کد خبر: ۳۹۴۷۹۲
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۰۴ مهر ۱۳۹۵
در شرايطي كه مديران صنايع غذايي طي ماه‌هاي اخير همواره بر نقش پررنگ اين صنعت در صادرات غير نفتي تأكيد داشته‌اند، آمار و عملكرد اين بخش نشان دهنده عقب ماندگي صنايع غذايي در بازاريابي بين‌المللي و صادرات است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، صنايع غذايي از جمله صنايعي است كه مسئولان همواره بر اهميت آن در ارزآوري براي كشور تأكيد كرده‌اند و از همين رو براي اين بخش رشد 20 درصدي در صادرات طي سال جاري پيش بيني شده است.

اين در حالي است كه به گفته مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت طي 5 ماه ابتدايي امسال صادرات صنايع غذايي كشور نسبت به مدت مشابه سال قبل فقط 2 درصد رشد داشته كه اين مقدار براي تأمين اهداف صادراتي ما كافي نيست.

از سويي مسئولان صنعت غذاي ايران همواره از برنامه‌ريزي براي تصاحب بازارهاي جهاني صنايع غذايي خبر داده‌اند و در اين راستا در كنار سفرهاي خارجي، رايزني‌هايي با طرف‌هاي خارجي صورت گرفته اما در نهايت شاهد اتفاق خاصي در صادرات مواد غذايي نبوده‌ايم.

به گفته كارشناسان صنعت غذا، 50 درصد از بازار صنايع غذايي عراق، 30 درصد از بازار افغانستان و كمتر از 2 درصد بازار روسيه در اختيار توليدكنندگان ايراني قرار دارد.

اين در حالي است كه طي ماه‌هاي اخير تأكيد زيادي از سوي مسئولان انجمن صنايع غذايي بر گسترش صادرات به بازار روسيه صورت گرفته بود.

كاوه زرگران، دبير كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي تيرماه سال گذشته از تاييد سه كارخانه لبنيات ايراني توسط اداره دامپزشكي روسيه براي صادرات محصولات لبني به اين كشور خبر داده بود.

وي با اشاره به اينكه در سال 2014 روسيه حدود 3 ميليارد و 400 ميليون دلار لبنيات وارد كرده است، گفته بود: يك ميليارد و 500 ميليون دلار از اين واردات مربوط به پنير بوده است، لذا در روسيه بازار بسيار بزرگي براي لبنيات وجود دارد كه با توجه به پتانسيل و مازاد توليد بر مصرف در كشور، مي‌توانيم بازار بكر روسيه را به دست آوريم.

اين در حالي است كه پنج ماهه اول امسال در مجموع 850 ميليون دلار صادرات محصولات و فرآورده‌هاي صنايع غذايي از كشور صورت گرفته است.

ضعف در صادرات صنايع غذايي و عدم موفقيت در اين بخش استراتژيك موضوعي است كه بايد بيش از هر زمان مورد توجه مسئولان قرار گيرد تا ضمن شناسايي نقاط داراي مشكل در اين صنعت، براي رشد و حضور قوي توليدات ايراني در بازارهاي جهاني برنامه‌ريزي شود.

تحقق اين هدف نيازمند بازاريابي قوي در بازارهاي جهاني، رايزني متولياني داراي تخصص و تأثيرگذار از صنعت غذاي ايران با طرف‌هاي خارجي و همچنين وجود تشكلي قوي براي پيشبرد اين صنعت است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها