می شود.

وی به ارزیابی عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود: در حال حاضر درگیر جنگ اقتصادی هستیم که ابعاد داخلی و خارجی دارد. راه حل در این جنگ اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است.

عبدالملکی با بیان اینکه متاسفانه جریانی در درون کشور اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و راه حل جنگ اقتصادی را در جای دیگری می بینید، تصریح کرد: بعضا شنیده می شود که ما با دنیا بداخلاقی کرده ایم دنیا هم ما را تحریم کرد و ما دچار مشکل شدیم از این رو می رویم و حسن نیت‌مان را به دنیا نشان می دهیم و مسئله حل می شود. اقتصاد مذاکراتی سال هاست که به عنوان رقیب جدی اقتصاد مقاومتی در کشور ما مطرح است اینکه ما با مذاکره و اقتصاد مذاکراتی می توانیم مستغنی از اقتصاد مقاومتی شویم ناشی از دو دیدگاه اشتباه است. دیدگاه اشتباه اول آنکه همه مشکلات کشور ناشی از تحریم های خارجی بدانیم؛ این دیدگاه غلط است چرا که کمتر از بیست درصد از مشکلات ما ناشی از تحریم هاست در نتیجه هشتاد درصد از مسائل ما مربوط به داخل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: دیدگاه اشتباه دوم این است که عده ای تصور می کنند همین بیست درصد تحریم با مذاکرات برطرف خواهد شد که این دیدگاه هم اشتباه است. دست کم در سه سال اخیر نتیجه و ماحصل مسئله مذاکرات نفس‌‌گیر برجام  نشان داد که مذاکره راه حلی برای رفع تحریم های ظالمانه نیست. بلکه برنامه تحریم‌‌های غربی به نوعی علیه ما در حال تشدید شدن است.

درخشان: حتی یک استدلال دانشگاهی پسند در دفاع از IPC مطرح نکردند/ مدافعان یا فناوری را نمی دانند یا از انتقال فناوری مطلع نیستند

پروفسور مسعود درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییاظهار داشت: از هشتم مهر ما سال 94 که صورت اولیه قراردادهای نفتی به تصویب رسید تا الان حدود یک سال می گذرد. با ملاحظه نقدها و دفاعیه ها که مخالفین و موافقین این قراردادها داشتند، زمان آن رسیده است که بتوانیم به بررسی موانع فکری و رویکردهای دو گروه بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری مثل همیشه یک خط هادی و معیار حرکت برای ماست، افزود: رهبر معظم انقلاب در تیر ماه ۹۴ و همچنین در دیدار با دانشجویان در دوازدهم تیر ماه یک معیاری را برای سنجش قراردادهای نفتی ارائه فرمودند. این معیار بیان گر آن بود که باید قراردادهای نفتی با مصالح و منافع کلان کشور به معنای واقعی منطبق باشد، همچنین تاکید کرده‌‌بودند همه نهادهای قانونی باید وظایف خود را مجدانه پیگیری کنند.

درخشان تصریح کرد: متاسفانه تا جایی که بنده اطلاع دارم این فرمان مقام معظم رهبری با این معیار تا به حال اجرایی نشده است چون انتظار می‌رود نهادهایی همچون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظایر آن‌ها بای اجرای فرمان حضرت آقا جلسه تشکیل دهند و این قراردادها را از نظر تطبیق با منافع کلان نظام بررسی و اعلام موضع کنند؛ ‌شاید هم کرده باشند و محرمانه بوده و ما ندیدیم. 

این اقتصاددان برجسته تاکید کرد: منتقدان هیچ گونه ناراحتی از بابت سرمایه گذاری خارجی ندارد اما سوالی که مطرح است این که آیا می دانید آنها چه قدر سرمایه با خود خواهند برد. ما ناراحت هستیم که شرکت های خارجی چه میزان پول از کشور خارج می کنند. سرمایه ای که متعلق به فرزندان ماست اما مدافعان هیچ گونه پاسخ مستدلی برای آن نداده اند.

درخشان یادآور شد: IPC برای ازدیاد برداشت از میادین نفتی است این در حالی است که هیچ محاسبه ای از سوی مدافعان IPC ندیدیم. شرکت های نفتی اگر می خواهند حضور بلندمدت ۲۵ تا ۳۰ ساله در کشور داشته باشند آن زمان آغاز فرصت ‌طلبی شان خواهد بود چون یک شرکت خارجی نفتی وارد کشور شود پس از چند سال فرصت طلبی اش آغاز می شود و می خواهد که سال های سال بماند.

شریعتمداری: یقین بدانید خروجی برجام ورودی داعش است

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان  اظهار داشت: دوستان ما توصیه حکیمانه حضرت امام که هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید را فراموش کرده اند یا بهتر بگویم کنار گذاشته اند اما نظر امام فراموش شدنی نبود سکه رایج بود.

شریعتمداری با بیان اینکه معتقدم ماجرا دقیقا از همین نقطه آغاز شده و رفته رفته و گشته و گشته تا به امروز رسیده است، تصریح کرد: امروزه آمریکا در برخورد با ما از غرق مصنوعی استفاده می کند غرق مصنوعی حالتی است که احساس می کنید در حال غرق شدنید وقتی چنین احساسی بهتان دست دهد سعی می کنید برای نجات به هر چیزی چنگ بزنید.

وی تاکید کرد: من نمی خواهم دوستان را متهم کنم اما حقیقت عرض می کنم که آنچه که می پنداشتند با آنچه که تحقق پیدا کرد کاملا در دو نقطه متضاد قرار گرفت می گفتند برجام فتح الفتوح است آفتاب تابان است می دانید توافق وین یعنی چه یعنی اینکه تمام قدرت های بزرگ دنیا در مقابل ما سر تعظیم فرو آورند. حتی آب خوردن ما هم به برجام گره خورده است حال دیگر از این حرف ها زده نمی شود. حال نهایتا می گویند که ما سایه شوم جنگ را از سر کشور برداشته ایم حرف ها چیست؟ آمریکا از سال 2009 رسما اعلام کرده که دیگر به صورت مستقیم با هیچ کشوری وارد جنگ نیم شود بلکه جنگ نیابتی راه می اندازد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان اظهار داشت: چرا باید بپذیریم 187 شخصیت حقوقی خود را تحریم کنیم کسانی همچون قاسم سلیمانی که دست بیرون ‌آمده مالک اشتر از آستین علی زمان است یا حزب الله لبنان، سپاه پاسداران و امثال آنها؟ یقین بدانید خروجی برجام ورودی داعش است. به این دلیل که آمریکایی ‌ها حاضر نیستند وارد جنگ مستقیم شوند داعش هم که شواهد نشان می ‌دهد علیه ما ساخته شده است.

جبرائیلی: برجام جهالت بود و تجربه نگرفتن از آن خیانت/ با FATF نیاز به دخالت سازمان سیا در کشور نیست!

سید یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مطالعاتی که در شب شهادت امام باقر علیه السلام پیرامون غربت شیعه انجام داده بود، اظهار داشت: آنچه که امروز شیعه در قامت جمهوری اسلامی نمود پیدا کرده در نتیجه سختی کشیدن های بسیاری از مردمان مبارز بوده که به دست مان رسیده است.

وی تصریح کرد: ما با وادادگی،‌ تسلیم و تبعیت از دشمن به اینجا نرسیده ‌ایم امروز شاهد این هستیم کسانی می ‌گویند که ما هیچ چیز نیستیم و هر جا می‌ رویم آمریکا، انگلیس و فرانسه فصل الخطاب در دنیا اثرگذار هستند.

جبرائیلی با اشاره به اینکه دولتی ها بارها ما را به بی سوادی و بی شناسنامگی متهم کردند، افزود: آنها به ما گفتند که که ما هستیم که تنها هنر دیپلماسی را بلدیم ما با کار دیپلماسی مشکلات را حل کرده و شاهدید که نتیجه این ادعا چه شده است.

وی با تاکید بر اینکه برجام جهالت بود گفت: تجربه نگرفتن از برجام خیانت است. شما اگر از این تجربه ‌ای که ادعا داشتید «بلدید» تصور دیگری پیدا نکرده ‌اید و از این نتیجه دست نگیرید در حال انجام خیانت به کشور هستید.

حاجی دلیگانی: برطرف شدن اشکالات قراردادهای نفتی دروغ است/ سابقه ندارد که قراردادی ۷ بار اصلاحیه بخورد

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین ‌شهر در مجلس شورای اسلامی درباره قراردادهای نفتی جدید، اظهار داشت: ما به قراردادهای نفتی که در حقیقت قواره‌ های نفتی هستند ایراد داریم.

وی افزود: جهانگیری در سایت دولت می‌ گوید ما این قواره را که در 11/8/94 به تصویب رساندیم را اصلاح کرده‌ایم این در حالی است که از یک قرارداد 10 صفحه‌ای 150 ایراد گرفتند! در هیچ دولتی سابقه نداشته که یک موضوع در هیئت وزیران به تصویب برسد و 7 بار اصلاحیه بخورد.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: ایران در قرارداد کرسنت 14 میلیارد دلار جریمه شده است سیدمهدی حسینی فردی که مسئولیت کارگروه قراردادهای نفتی را برعهده داشته در دانشگاه امیرکبیر اعلام می ‌کند که در جریان مذاکرات برجام لابی نفتی را فعال کرده‌ اند. برجام و لابی نفتی چه ربطی به هم داشت.

نماینده مردم شاهین شهر تصریح کرد: چرا مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در زمان مذاکرات می ‌گوید که پیشنهاد نفتی ایران برای ما خیلی جذاب است برای ما جای سوال است که برجام لابی نفتی شرکت توتال و میدان بزرگ آزادگان با یکدیگر چه ارتباطی دارند؟

روستاآزاد: دیوار تحریم‌ها تَرک نخورد که هیچ، محکم‌تر هم شد!

رضا روستاآزاد، استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: طرح خانم کلینتون، راهبرد جدیدی در مقابل ایران از هاردپاور به سافت ‌پاور مطرح شد در هاردپاور دشمن مقابل مشخص است و ملت مقاوم را پیروز بیرون می ‌آورد.

وی با بیان اینکه در سافت‌پاور مسئله به تدریج و آرام ‌آرام اتفاق می ‌افتد، نرمی و تدریجی بودن نفوذ در صحنه، عکس ‌العمل مشخص و جدی و آنی را ایجاد نمی‌ کند، تصریح کرد: این در لایه‌های اجتماعی بر اساس ضریب هوشیاری، فاصله ‌ای را بین اقشار اجتماعی ایجاد می‌ کند که حائز اهمیت است.

روستاآزاد گفت: زمان نشان داد که طرف مقابل تدابیر سیاسی خاصی را در حوزه تحریم ‌ها و مذاکرات اندیشیده بود و باید بگوییم که آن زمان ادعایی که روحانی روزهای اول داشت مبنی بر اینکه دیوار تحریم ها ترک برداشته است حال دیوار تحریم ها ترک که برنداشت هیچ بلکه سازمان تحریم‌ها محکم‌ تر از قبل مستقر گردید.

قدیری ابیانه: مانده‌ام چرا به روحانی می‌گویند شیخ دیپلمات!/ امیدی به مبارزه با فساد در این دولت نیست

محمد حسن قدیری ابیانه گفت: مشکل ما از ایام تبلیغات انتخابات در سال 92 شروع شد زمانی که نامزدهایی که سوابق مهمی در انقلاب داشتند برای این که بتوانند رای حامیان آمریکا را افزایش دهند شروع به بده بستان ها کرده و مدعی بودند که با مذاکرات همه مشکلات کشور حل خواهد شد.

وی ادامه داد: در انتخابات 92 کسانی که سوابق مثبتی در انقلاب داشتند با گفتن ادعاهایی مبنی براینکه با مذاکرات مشکلات حل می شود جمعیت بیشتری از مردم را دچار شک کرده که شاید واقعا با مذاکره با آمریکا مشکلات از میان برود.

قدیری ابیانه با اشاره به اظهارات دولتی ها در مقابل دشمنان کشورمان گفت: روحانی در انتخابات مدعی بود که باید چرخ سانتریفیوژهایمان بچرخد تا چرخ کارخانه هایمان بچرخد کلینتون پس از شنیدن این شعارها شروع به مسافرت و تشویق در کشورها کرد تا تحریم ها را علیه ایران افزایش دهند.

کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: روحانی با این پیامش به دشمنان این پیام را به آنها منتقل کرد که با متوقف کردن چرخ سانتریفیوژها به سراغ چرخ کارخانه ها بروید و از این فرصت استفاده کنید روحانی ادعای دیگری هم داشت که خط قرمز ما صدور قطع نامه در شورای امنیت است دشمنان این نظام هم دقیقا سراغ همین موضوع رفته اند و قطع نامه هایی را علیه ایران صادر کردند.

قدیری ابیانه ادامه داد: بارها از زبان دفتر ریاست جمهوری و دولتی ها شنیدیم که تعامل با آمریکا اصل است و از بین بردن مراکز هسته ای موردی ندارد، اگر به فرض صدور قطع نامه برای دولت خط قرمز است و یا اینکه باور دارند در عرض ده دقیقه دشمن می تواند قدرت ما را از بین ببرد نباید این صحبت ها را به زبان بیاورند.

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه ما شاهد اشتباهات پی در پی دولت در دیپلماسی اش بودیم ادامه داد: وزارت خارجه پوستری را تهیه کرد و از هنرمندان و کارگردانان خواست تا آن را امضا کنند مضمون آن بدین شرح بود که هر توافقی بهتر از عدم توافق است این پیام به آمریکا داده شد که افکار عمومی ایران درصدد فشار به دولت بوده و دولت یازدهم هم مجبور است از مواضع خود کوتاه بیاید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها