کد خبر: ۳۹۴۸۰۵
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۰۴ مهر ۱۳۹۵
يك روزنامه آمريكايي در گزارشي نوشت كه يكسال از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 مي‌گذرد و برخلاف گذشته، خوشبيني مردم ايران به يأس تبديل شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روزنامه آمريكايي واشنگتن‌پست در مقاله‌اي به گذشت يكسال از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) اشاره كرد و نوشت، بعد از يكسال از برجام، خوشبيني ايران خراب شده است.

اين مقاله سپس اينگونه شروع شد، يك سال پيش ايران ظاهراً در آستانه روابط جديدي با آمريكا و جهان بود. «حسن روحاني» رئيس‌جمهوري ايران در سخنراني پاييز گذشته در مجمع عمومي سازمان ملل گفت كه برجام تازه امضا شده است و لغو تحريم‌ها و تعيين محدوديت‌هايي براي برنامه‌ هسته‌اي ايران، بنيادي براي تغيير است.

وي در آن زمان گفت: «ما تنها دنبال يك توافق هسته‌اي نيستيم. ما مي‌خواهيم يك راه جديد و سازنده براي بازخلق نظم جهاني را پيشنهاد دهيم».

واشنگتن‌پست سپس نوشت كه حال يك سال از آن زمان به جلو بازمي‌گرديم و خوشبيني روحاني با نااميدي جايگزين شده است.

اين گزارش ادامه داد، روحاني در سخنراني هفته جاري خود در سازمان ملل، با لحن تلخي سازمان ملل را به عدم پايبندي به تعهداتش طبق برجام متهم كرد.

روحاني گفت در بازه هشت ماهه از زمان اجراي برجام، واشنگتن مجوزهاي معاملات تجاري را به تعويق درآورده است و دسترسي ايران به بانك‌ها را بلوكه كرده است.

رئيس‌جمهوري ايران روز پنجشنبه تصريح كرد: «عدم همكاري از سوي آمريكا در چند ماه گذشته نمايانگر يك رويكرد ناقص است كه بايد هرچه سريعتر اصلاح شود».

اين روزنامه آمريكايي با اشاره به اين موارد نوشت، برخي از تغييرات به وجود آمده در لحن رئيس‌جمهوري ايران مي‌تواند به واسطه انتخابات آتي رياست‌جمهوري در ايران باشد. موضع طعنه‌آميز وي نمايانگر نااميدي بسياري از مردم ايران است كه معتقدند مزاياي اقتصادي ناشي از لغو تحريم‌هاي هسته‌اي تاكنون ناچيز بوده است.

«گري سيك» يكي از اعضاي سابق شوراي امنيت ملي آمريكا درباره روحاني گفت: «وي به دلايل مختلفي در ايران تحت فشار و حمله است. قانون اول اين است كه او منافع ايران را زير پا گذاشت و اينكه او بيش از اندازه واگذار كرده است و اينكه بيش از اندازه با آمريكايي‌ها گرم و راحت است. اينكه در اينجا زمان زيادي را صرف مي‌كند، فايده‌اي براي وي در خانه ندارد. او بايد از جناح خود حفاظت كند».

اين گزارش همچنين ادامه داد، ايران و روحاني در آمريكا همچنان منفور هستند به طوريكه وقتي روحاني در نيويورك بود، «ادوارد رويس» رئيس كميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريكا لايحه‌اي را تحت عنوان «ممانعت از پرداخت باج به ايران در آينده» ارائه كرد.

اين لايحه در واكنش به انتشار اخباري مبني بر پرداخت 1.3 ميليارد دلار پول نقد آمريكا به ايران بعنوان بخشي از بدهي‌هاي واشنگتن به تهران از زمان انقلاب 1979 ايران بود.

اين گزارش در پايان به بخش‌هايي از سخنان روحاني درباره انتخابات رياست‌جمهوري آتي آمريكا اشاره كرد كه گفته بود: «در 38 سال گذشته، تقريباً چهار دهه، ما شاهد تعداد زيادي رؤساي جمهور مختلف بوديم كه برخي از آنها كمي از بقيه بهتر بودند اما مردم ايران از رفتارها و اقدامات دولت‌هاي آمريكا خرسند نبوده‌اند».


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها